W Krakowie wolno ładują przez pantograf. Z Ekoenergetyką
Jak już informowaliśmy, MPK Kraków odebrało 18. pierwszych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18.
Wszystkie zamówione pojazdy tego typu (50 szt.) są przystosowane konstrukcyjnie do wolnego ładowania poprzez pantografy.
Pierwsze polskie bramownice
Sposób wolnego ładowania za pomocą pantografów (poprzez specjalne bramownice) jest nowatorskim rozwiązaniem MPK Kraków i ma na celu jak najlepsze wykorzystanie terenu zajezdni. Podstawą tej instalacji jest 50 stacji ładowania, które dostarczyła zielonogórska firma Ekoenergetyka Polska. Ich łączna moc to prawie 2,8 MW. 33 ładowarki są już zainstalowane, a kolejne pojawią się na miejscu do końca marca. Z kolei wszystkie nowe autobusy zostaną dostarczone w ciągu tego roku.
Zakupione autobusy przegubowe Solarisa zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez czteropolowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Szybkie ładowanie za pomocą pantografów jest możliwe dzięki ładowarkom funkcjonującym na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.
Już na liniach
Przekazane pojazdy już zostały skierowane na cztery linie - 144, 173, 179 i częściowo 503 - kursujące przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.
Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas oficjalnego przekazania autobusów, miasto od wielu lat inwestuje w bezemisyjne autobusy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-"To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 roku została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5" - przypomniał Majchrowski.
Prezes MPK Rafał Świerczyński zapowiedział, że przewoźnik na pewno będzie kontynuował zamówienia autobusów przyjaznych dla środowiska. Na początku tego roku – wskazał – firma złożyła wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych.
"Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty" – zaznaczył prezes MPK.
Elektryczne przegubowce mogą jednorazowo zabrać 141 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Autobusy wyposażono w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa została zamontowana przy drugich drzwiach.
Na zakup tych pojazdów MPK w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.