W Krakowie trwają warsztaty poświęcone programowi e-Bus
Jaka infrastruktura jest potrzeba do eksploatacji autobusówelektrycznych? Jak zaplanować ładowanie autobusów elektrycznych i jak dobraćbaterie do takich autobusów? M.in. na te pytania postarają się odpowiedziećuczestnicy warsztatów poświęconych ładowaniu autobusów elektrycznych, które 9listopada (czwartek) odbywają się w Urzędzie Miasta Krakowa. W spotkaniu biorąudział przedstawiciele przewoźników, organizatorów transportu orazprzedstawiciele producentów autobusów elektrycznych i systemów ładowaniabaterii.
To nie przypadek, że warsztaty poświęcone infrastrukturze doładowania autobusów elektrycznych zostały zorganizowane w Krakowie. To właśniew stolicy Małopolski powstała pierwsza w Polsce linia autobusowa obsługiwanawyłącznie autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstało także pierwsze wPolsce stanowisko do ładowania autobusów przez pantograf. Obecnie w Krakowiefunkcjonują dwie takie stacje, a trwa budowa kolejnych sześciu. W sierpniu 2017roku na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka powstało także 28stanowisk do ładowania baterii przez wtyczkę (plug-in).
Swoimi doświadczeniami w tym zakresie, m.in. w kwestiiuzyskania przyłącza energetycznego potrzebnego do ładowania autobusów, Krakówdzielił się podczas warsztatów z przedstawicielami innych miast.
Elementem warsztatów jest także pokaz ładowania autobusuelektrycznego przez wtyczkę na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchackaoraz pokaz ładowania przez pantograf przy ul. Pawiej, w którym wzięli udziałuczestnicy.
Warsztaty w Krakowie są już piątym z kolei spotkaniemprzedstawicieli przewoźników, organizatorów transportu oraz producentówpoświęcone programowi e-Bus. Są one efektem porozumień, jakie część polskichmiast zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacjiprogramu bezemisyjnego transportu. Przedmiotem porozumienia jest współpracaprzy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnychrozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kraków takie porozumienie podpisał 29 czerwca 2017 roku.Dzięki niej MPK SA w Krakowie otrzyma dofinasowanie w wysokości minimum 60proc. do zakupu ponad 160 autobusów elektrycznych, w tym 100 przegubowych.
– Obecnie w siedmiu polskich miastach jeździ już ok.80 autobusów elektrycznych. Trwa proces zakupu ponad 300 kolejnych. Zakładamy,że latach 2021-2022 tego typu pojazdów w komunikacji miejskiej w Polsce będzieok. 1000 – mówił Włodzimierz Hrymniak, dyrektor programu e-Bus, podczasotwierania warsztatów w Krakowie.
„