Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

W Krakowie test za testem. Hybrydowy Citaro G C2 w MPK

infobus
06.08.2019 10:00

Przez niemal cały sierpień Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie będzie testować hybrydowego Mercedesa Citaro G C2. To jego trzeci sprawdzian w Polsce. Wczoraj, 5 sierpnia 2019 roku wyjechał po raz pierwszy na linię nr 129.

Autobusem może podróżować 135 pasażerów. 41 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach CSE. Prawdopodobnie 17 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Hybryda wg. konceptu Mercedesa
Czas zerknąć pod tylną maskę Mercedesa. Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 260 kW mocy oraz osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1600B. Skoro Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem oraz m.in. większą żywotnością akumulatorów.

Podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro hybrid jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy 14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym, a skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej.

Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazji oszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemu wystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym na paliwie.

Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatory magazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przy tym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania. Zaprojektowane są na ciągłe i szybkie przełączanie pomiędzy trybem ładowania i rozładowywania w typowym cyklu autobusu miejskiego, cechując się wysoką żywotnością.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia sprawności w nowym Citaro hybrid jest także montowany seryjnie nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy. System pracuje w sposób zoptymalizowany pod kątem zapotrzebowania, przyczyniając się istotnie do obniżenia zużycia paliwa w ruchu miejskim.

Polski pakiet
Demonstracyjna hybryda to autobus w wersji, która ma być ukłonem w kierunku polskich przewoźników. A to m.in. dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To pierwsze Citaro w najnowszej odsłonie z takim rozwiązaniem.

Mercedes wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, którą oparto na wydajnych agregatach Konvekty. Naturalna wentylacja jest zapewniona przez siedem okien przesuwnych oraz wywietrzniki dachowe. Citaro jest monitorowany, a także w razie potrzeby przystosowano go to zamontowania biletomatu.

Autobus został wyposażony w system informacji pasażerskiej mieleckiego R&G Plus. Postawiono na dosyć podstawowy pakiet wyposażenia. Hybrydowa „gwiazda” posiada trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. W środku nie znajdziemy żadnej tablicy informacyjnej. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Przypomnimy, że MPK pierwszy autobus hybrydowy kupiło po raz pierwszy w 2014 roku. Obecnie krakowski przewoźnik wykorzystuje 34 pojazdy z tym napędem.