W Jaworznie Solaris vs Yutong
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie otrzymało dwie oferty w przetargu na dostawę sześciuelektrobusów klasy maxi z szybkowymiennymi pakietami baterii. Tańsza jestoferta Solarisa, choć nieznacznie przekracza kosztorys.
O warunkach zamówienia pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, żeprzewoźnik z Jaworzna jest pierwszym w Polsce, który dopuścił jako alternatywę możliwość zaoferowania niskowejściowych autobusów elektrycznych o długości ok. 12 m. Mają one umożliwiać podróżprzynajmniej 75 pasażerom, w tym minimum 34 na miejscach siedzących. Wejście napokład będzie możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 2-2-0.
Napędelektryczny powinien być oparty na silniku trakcyjnym o mocy minimum 130kW.Pojazdy oprócz tego muszą być wyposażone w wymienne akumulatory trakcyjne. PKMwymagał, aby proces wymiany trwał nie dłużej niż 10 minut. Łączna pojemnośćpakietu dziewięciu baterii ma wynosić minimum 195kWh, a ich łączna masa do 2100 kg.Ładowanie zasobników energii ma się odbywać za pomocą złącza plug-in.
Oferty,będą oceniane przy pomocy dwóch kryteriów. 85% przeznaczono na cenę. Pozostałe15% jest do wywalczenia w ocenie technicznej. Po kilkukrotnym przekładaniuterminu składania ofert i zmianach SIWZ PKM wyznaczył ostateczną datę. Poskutkowałoto przedstawieniem dziś dwóch ofert. Obie są powyżej kosztorysu założonego przez przewoźnika.
Nazamówienie PKM chciał przeznaczyć maksymalnie 10,5 mln zł netto, co dajejednostkową cenę 1,75 mln zł netto za jednego elektrobusa. Tańszą ofertę, choćnieznacznie przekraczającą kosztorys przedstawił Solaris. Producent z Bolechowadostawę sześciu elektrycznych Nowych Urbino 12 wycenił na 1,82 mln zł nettoza jeden pojazd.
Drugąofertę przedstawił Yutong. Propozycja chińskiego producenta to 2,001 mln złnetto za jeden egzemplarz autobusu typu E12LF. Warto przy tym zaznaczyć, żepropozycja została przygotowana przez centralę spółki w Chinach. Czy tooznacza, że na razie producent nie będzie się posiłkował pośrednikiem w Polsce.Ten wątek jeszcze poruszymy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dziękikryterium cenowemu Solaris zyskuje 7,69 pkt przewagi nad Yutongiem. W ocenietechnicznej obaj producenci wydaje się, że są w podobnej sytuacji. Zatem jeśli obieoferty są poprawnie przygotowane, a PKM wygospodaruje dodatkowe środki tobędziemy mogli mówić o debiucie i to w aż trzech kategoriach.
Przypomnijmy,że spółka z Jaworzna rozstrzygnęła już poprzedni przetarg na dostawę łącznie 16elektrobusów. Przewoźnik zadecydował o akceptacji oferty Solarisa i w przyszłymroku wzbogaci się o cztery Urbino 8,9, dziewięć Nowych Urbino 18 i trzy Nowe Urbino12 z napędem elektrycznym. Dzięki obydwu zakupom ok. 1/3 floty PKM będą stanowiłypojazdy zeroemisyjne.
„