Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

W jakie elektryki i gazowce celuje Przemyśl? Analiza SWZ

infobus
25.08.2022 19:00

Przemyśl jest na gazowo-elektrycznych zakupach nowych autobusów. W dwuczęściowym przetargu urzędnicy szukają dostawcy 8 autobusów elektrycznych (część 1) i dostawcy 4 autobusów zasilanych CNG (część 2). O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy już w Infobusie.

Jak wygląda punktacja oferentów w poszczególnych częściach? Sprawdzamy poniżej.

Kryteria oceny ofert

Kryteria oceny ofert w części 1 i 2 przetargu są zbieżne i wyglądają następująco: cena (60%), ocena techniczna (30%), zużycie energii elektrycznej - część 1 - i odpowiednio - koszt zużycia energii oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń – część 2 (30%).

W przypadku elektryków najwięcej punktów można zdobyć za:

  • najdłuższy okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej – 7,2 pkt,
  • najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej - 6 pkt,
  • poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu – 5,7 pkt,
  • dwa systemy bezpieczeństwa - system awaryjnego hamowania i system monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – 3,6 pkt,
  • poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium lub ze specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych – 2,7 pkt,
  • 12 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 2,4 pkt,
  • brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego – 2,4 pkt.

Punkty za parametry techniczne w części 2 przetargu wyglądają następująco:

  • najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej – 7,5 pkt,
  • poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu – 4,5 pkt,
  • dwa systemy bezpieczeństwa - system awaryjnego hamowania i system monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – 3 pkt,
  • zastosowany moduł hybrydowy oraz układ rekuperacji energii – 3 pkt,
  • szyba czołowa dzielona w poziomie i pionowo (trzyczęściowa) – 3 pkt,
  • 12 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 3 pkt,
  • brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego – 3 pkt,
  • układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy – 1,5 pkt,
  • konstrukcja szkieletu i poszycia nadwozia wykonane ze: stali odpornej na korozję – nierdzewnej, specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej, aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych lub materiałów kompozytowych lub polimerów (PWS) lub szkła hartowanego – 1,5 pkt.

Jakie elektryki?

Zaczynamy od elektryków, których długość powinna wynosić od 11,75 do 12,5 m, a wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. Energia elektryczna ma być gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory trakcyjne, superkondensatory, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 120 kWh. Magazyny energii będą wykonane w dowolnej technologii pod warunkiem, że ich ładowanie będzie możliwe energią o minimalnej wartości 1,5 kWh/1 minuta przy wykorzystaniu dostarczanej w tym samym zamówieniu infrastruktury szybkiego ładowania. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in oraz szybkiego ładowania za pomocą pantografu 4-polowego opuszczanego, wysuwanego z „góry na dół”.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Z kolei siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek. Pojazdy będą wyposażone w wydajną klimatyzację zapewniająca obniżenie temperatury wewnątrz autobusu o minimum 5oC w stosunku do temperatury zewnętrznej powyżej 28oC.

Elektryki mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym.

Charakterystyka gazowców

Gazowce powinny charakteryzować się długością nadwozia od 11,8 do 12,5 m. Pojazdy będą wyposażone w silnik spalinowy o zapłonie iskrowym, zasilany sprężonym gazem ziemnym, chłodzony cieczą, spełniający warunki graniczne w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz zadymienia spalin Euro 6. Jak na gazowce przystało, autobusy te będą posiadały kompozytowe zbiorniki ciśnieniowe na paliwo CNG o pojemności zapewniającej przebieg minimum 400 km w cyklu miejskim z jednego napełnienia. W pozostałym zakresie, wymagania SWZ są podobne do tych obowiązujących przy autobusach elektrycznych.

Podsumowanie

Kryteria techniczne w obu częściach zamówienia różnicują szanse wykonawców. W przypadku autobusów elektrycznych, premia za systemy bezpieczeństwa daje niewielką przewagę nad konkurencją dla eCitaro. Z kolei patrząc na kryteria techniczne autobusów gazowych – tu też można zdobyć punkty za systemy bezpieczeństwa, jednak również za szybę czołową dzieloną w pionie. Takie zestawienie, wyrównuje szanse producentów w tej części zamówienia. O tym kto zdecyduje się na złożenie oferty, dowiemy się w dniu 14 września.