W jakie elektrobusy celuje Głogów? Analiza SWZ
Głogów będzie miał pierwsze elektrobusy, o czym informowaliśmy już w InfoBusie. Pojazdy mają pojawić się w bazie KM Głogów w ciągu 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Do tego wykonawca będzie musiał dostarczyć trzy wolne i jedną szybką ładowarkę – w ramach tej samej części przetargu. Jak będą oceniani wykonawcy i jakie są inne oczekiwania zamawiającego? O tym poniżej.
Punktacja ofert
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem 3 kryteriów: ceny (60%), oceny właściwości techniczno-eksploatacyjnych (15%), oceny warunków gwarancji (25%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 6 pkt,
- szyba przednia trzyczęściowa (góra, dół prawy, dół lewy, podzielona w osi) – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu – 2 pkt,
- zaoferowanie w autobusie 28 i więcej siedzących miejsc pasażerskich - 2 pkt,
- spełnienie wymogu Regulaminu 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 3 pkt.
Jakie autobusy?
Elektryki dla Głogowa mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metrów i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silnik centralny za osią napędową lub silniki elektryczne zabudowane w osi napędowej. Zastosowana moc silnika ma być nie mniejszej niż 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej zabudowany w oparciu o baterie lub tzw. superkondensatory, zdolny do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 250 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika nie może być mniejsza niż 200 kWh. Ładowanie magazynu energii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in oraz odwrócony pantograf.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia pasażerskie przeznaczone dla autobusów miejskich, profilowane, ergonomiczne, odporne na ścieranie i zabrudzenia, łatwe do utrzymania w czystości, zaopatrzone w miękkie wkładki tapicerowane w oparciu i siedzisku, wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką siedziska i oparcia. Kabina kierowcy będzie typu „zamkniętego” z klimatyzacją. Ta znajdzie się również w przestrzeni pasażerskiej.
Elektrobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe wykonane w technologii LED. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica z informacją pasażerską.
Brak faworyta
Żaden z producentów nie może czuć się pewny w kryteriach technicznych. Np. Solaris traci małe punkty za brak magazynu energii na dachu, zaś MAN (producent ten będzie miał w ofercie elektrobus z odwróconym pantografem w przyszłym roku), za brak szyby przedniej dzielonej w pionie. O ostatecznym zwycięstwie oprócz ceny zadecyduje zatem zużycie energii elektrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 1 czerwca.