W Czechach wchodzi e-myto. Są problemy
1 grudnia zacznie obowiązywać nowy elektroniczny systemopłat drogowych w Czechach.
Czasu zostało niewiele, a w systemie rejestracyjnym figurujezaledwie 20% pojazdów ciężarowych z Polski. Jeżeli przewoźnicy nie dopełniąformalności w terminie i nie zainstalują nowych jednostek pokładowych, istniejeryzyko, że za trzy tygodnie na drogach granicznych z Czechami dojdzie dosparaliżowania transportu. Skala problemu może być duża, bo wśród zagranicznychciężarówek na czeskich drogach tych z polską rejestracją jest najwięcej. Zabrak nowego urządzenia do naliczania opłat drogowych przewoźnikowi grozi mandatw wysokości do około 16 tys. PLN.
Powyżej 3,5 t
Przewoźnicy powinni zarejestrować się w nowym czeskimsystemie i wymienić dotychczasową jednostkę pokładową we wszystkich pojazdach oDMC powyżej 3,5 tony, które używają do transportu na terenie Czech. Najlepiejjeśli zrobią to do końca listopada, co pozwoli im uniknąć bardzoprawdopodobnych przestojów na drogach granicznych w pierwszych dniach grudnia.W praktyce przewoźnicy nie widzą pośpiechu, a czas ucieka. Do końcapaździernika dokonano zaledwie 24 tys. rejestracji z Polski, co oznacza, żepoza nowym systemem jest nadal 94 tys. pojazdów.
Jak to zrobić?
Przewoźnicy powinni dokonać rejestracji za pośrednictwemoperatorów kart paliwowych lub bezpośrednio na stronie www.mytocz.eu. Wprzypadku rejestracji internetowej, nowe jednostki pokładowe zostaną bezpłatniewysłane na wskazany adres nie tylko do Czech, ale też do Polski, Niemiec,Austrii i Słowacji. Przed wysłaniem urządzenia przewoźnik musi wpłacić kaucjęzwrotną w wysokości 2468 CZK (około 400 PLN). Przewoźnicy mogą również dokonaćosobistej rejestracji pojazdów w ponad 200 Punktach Obsługi Klienta na terenieCzech.
Do końca października największe firmy transportowezarejestrowały już 71% szacowanej liczby pojazdów (109 tys.) w trybie opłatypost-pay, tymczasem mniejsi przewoźnicy ryzykownie odkładają ten obowiązek napóźniej (13 tys. rejestracji, co odpowiada 5%). Najwięcej pojazdów, które wciążwymagają rejestracji w nowym systemie pochodzi z Polski (94 000), RepublikiCzeskiej (70 000) i Rumunii (28 000).
Czechy w Europie
Po przejściu na nowy system, podstawowe zasadyfunkcjonowania systemu opłat drogowych w Republice Czeskiej pozostająniezmienione. Wysokość opłaty zależy od rodzaju pojazdu i odległościprzejechanej po drogach płatnych. Od 1 grudnia 2019 r. nie dochodzi do zmian wzakresie dróg płatnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za nowy system odpowiada czesko-słowackie konsorcjumCzechToll i SkyToll. Zacznie on działać 1 grudnia na autostradach, a od 1stycznia 2020 r. również na drogach pierwszej kategorii. Jest połączeniemglobalnego systemu satelitarnego pozycjonowania (GNSS) z technologiąmikrofalową (DSRC). Dzięki zgodności z wytycznymi Europejskiej Usługi OpłatyElektronicznej, w przyszłości możemy liczyć na włączenie Czech do jednolitegosystemu rozliczania opłat drogowych w Europie.
„