Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Vossloh Kiepe dostarczy osprzęt do nowych tureckich trolejbusów

infobus
21.02.2014 18:08
Malatya, liczące 400 tysięcy mieszkańców miasto, stolica prowincji we Wschodniej Anatolii w Turcji, uruchamia nowoczesny system trolejbusowy. Obsługę zapewni dziesięć trójczłonowych trolejbusów, dostarczonych przez grupę Bozonkaya we współpracy z niemiecką firmą Vossloh Kiepe. Pierwsze pojazdy projektu nazywanego „Trambüs”mają wyjechać na ulice Malatya już wiosną 2014.
Nowoczesne trolejbusy produkcji Bozonkaya nie będą typowymi trolejbusami. Oprócz stylistyki upodobniającej do tramwajów, będą wyposażone w zbliżone do tramwajowych odbieraki prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej. Dlatego też producent określa je mianem „trambusów”. Przy długości aż 24 metrów będą zabierały na pokład 58 pasażerów siedzących oraz 164 stojących.
TCV Trambus
Firma Vossloh Kiepe z Düsseldorfu jest odpowiedzialna za dostawę i montaż napędu elektrycznego. Niezawodny i zintegrowany kompletny system podzespołów został zaprojektowany specjalnie na potrzeby Malatya, zgodnie z wymaganiami klienta i warunkami eksploatacji. Czteroosiowy, dwuprzegubowy i trójczłonowy trolejbus będzie napędzany dwoma silnikami trakcyjnymi o mocy 160 kW. Dwie środkowe osie (druga i trzecia) będą napędzane, natomiast dwie skrajne (pierwsza i czwarta) będą skrętne. System jest tak zaprojektowany, by pochodząca z hamowania energia była oddawana do sieci trakcyjnej i dostępna dla innych pojazdów. Dodatkowo trolejbusy będą wyposażone w wysokoprężne generatory umożliwiające w awaryjnych sytuacjach przemieszczanie pojazdu odłączonego od sieci.
Nowy system trolejbusowy ma znacząco poprawić komunikację miejską w Malatya, zmniejszając zatłoczenie ulic i zanieczyszczenie powietrza poprzez ograniczenie ilości klasycznych autobusów oraz popularnych liniowych mikrobusów, zwanych „dolmuszami”. Na początek uruchomiona zostanie linia z centrum do uniwersytetu, położonego około 10 km na wschód od miasta. W kolejnych kilku latach sieć ma się rozwinąć do łącznej długości linii wynoszącej 51 km.
Firma Vossloh Kiepe ma duże doświadczenie w produkcji napędów do pojazdów elektrycznych, także tak specyficznych, jak „trambus”. We współpracy ze szwajcarskim producentem autobusów Hess wprowadzono w 2005 roku rodzinę trójczłonowych autobusów hybrydowych i trolejbusów „LighTram”, które w różnych odmianach kursują m. in. w st. Gallen, Lucernie i Zurychu. Natomiast mniej znana w naszej części Europy grupa Bozonkaya współpracuje z grupą NeoMAN w zakresie produkcji podwozi i produkuje m. in. własne niskopodłogowe autobusy miejskie TCV Centravel w wersjach o długości 10,5 i 12 metrów oraz z napędem elektrycznym, klasycznym wysokoprężnym i CNG. Co ciekawe, zaproponowana przez Bozonkaya stylistyka modelu TCV Trambus na tyle przypomina Solarisa Trollino 18AC Tram-Look, że w tureckich mediach oprócz wizualizacji trolejbusów dla Malatya prezentuje się zdjęcia trolejbusów Solaris.