Vossloh Kiepe dla trolejbusów w Zurychu i Weronie
infobus
29.01.2013 16:22
Vossloh Kiepe dla trolejbusów w Zurychu i Weronie
Dobry początek roku dla niemieckiego producenta napędów Vossloh Kiepe z Dusseldorfu. Firma zrealizowała wspólnie z firmą Hess kontrakt na 12 szt. autobusowych pociągów LighTram 3 dla Zurychu oraz dostarcza osprzęt do trolejbusów VDL dla Werony. Historia zamówienia dla szwajcarskiego miasta rozpoczęła się w październiku 2011 r., kiedy przedsiębiorstwo komunikacyjne w Zurychu (VBZ) wybrało ofertę Vossloh Kiepe i Hess AG w zamówieniu na dostawę 12 szt. podwójnie przegubowych trolejbusów typu LighTram 3 o długości 24 m. Przez rok trwały prace konstrukcyjne, które zakończyły się na początku 2012 r. i wówczas ruszyła produkcja samych pojazdów. Wszystkie egzemplarze zostały dostarczone do VBZ do końca 2012 r. i teraz pełnią normalną pracę w miejskiej komunikacji. W pojazdach zastosowano hybrydowy napęd, który umożliwia im zarówno zasilanie z napowietrznej sieci trakcyjnej, jak i z baterii litowo-jonowych ulokowanych na dachu pojazdu. Dzięki temu mogą one bezemisyjnie przejechać przez fragment trasy bez głównego zasilania. Pomocni czy napęd na pewno przyda się także podczas awarii sieci czy konieczności zjazdu z trasy. Maksymalny zasięg przejazdu LighTram 3 o własnym napędzie to 10 km. To w zupełności wystarczy w Zurychu, gdzie odcinki bez sieci trakcyjnej wynoszą 1,5 km. Baterie pokładowe są cały czas ładowane, gdy trolejbus jest zasilany poprzez sieć, a także w ramach procesu rekuperacji –podczas hamowania pojazdu. Dwuprzegubowe trolejbusy Hess lighTram 3 można spotkać w Genewie i Luzernie.
Na początku roku Vossloh Kiepe zostały wybrany także jako dostawca osprzętu do 37 nowych, przegubowych trolejbusów do Werony. Co ciekawe zostaną one wyprodukowane przez holenderskiego producenta autobusów –VDL, który jak do tej pory nie wykazywał większej aktywności na tym rynku. Te 18-metrowe pojazdy o pojemności 140 miejsc mają obsługiwać dwie zupełnie nowe linie o długości 23,8 km każda. Nowoczesne konstrukcje zostały wręcz naszpikowane najnowszymi rozwiązaniami w zakresie ekologicznych i ekonomicznych napędów. I tak: podobnie jak w kontrakcie dla Zurychu pojazdy będą posiadły własny napęd, ale tym razem bazujący na wysokoprężnych generatorach, które będą już spełniały normę Euro 6. Wyposażanie trolejbusów w dodatkowe silniki Diesla pozwoli im na niezależną jazdę w ścisłym centrum miasta. To ważne w takim mieście jak Werona, gdzie nie zdecydowano się na budowę sieci trakcyjnej pośród historycznej budynków. Co ciekawe –obok generatorów w układzie napędowym w trolejbusach dla Werony znajdziemy jeszcze zestaw superkondensatorów, które będą odbierać energię podczas hamowania i udostępniać ją podczas ruszania z przystanków. Ma to przede wszystkim zmniejszyć ich zużycie prądu. Na dokładkę Werona zażyczyła sobie jeszcze automatyczny system naprowadzania pojazdów, co pozwali im precyzyjnie zbliżyć się do przystanku, dzięki czemu osoby z ograniczone ruchowe będą mogły swobodnie wyjść / wejść do pojazdu. Te ultranowoczesne trolejbusy wejdą do eksploatacji w 2015 r., kiedy ma zakończyć się budowa dwóch nowych linii.
Więcej z Działu Kontrakty
Sam Solaris w Ostrołęce. Ponad budżetem
27.05.2020
Kolejny elektryczny gimbus. Gręboszów!
15.05.2020
Najważniejszy symbol Gdyni? Trolejbusy!
11.05.2020
Więcej z Działu Prawo
Unia wprowadzi nowe oznaczenia opon
28.02.2020
Minibusy po zmianach tylko z poświadczeniem
21.01.2020
Londyńskie elektryki będą wydawać dźwięki
09.01.2020
Jazda na suwak jeszcze w listopadzie [FILM]
08.11.2019
Wchodzi jazda na suwak i korytarz życia
22.10.2019
Myto w Niemczech, czyli ile gazu w gazie
20.08.2019
TSUE wywrócił powierzenie bezpośrednie?
16.08.2019
Zakaz jazdy dla kierowcy autobusu
07.08.2019
Niesprawny autobus przewoził dzieci
01.08.2019
Mobilne kontrole autobusów coraz bliżej
16.07.2019
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Hess składa autobusy na Białorusi
15.05.2020
Chwilowa wirusowa przerwa w Solarisie
03.05.2020
Więcej z Działu Infrastruktura
PGNiG planuje budowę 38 stacji CNG
29.04.2020
Mijasz fotoradar. Przyspieszasz?
02.04.2020