Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo wygrywa z Solarisem w PKM Katowice. Na 22 hybrydy

infobus
29.06.2022 19:00

29 czerwca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach dokonało wyboru najkorzystniejszych ofert w przetargu na zakup 22 szt. nowych autobusów z napędem hybrydowym.

Do wybory były cztery propozycje – po dwie od Solarisa lub Volvo, którzy posiadają w swojej ofercie hybrydy i to zarówno w klasie MAXI, jak i MEGA. Tym razem minimalnie lepsze okazały się oferty od producenta z Wrocławia. A po ostatniej dostawie pierwszych MAN-ów z nowej generacji flota PKM-u stanie się jeszcze bardziej urozmaicona.

DWIE CZĘŚCI

Na samym początku przypomnijmy, że hybrydowe zamówienie PKM Katowice podzielone było na dwie części:

  • Pierwsza dotyczy dostawy 5 sztuk autobusów przegubowych,
  • Druga dotyczy dostawy 17 sztuk autobusów solo.

Zamawiający wybrał najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiował następujące rozwiązania:

  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia i szkieletu niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 4 pkt,
  • poszycie zewnętrznego nadwozia niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 4 pkt,
  • silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus tego samego producenta – 3 pkt,
  • rodzaj napędy hybrydowego – równoległy – 3 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
  • minimum 17 (klasa MEGA) i 13 (klasa MAXI) miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 pkt, rodzaj zastosowanych magazynów energii – akumulatory trakcyjne – 3 pkt,
  • możliwość poruszania się autobusu w wybranych przez zamawiającego tzw. „strefach zero-emisyjnych” wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego (bez załączania silnika spalinowego) – powyżej 2000 metrów – 5 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego co najmniej 45 000 km – 3 pkt,  zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie nie wyższym niż 40 litrów/100 km (MEGA) oraz 28 litrów/100 km (MAXI) – 3 pkt,
  • zastosowanie dodatkowych urządzeń (silników) w układzie kierowniczym autobusu, zapewniających wspomaganie stabilności jazdy na wprost poprzez korektę drobnych błędów kierowcy, automatyczny powrót kierownicy do punktu zero przy manewrach (np. przy parkowaniu), efektywne tłumienie drgań i zapewnianie płynnej jazdy po torze poruszania się na nierównościach – 2 pkt
  • pojazd spełnia wymogi art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021r. poz. 110 z późn. zm.)  – 2 pkt.

To pokazuje, że PKM Katowice chciało, aby hybrydy cechowały konkretne rozwiązania, takie jak możliwość ładowania baterii odwróconym pantografem lub wtyczką plug-in, czy też możliwość jazdy bezemisyjnej. Takie wymogi spełnia na polskim rynku obecnie tylko Solaris, ale Volvo zostało dopuszczone do tego zamówienia poprzez serię zapytań. Ostatecznie to te dwie marki złożyły 29 kwietnia w Katowicach swoje oferty.

DWIE OFERTY

W podziale na dwa zadania dzisiejsze otwarcie ofert wyglądało następująco: w pierwszym zadaniu na 5 autobusów MEGA:

  • Volvo Bus Corporation zaproponowało cenę 13.855.950,00 PLN brutto / 11.265.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Volvo 7900 HA na poziomie 2.253.000 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia do 270 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus na poziomie 36 miesięcy;
  • Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 14.145.000,00 PLN brutto / 11.500.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Solaris Urbino 18 hybrid na poziomie 2.3000.000 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia do 270 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy

W drugim zadaniu na 17 autobusów MAXI:

  • Volvo Bus Corporation zaproponowało cenę 36.383.400,00 PLN brutto / 29.580.0000 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Volvo 7900 H na poziomie 1.740.000 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia: 5 sztuk do 270 dni od daty podpisania umowy / 12 sztuk do 300 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy
  • Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 38.056.200,00 zł / 30.939.837 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Soalris Urbino 12 hybrid na poziomie 1.819.990 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia:  5 sztuk do 270 dni od daty podpisania umowy / 12 sztuk do 300 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy

I jeszcze budżet zamawiającego.  O ile w zadaniu nr 1 (5 autobusów MEGA) to konkurencyjna suma 13.222.500,00 zł brutto (i w tej kwocie zmieściło się Volvo, tak w zadaniu nr 2 (17 autobusów MAXI) to zaledwie kwota 29.692.200,00 zł brutto, co daje poziom 1.420.000 PLN netto za jeden autobus. Przekroczenie było spore (6,6 mln brutto do tańszego Volvo), ale wydaje się, że ten budżet nie był doszacowany do końca, co potwierdził dzisiejszy wybór ofert.

PKM Katowice wybrało oferty w Volvo jako najkorzystniejsze w obu zadaniach. Szwedzki producent minimalnie pokonał Solarisa, a takie zwycięstwie smakują najbardziej – w zadaniu na pojazdy klasy  MAXI o zaledwie 0,3 pkt (70,40 pkt do 70,37pkt), a w zadaniu na MEGA przegubowce – o 0,69 pkt (69,60 pkt do 68,96 pkt).

W tej sytuacji czekamy na umowę i przyjazd pierwszych hybryd w taborze PKM-u.

Zadanie MAXI

Elektryfikacja taboru

W większości autobusy katowickiego PKM są napędzane konwencjonalnie. 128 pojazdów, czyli ponad połowa taboru, spełnia wymagania normy Euro 6. 20 pojazdów posiada napęd elektryczny. Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowickie PKM przygotowało w poprzednich latach dwa unijne projekty.

Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - został sfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i 10 pojazdów elektrycznych (pięć autobusów przegubowych Solarisa i następnie pięć krótkich tego samego producenta - po zerwaniu wcześniejszej umowy z Ursusem).

Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przeprowadził zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym oraz 10 pojazdów elektrycznych. Ponadto do PKM Katowice trafić też ma jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II (pozostałe wozy z trwającego obecnie przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec).

Według informacji PKM Katowice tabor tego jednego z największych w GZM, należącego do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.), przewoźnika liczy obecnie – wraz z nowymi pojazdami – 247 autobusów. Wszystkie te pojazdy są niskopodłogowe. 204 mają klimatyzację, 125 dysponuje Wi-Fi, a 140 - ładowarkami USB. Obecnie w PKM Katowice zatrudnione są 793 osoby. 515 pracowników to kierowcy, wśród nich jest 25 kobiet. Ciągle trwa rekrutacja nowych pracowników na to stanowisko.

Zadanie MEGA

KATOWICKIE HYBRYDY

Hybrydy dla Katowic mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m (MEGA) oraz od 11,5 do 12,5 m (MAXI). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Autobusy mają być napędzane silnikiem Diesla spełniającym normę emisji spalin Euro 6 o mocy minimum 150 kW. Dodatkowo jednostką napędową ma być silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego. Oprócz tego PKM wymaga, aby była możliwość zaprogramowania napędu hybrydowego w taki sposób, aby w pewnych strefach zdefiniowanych przez zamawiającego wymusić jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym. Ładowanie magazynu energii z źródła zewnętrznego, musi być realizowane: przewodowo - zewnętrzną ładowarką typu Plug-in oraz bezprzewodowo  za pomocą tzw. pantografu odwróconego.

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB.

Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim tablice zewnętrzne LED wyświetlające tekst w kolorze białym, a także tablice wewnętrzne, informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, informacji o trasie przejazdu. Oprócz tego, wewnątrz znajdą się również tablice reklamowe.