Volvo wprowadza nową, inteligentną skrzynię biegów
I-shift to zupełnie nowa, manualna skrzynia biegów z automatycznym systemem zmiany biegów. Zapewnia ona płynną i praktycznie nieodczuwalną zmianę biegów. Posiada 12 przełożeń jazdy do przodu, a to oznacza, że system zawsze jest w stanie wybrać najbardziej odpowiedni bieg. To wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale pozwala też, dzięki zawsze optymalnie dobranym prędkościom obrotowym, na ograniczenie zużycia paliwa. Skrzynia biegów może działać w trybie w pełni automatycznym, bądź manualnym. W pierwszym przypadku kierowca może dodatkowo wybrać jeden z dwóch programów: ekonomiczny (E – Economy), pozwalający na oszczędną jazdę i dynamiczny (P – Performance), przydatny przy wyprzedzaniu czy dynamicznej jeździe pod górę. W trybie manualnym kierowca sam wybiera odpowiedni bieg posługując się dźwignią zmiany biegów znajdującą się po prawej stronie jego fotela. Informacja o tym, na którym biegu jedzie znajduje się na elektronicznym wyświetlaczu na panelu kierowcy. W autobusie ze skrzynią I-shift kierowca nie używa pedału sprzęgła, gdyż takiego nie ma. Nawet w trybie manualnym wysprzęglanie odbywa się automatycznie. Co odróżnia I-shift od tradycyjnych skrzyni automatycznych? Przede wszystkim właśnie możliwość przejścia do manualnego trybu zmiany biegów. Poza tym I-shift w trybie automatycznym przy jeździe po górach bierze pod uwagę nie tylko prędkość obrotową silnika, ale także kąt nachylenia drogi, dzięki czemu jest w stanie określić najbardziej optymalny bieg. Skrzynia biegów I-shift będzie już wkrótce dostępna w autobusach Platformy TX, czyli Volvo 9700 i Volvo 9900.