Volvo wchodzi z elektrycznym przegubowcem

infobus
26.03.2018 08:36

W czerwcu br. szwedzki producent rozpocznie testy dwóch elektrycznych autobusów przegubowych Volvo 7900LAE o długości 18,7 m. Miejsce tego strategicznego sprawdzianu nie jest przypadkowe – to Göteborg, czyli siedziba Volvo.

Dwa prototypy całkowicie elektrycznych autobusów przegubowych będą testowane na trasie nr 16, która wyróżnia się dużym obciążeniem – ma częste odjazdy i przewozi dużą liczbę pasażerów.

-„Rozpoczynając testy elektrycznych autobusów przegubowych o dużej pojemności, chcemy zaoferować większej liczbie osób w Göteborgu atrakcyjną alternatywę dla podróży własnymi samochodami. Nowe elektrobusy są znacznie cichsze od autobusów z silnikiem wysokoprężnym, nie emitują absolutnie żadnych spalin i są zaprojektowane tak, aby zapewnić płynny i komfortowy przejazd. Wyniki testu będą stanowić ważną podstawę do podejmowania decyzji o przyszłych inwestycjach w autobusy elektryczne” – mówi Lars Holmin, prezes spółki transportu publicznego Västtrafik.

Przegubowy elektryk

Najnowszy autobus miejski Volvo – elektryczny przegubowiec 7900LAE ma długość 18,7 metra i zabiera na swój pokład 135 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Pojazd posiada czworo drzwi (2-2-2-2). Oba prototypy powstaną we wrocławskich zakładach koncernu, gdzie powstaje wersja solowa o długości 12 m  – 7900LE.

Oprócz samych pojazdów, wiele uwagi poświęcono opracowaniu informacji pasażerskiej, w tym nowym ekranom, które zostaną zamontowane wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusów.

Do tego dochodzą dwie nowe stacje szybkiego ładowania, które powstają na dwóch przystankach – Eriksbergstorget i Sahlgrenska University Hospital. Punkty te będą bazować na wspólnym interfejsie systemu OppCharge, dzięki czemu mogą być również używane przez autobusy elektryczne innych producentów.

Premiera na Volvo Ocean Race

Oficjalna inauguracja przegubowych elektrobusów nastąpi 14 czerwca, kiedy nowe autobusy elektryczne będą działać przez tydzień – do 21 czerwca – na trasie Volvo Ocean Race, między Nordstan i Frihamnen.

Od 25 czerwca oba autobusy będą kursowały już „normalnie” na trasie 16: – między Eriksbergstorget i Nordstan w godzinach porannych i wieczornych, a między Eriksbergstorget i Sahlgrenska w ciągu całego dnia. Prototypy będzie obsługiwała firma Transdev, która na co dzień działa na linii numer 16.

-„Trasa nr 16 jest jedną z linii, która przewozi najwięcej pasażerów w Göteborgu. To da nam możliwość wszechstronnego przetestowania nowej technologii. Na przykład baterie są tak zwymiarowane, że w godzinach szczytu autobusy mogą jeździć bez konieczności wykonywania przerwy na ładowania. Uzupełnienie energii będzie miało miejsce, gdy ruch będzie mniejszy – albo na jednej z dwóch stacji ładowania, które teraz powstają na trasie, albo w zajezdni” – mówi Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses i kontynuuje: – „Elektryczne autobusy są ciche i wolne od emisji, a także tworzą nowe możliwości w zakresie planowania miejskiego. Szczególnie będzie to istotne w pobliżu szpitalu Sahlgrenska.”