Volvo wchodzi w przyszłość z pojazdem StreetCar

infobus
01.05.2006 13:34
Inicjatywa wyszła od firmy First, największego przewoźnika autobusowego w Zjednoczonym Królestwie. Nazwa projektu –„ftr”–jest skrótem od angielskiego słowa ‘future’, czyli przyszłość, zaś jego celem jest uatrakcyjnienie przejazdów autobusowych.
 
Specjalne tory autobusowe
Pasy autobusowe
 
Jednym z założeń projektu jest stworzenie takiej formy transportu, która stanowiłaby swego rodzaju połączenie autobusu i kolei miejskiej i w ramach której autobusy poruszałyby się po specjalnie wyznaczonych pasach w całym mieście, zaś same pojazdy byłyby bardziej atrakcyjne i lepiej dostosowane do wymagań pasażerów.
Koncepcja StreetCar opracowana została na podstawie badań oczekiwań pasażerów oraz analizy sposobu ich wsiadania i wysiadania z autobusu i poruszania się w samym pojeździe (stania, siadania).
Projekt StreetCar zakłada współpracę między Volvo Buses, First i producentem nadwozi, Grupą Wright. Jej celem jest stworzenie autobusu, który spełni wszelkie wymagania związane z bezpieczeństwem, wygodą, jakością, niezawodnością i troską o środowisko.
StreetCar wyposażony będzie w silnik Volvo D7C o pojemności 7,3 litra, mocy 275 KM i niskiej emisji spalin, zamontowany w tylnej części pojazdy, w celu zapewnienia niskiej podłogi na całej długości autobusu. Autobus posiada też filtr CRT dodatkowo obniżający i tak już niewysoki poziom emisji spalin.
Specjalnie przystosowane przystanki autobusowe
 
Specjalne autobusy Volvo
 
Dwie najważniejsze zmiany wprowadzone przez Volvo Buses specjalnie dla celów projektu StreetCar dotyczą przedziału dla kierowcy i układu chłodzenia. Kierowca autobusu StreetCar siedzi na podwyższeniu nad osią przednią, co pozwala na zwiększenie części pasażerskiej bez pogarszania warunków pracy kierowcy. Wyższa pozycja zapewnia mu doskonałą widoczność ruchu ulicznego.
Cały system chłodzenia zainstalowany został w dachu, aby maksymalnie zwiększyć przestrzeń dla pasażerów wokół miejsca, w którym znajduje się silnik. Jego umiejscowienie poprawia rozkład ciepła i zmniejsza poziom hałasu wewnątrz pojazdu.
Firma First planuje uruchomienie pierwszej trasy “ftr”w mieście York pod koniec tego roku.