Volvo w wersji solo – po raz pierwszy we Wrocławiu
Volvo we Wrocawiu
Wsppraca pomidzy MPK Wrocaw a Volvo trwa od 1992 roku, kiedy to we Wrocawiu pojawio si 7 przegubowych autobusw Volvo / Jelcz M180 wyprodukowanych w Jelczaskich Zakadach Samochodowych. Pniej Volvo otworzyo wasn fabryk autobusw we Wrocawiu, z ktrej pochodziy kolejne autobusy o bardzo duej pojemnoci kupowane przez wrocawskie MPK. W 1996 roku przewonik odebra 20 szt. wysokowejciowych autobusw przegubowych Volvo B10MA, dwa lata pniej – 18 pojazdw niskowejciowych Volvo B10 BLE 6×2, a w grudniu 2000 roku we Wrocawiu pojawi si pierwszy egzemplarz Volvo 7000A. Zosta on zakupiony rwnolegle z produktami konkurentw – Jelczem M181MB i MAN-em NG 313 i poddany serii prawie rocznych testw eksploatacyjnych. Na podstawie uzyskanych wynikw zadecydowano o zakupie cznie 44 niskopodogowych przegubowych autobusw Volvo 7000A, ktre producent dostarczy na pocztku 2002 roku. W tym samym jeszcze roku wrocawskie przedsibiorstwo zdecydowao si naby kolejnych 25 egzemplarzy tego modelu. cznie po zakoczeniu realizacji tych zamwie we flocie MPK Wrocaw jedzio 108 autobusw Volvo (nie liczc 7 sztuk powstaych jeszcze w Jelczu), z czego 70 sztuk pochodzio z najnowszej rodziny trzeciej generacji – Volvo 7000A. Pod koniec grudnia 2003 r. doczyo do nich 14 szt. niskopodogowych, 12-metrowych autobusw Volvo 7000, ktrych charakterystyk techniczn przybliymy poniej.
wiatowa premiera Volvo 7000 miaa miejsce w 1998 roku, natomiast w Polsce t konstrukcj zaprezentowano rok pniej – na IV Wystawie Komunikacji Miejskiej w odzi. Pierwszym krajowym przedsibiorstwem, ktre zdecydowao si na zakup autobusw tego typu, byy Kaliskie Linie Autobusowe, ktre w lipcu 2000 roku zakupiy 8 szt. Volvo 7000. Ogem w latach 2000-2002 dostarczono na polski rynek 49 egzemplarzy rodziny 7000 w wersji 12-metrowej i 96 szt. w wersji 18-metrowej. W 2003 roku w wyniku zaamania si krajowego rynku autobusw miejskich o bardzo duej pojemnoci, radykalnie zmalaa liczba zamawianych autobusw przegubowych Volvo 7000A i po raz pierwszy od dwch lat to wersja standardowa bdzie miaa wikszy udzia w cznej sprzeday. W 2003 roku najprawdopodobniej liczba sprzedanych modeli z serii Volvo 7000 w Polsce wyniesie okoo 35 szt. Najwikszymi w zeszym roku odbiorcami miejskich autobusw Volvo byo MPK d, ktre zakupio 15 szt. pojazdw Volvo 7000 i MPK Wrocaw, ktre zakupio 14 egz. tego typu.
Warto tutaj doda, e czny koszt zamwienia dolnolskiego przewonika wynis 8 960000 z netto, co przekada si na jednostkow cen pojazdu – 640000 z netto. To naprawd bardzo dobra cena jak za tego typu autobus i naley tutaj pogratulowa wrocawskiemu przedsibiorstwu udanego zakupu.
W porwnaniu z poprzednio zamwionymi przez MPK Wrocaw autobusami przegubowymi Volvo 7000A, w nowych jednoczonowych pojazdach wprowadzono nastpujce zmiany:
Wewntrz kabiny kierowcy wprowadzono wskanik poziomu paliwa dla urzdzenia grzewczego firmy Webasto. Wskazania aktualnego poziomu paliwa pokazuje jedna z 4 diod. Pierwsze trzy diody wiec na zielono i pokazuj odpowiednio 100-60-30 % paliwa w zbiorniku, natomiast dioda czwarta wieci na czerwono i wskazuje 10 % pojemnoci zbiornika. Pojawienie si tego urzdzenia zwizane jest z zasilaniem instalacji grzewczych z osobnego zbiornika paliwa o pojemnoci 40 l, co ma na celu umoliwienie jednoznacznego rozliczania paliwa zuytego do ogrzewania wntrza i tym samym wyeliminowa moliwo oszczdzania oleju napdowego przez kierowcw kosztem niedogrzania przestrzeni pasaerskiej.
Dla polepszenia wymuszonej cyrkulacji powietrza w autobusie wprowadzono cztery wentylatory wycigowe, w tym jeden (umieszczony z przodu pojazdu) realizuje zarwno funkcj nawiewu, jak i wycigu powietrza. Zakada si, e optymalna wymiana powietrza w autobusie powinna wynosi 600 m3/h przy pojemnoci pojazdu 60 m3. Natomiast we wrocawskich Volvo 7000 wymiana powietrza ju przy trzech wentylatorach wycigowych umieszczonych w tylnej czci autobusu wynosi w sumie 730 m3/h (244 m3/h kady). Czwarty, dwufunkcyjny wentylator poprzez wymuszony nawiew dodatkowo poprawia cyrkulacj powietrza, zwikszajc tym samym jego wymian w autobusie. Wentylatory s sterowane za pomoc dwch przecznikw – jeden uruchamia funkcj zasysania wszystkich czterech wentylatorw, drugi uruchamia tylko funkcj nawiewu w wentylatorze dwufunkcyjnym. Inne, dodatkowe rda nawiewu to m.in. przesuwane okna, klapy dachowe i defroster.
Kolejnym, nowym rozwizaniem majcym polepszy system wentylacji w autobusie (szczeglnie podczas upalnych dni), jest siedem przesuwnych okien o znacznie zwikszonej efektywnoci przewietrzania wntrza, ni dotychczas stosowane okna uchylne. To coraz czciej stosowane rozwizanie w pojazdach kupowanych przez polskie przedsibiorstwa w ostatnim czasie. W zeszym roku zostay zainstalowane m.in. w 51 pojazdach Urbinetto 10 przekazanych dla firmy Mobilis z Izabelina.
W poprzednich egzemplarzach wrocawskich autobusw Volvo trzeciej generacji zainstalowano system informacji pasaerskiej bydgoskiej firmy Pixel Serwis. Natomiast w najnowszych nabytkach zdecydowano si na wprowadzenie po raz pierwszy diodowych wywietlaczy gdaskiej firmy Emtal. Nie uleg zmianie dostawca elektronicznych kasownikw i jest nim nadal czeska firma Mikroelektronika (model NJ 24COT).
Zastosowano system nawigacji satelitarnej GPS, ktry zbiera informacje o dokadnym czasie otwarcia i zamknicia drzwi, pokonanym dystansie pomidzy przystankami, numerze linii oraz pooeniu geograficznym. Dodatkowo przygotowano moliwo podcze elektronicznych urzdze peryferyjnych ze sterowaniem pokadowym, w tym rwnie bramek liczcych pasaerw we wszystkich drzwiach autobusu.
Wprowadzono opony firmy Bridgestone w miejsce Michelin.
I ju ostatnia zmiana – wieszak na wierzchni odzie zamontowany w kabinie kierowcy (na ciance dziaowej za plecami kierowcy). By moe jest to drobiazg, ale wiadczcy o gotowoci producenta do wprowadzania na bieco wszelkich usprawnie sucych do podniesienia komfort pracy kierowcw.
Volvo 7000 – ukad napdowy
Wrocawskie Volvo 7000 wyposaono w stojcy, 6-cylindrowy silnik D7C250 Euro 3 o mocy 184 kW (250 KM) KM przy 2200 obr / min., pojemnoci 7,3 dm3 i maksymalnym momencie napdowym wynoszcym 1050 Nm przy 1100 – 1320 obr / min. W jednostce zamontowano podgrzewacz rozruchu, pomocny w niskich temperaturach. Zuycie paliwa wg wiadectwa homologacji, dla cyklu miejskiego wynosi 27,6 dm3/100 km. Moment napdowy przenoszony jest na tyln o napdow o przeoeniu cakowitym 6,2 za pomoc albo piciobiegowej skrzyni biegw ZF 5HP502 (wyposaono w ni 7 autobusw), albo czterobiegowej Voith D864.3 (rwnie zainstalowana w 7 pojazdach). Ukad napdowy wyposaono w centralny system smarowania firmy Vogel.
Informacje m.in. o parametrach pracy silnika przekazywane s do komputera pokadowego za porednictwem szyny danych Multiplex (opartej na sieci CAN), umoliwiajcej synchronizowanie pracy rnych podzespow autobusu. Dane przesyane s za pomoc cyfrowej magistrali bitowo-szeregowej, w ktr wpite s jednostki sterujce poszczeglnych podzespow (m.in. silnika, skrzyni biegw, deski rozdzielczej, ABS, zawieszenia). Informacje wymieniane pomidzy wzami sieci zawieraj dane na temat biecych wartoci mierzonych parametrw, np. cinienia w ukadzie wtryskowym, temperatury silnika, prdkoci jazdy, prdkoci obrotowej silnika oraz dane dotyczce kodw usterek, wybranego zakresu pracy skrzyni biegw, nastawy regulatora prdkoci itp.
Co ciekawe w pneumatycznym, dwuobwodowym ukadzie hamulcowym zastosowano na przedniej osi hamulce tarczowe, a na tylnej – bbnowe. Dodatkowo ukad jest wspomagany przez systemy ABS i ASR.
Zdaniem producenta – konstrukcja Volvo 7000 i zastosowane w niej rozwizania gwarantuj co najmniej 15-letni eksploatacj wrocawskich autobusw.
Na tym zakoczymy prezentacj najnowszych nabytkw wrocawskiej firmy komunikacyjnej. Zatrzymajmy si jeszcze na chwil nad kwesti kolejnych dostaw dla MPK. 4 wrzenia 2001 roku podczas uroczystoci przekazania pierwszych Volvo 7000A dyrektor MPK – Czesaw Palczak ogosi strategi odnowy taboru MPK, ktra obejmowaa nabycie cznie 141 autobusw, w tym 99 szt. przegubowych klasy mega, 38 szt. solo klasy maxi oraz 4 midi-busy.
Jak do tej pory, przewonik zrealizowa prawie 70% tych planw, dokonujc zakupu 80 szt. Volvo 7000A, 14 szt. Volvo 7000 i 4 szt. Jelcz M101I, czyli zgodnie z przyjt strategi przedsibiorstwo powinno w latach 2004-2006 zakupi cznie 19 autobusw przegubowych i 24 autobusy standardowe. Kolejnym krokiem do zrealizowania tego zdania przez MPK Wrocaw bdzie ogoszenie w przyszym roku przetargu na dostaw cznie 20 pojazdw, w tym na 12 szt. przegubowych klasy mega i 8 szt. klasy maxi. Czy ponownie wygra Volvo? Zobaczymy.
W grudniu ub. r. mielimy przyjemno porozmawia z Witoldem Turzaskim, Dyrektorem ds. Eksploatacji w MPK Wrocaw, ktry przekaza nam wiele interesujcych wiadomoci na temat ostatnich zakupw taborowych, jak i oglnych informacji o funkcjonowaniu przedsibiorstwa. Zapis tego wywiadu znajduje si tutaj.