Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo w wersji solo – po raz pierwszy we Wrocławiu

infobus
11.01.2004 15:30

Autobusy Volvo 7000 dla MPK Wrocaw na terenie Centrum Przemysowego Volvo
Autobusy Volvo 7000 dla MPK Wrocaw na terenie Centrum Przemysowego Volvo
Autobusy Volvo 7000 dla MPK Wrocaw na terenie Centrum Przemysowego Volvo

Volvo we Wrocawiu

Wsppraca pomidzy MPK Wrocaw a Volvo trwa od 1992 roku, kiedy to we Wrocawiu pojawio si 7 przegubowych autobusw Volvo / Jelcz M180 wyprodukowanych w Jelczaskich Zakadach Samochodowych. Pniej Volvo otworzyo wasn fabryk autobusw we Wrocawiu, z ktrej pochodziy kolejne autobusy o bardzo duej pojemnoci kupowane przez wrocawskie MPK. W 1996 roku przewonik odebra 20 szt. wysokowejciowych autobusw przegubowych Volvo B10MA, dwa lata pniej – 18 pojazdw niskowejciowych Volvo B10 BLE 6×2, a w grudniu 2000 roku we Wrocawiu pojawi si pierwszy egzemplarz Volvo 7000A. Zosta on zakupiony rwnolegle z produktami konkurentw – Jelczem M181MB i MAN-em NG 313 i poddany serii prawie rocznych testw eksploatacyjnych. Na podstawie uzyskanych wynikw zadecydowano o zakupie cznie 44 niskopodogowych przegubowych autobusw Volvo 7000A, ktre producent dostarczy na pocztku 2002 roku. W tym samym jeszcze roku wrocawskie przedsibiorstwo zdecydowao si naby kolejnych 25 egzemplarzy tego modelu. cznie po zakoczeniu realizacji tych zamwie we flocie MPK Wrocaw jedzio 108 autobusw Volvo (nie liczc 7 sztuk powstaych jeszcze w Jelczu), z czego 70 sztuk pochodzio z najnowszej rodziny trzeciej generacji – Volvo 7000A. Pod koniec grudnia 2003 r. doczyo do nich 14 szt. niskopodogowych, 12-metrowych autobusw Volvo 7000, ktrych charakterystyk techniczn przybliymy poniej.

Volvo 7000 w barwach MPK Wrocaw
Volvo 7000 w barwach MPK Wrocaw
Volvo 7000 w barwach MPK Wrocaw

Volvo 7000 w barwach MPK Wrocaw
Volvo 7000 na polskim rynku

wiatowa premiera Volvo 7000 miaa miejsce w 1998 roku, natomiast w Polsce t konstrukcj zaprezentowano rok pniej – na IV Wystawie Komunikacji Miejskiej w odzi. Pierwszym krajowym przedsibiorstwem, ktre zdecydowao si na zakup autobusw tego typu, byy Kaliskie Linie Autobusowe, ktre w lipcu 2000 roku zakupiy 8 szt. Volvo 7000. Ogem w latach 2000-2002 dostarczono na polski rynek 49 egzemplarzy rodziny 7000 w wersji 12-metrowej i 96 szt. w wersji 18-metrowej. W 2003 roku w wyniku zaamania si krajowego rynku autobusw miejskich o bardzo duej pojemnoci, radykalnie zmalaa liczba zamawianych autobusw przegubowych Volvo 7000A i po raz pierwszy od dwch lat to wersja standardowa bdzie miaa wikszy udzia w cznej sprzeday. W 2003 roku najprawdopodobniej liczba sprzedanych modeli z serii Volvo 7000 w Polsce wyniesie okoo 35 szt. Najwikszymi w zeszym roku odbiorcami miejskich autobusw Volvo byo MPK d, ktre zakupio 15 szt. pojazdw Volvo 7000 i MPK Wrocaw, ktre zakupio 14 egz. tego typu.

Warto tutaj doda, e czny koszt zamwienia dolnolskiego przewonika wynis 8 960000 z netto, co przekada si na jednostkow cen pojazdu – 640000 z netto. To naprawd bardzo dobra cena jak za tego typu autobus i naley tutaj pogratulowa wrocawskiemu przedsibiorstwu udanego zakupu.

Przednia cz przestrzeni pasaerskiej wrocawskiego Volvo 7000
Tylna cz przestrzeni pasaerskiej wrocawskiego Volvo 7000
Specjalnie przygotowane miejsca na reklam w przestrzeni pasaerskiej o wymiarach 420 x 1200 mm

Motki awaryjne do stuczenia szyb wyj bezpieczestwa - zebrane i umieszczone w przedniej czci autobusu, w miejscu widocznym ze stanowiska kierowcy
Volvo 7000 – udoskonalenia

W porwnaniu z poprzednio zamwionymi przez MPK Wrocaw autobusami przegubowymi Volvo 7000A, w nowych jednoczonowych pojazdach wprowadzono nastpujce zmiany:

Wewntrz kabiny kierowcy wprowadzono wskanik poziomu paliwa dla urzdzenia grzewczego firmy Webasto. Wskazania aktualnego poziomu paliwa pokazuje jedna z 4 diod. Pierwsze trzy diody wiec na zielono i pokazuj odpowiednio 100-60-30 % paliwa w zbiorniku, natomiast dioda czwarta wieci na czerwono i wskazuje 10 % pojemnoci zbiornika. Pojawienie si tego urzdzenia zwizane jest z zasilaniem instalacji grzewczych z osobnego zbiornika paliwa o pojemnoci 40 l, co ma na celu umoliwienie jednoznacznego rozliczania paliwa zuytego do ogrzewania wntrza i tym samym wyeliminowa moliwo oszczdzania oleju napdowego przez kierowcw kosztem niedogrzania przestrzeni pasaerskiej.

P-otwarta kabina kierowcy - barierka na przednim pomocie ograniczajca przebywanie pasaerw na przednim pomocie i zapewniajca kierowcy odpowiednie pole obserwacji i swobodne wyjcie z kabiny
Wskanik poziomu paliwa dla urzdzenia grzewczego firmy Webasto - poniej sterownikiem ogrzewania oraz sterownik tablic informacyjnych i radiomagnetofon firmy Blaupunkt

Wieszaki i haczyk na odzie wierzchni w kabinie kierowcy
Zewntrzne lustra podgrzewane i sterowane elektrycznie

Dla polepszenia wymuszonej cyrkulacji powietrza w autobusie wprowadzono cztery wentylatory wycigowe, w tym jeden (umieszczony z przodu pojazdu) realizuje zarwno funkcj nawiewu, jak i wycigu powietrza. Zakada si, e optymalna wymiana powietrza w autobusie powinna wynosi 600 m3/h przy pojemnoci pojazdu 60 m3. Natomiast we wrocawskich Volvo 7000 wymiana powietrza ju przy trzech wentylatorach wycigowych umieszczonych w tylnej czci autobusu wynosi w sumie 730 m3/h (244 m3/h kady). Czwarty, dwufunkcyjny wentylator poprzez wymuszony nawiew dodatkowo poprawia cyrkulacj powietrza, zwikszajc tym samym jego wymian w autobusie. Wentylatory s sterowane za pomoc dwch przecznikw – jeden uruchamia funkcj zasysania wszystkich czterech wentylatorw, drugi uruchamia tylko funkcj nawiewu w wentylatorze dwufunkcyjnym. Inne, dodatkowe rda nawiewu to m.in. przesuwane okna, klapy dachowe i defroster.

Usytuowany w przedniej czci pojazdu dwufunkcyjny wentylator
Przesuwane szyby - zapewniaj lepsz wentylacj wntrza

Dwurzdowa tablica informacyjna wewntrzna EMT 2.5TI - wielko pola odczytowego 16x128 pkt., umieszczona za kabin kierowcy, wywietlajca numer linii (min. 3 cyfry lub dua litera), kierunek jazdy (przystanek kocowy) oraz zmienne informacje
Przednia tablica informacyjna zewntrzna EMT 2.5TG - dwurzdowa, wielko pola odczytowego 20x120 pkt - widoczny u gry klimatyzator kabiny kierowcy (Sutrak AC 403E)

Kolejnym, nowym rozwizaniem majcym polepszy system wentylacji w autobusie (szczeglnie podczas upalnych dni), jest siedem przesuwnych okien o znacznie zwikszonej efektywnoci przewietrzania wntrza, ni dotychczas stosowane okna uchylne. To coraz czciej stosowane rozwizanie w pojazdach kupowanych przez polskie przedsibiorstwa w ostatnim czasie. W zeszym roku zostay zainstalowane m.in. w 51 pojazdach Urbinetto 10 przekazanych dla firmy Mobilis z Izabelina.

W poprzednich egzemplarzach wrocawskich autobusw Volvo trzeciej generacji zainstalowano system informacji pasaerskiej bydgoskiej firmy Pixel Serwis. Natomiast w najnowszych nabytkach zdecydowano si na wprowadzenie po raz pierwszy diodowych wywietlaczy gdaskiej firmy Emtal. Nie uleg zmianie dostawca elektronicznych kasownikw i jest nim nadal czeska firma Mikroelektronika (model NJ 24COT).

Zastosowano system nawigacji satelitarnej GPS, ktry zbiera informacje o dokadnym czasie otwarcia i zamknicia drzwi, pokonanym dystansie pomidzy przystankami, numerze linii oraz pooeniu geograficznym. Dodatkowo przygotowano moliwo podcze elektronicznych urzdze peryferyjnych ze sterowaniem pokadowym, w tym rwnie bramek liczcych pasaerw we wszystkich drzwiach autobusu.

Wprowadzono opony firmy Bridgestone w miejsce Michelin.

I ju ostatnia zmiana – wieszak na wierzchni odzie zamontowany w kabinie kierowcy (na ciance dziaowej za plecami kierowcy). By moe jest to drobiazg, ale wiadczcy o gotowoci producenta do wprowadzania na bieco wszelkich usprawnie sucych do podniesienia komfort pracy kierowcw.

Sposb zabudowy zbiornika z paliwem o pojemnoci 215 l, umieszczonego nad prawym przednim nadkolem.
Nad lewym przednim nadkolem mona na specjalnej pce pooy baga

Stanowisko do mocowania wzka inwalidzkiego o wielkoci - widoczny przycisk sygnalizujcy kierowcy o zamiarze wysiadania przez osob niepenosprawn i zwizanej z tym koniecznoci opuszczenia rampy
Siedzenie dla osoby niepenosprawnej zlokalizowane tu przed rodkowymi drzwiami

Volvo 7000 – ukad napdowy

Wrocawskie Volvo 7000 wyposaono w stojcy, 6-cylindrowy silnik D7C250 Euro 3 o mocy 184 kW (250 KM) KM przy 2200 obr / min., pojemnoci 7,3 dm3 i maksymalnym momencie napdowym wynoszcym 1050 Nm przy 1100 – 1320 obr / min. W jednostce zamontowano podgrzewacz rozruchu, pomocny w niskich temperaturach. Zuycie paliwa wg wiadectwa homologacji, dla cyklu miejskiego wynosi 27,6 dm3/100 km. Moment napdowy przenoszony jest na tyln o napdow o przeoeniu cakowitym 6,2 za pomoc albo piciobiegowej skrzyni biegw ZF 5HP502 (wyposaono w ni 7 autobusw), albo czterobiegowej Voith D864.3 (rwnie zainstalowana w 7 pojazdach). Ukad napdowy wyposaono w centralny system smarowania firmy Vogel.

Informacje m.in. o parametrach pracy silnika przekazywane s do komputera pokadowego za porednictwem szyny danych Multiplex (opartej na sieci CAN), umoliwiajcej synchronizowanie pracy rnych podzespow autobusu. Dane przesyane s za pomoc cyfrowej magistrali bitowo-szeregowej, w ktr wpite s jednostki sterujce poszczeglnych podzespow (m.in. silnika, skrzyni biegw, deski rozdzielczej, ABS, zawieszenia). Informacje wymieniane pomidzy wzami sieci zawieraj dane na temat biecych wartoci mierzonych parametrw, np. cinienia w ukadzie wtryskowym, temperatury silnika, prdkoci jazdy, prdkoci obrotowej silnika oraz dane dotyczce kodw usterek, wybranego zakresu pracy skrzyni biegw, nastawy regulatora prdkoci itp.

Co ciekawe w pneumatycznym, dwuobwodowym ukadzie hamulcowym zastosowano na przedniej osi hamulce tarczowe, a na tylnej – bbnowe. Dodatkowo ukad jest wspomagany przez systemy ABS i ASR.

Zdaniem producenta – konstrukcja Volvo 7000 i zastosowane w niej rozwizania gwarantuj co najmniej 15-letni eksploatacj wrocawskich autobusw.

przyklkuprzyklku
Podgrzewane trzecie wyjcie - widoczne pod ciankami dziaowymi zabezpieczenie z blachy o wysokoci ok.150 - 200 mm, uniemoliwiajce stawiania ng na wystajcej krawdzi
Zabudowa wiey silnika w Volvo 7000

Tylna ciana Volvo 7000 z widoczn jednorzdow tablic diodow o wielkoci pola odczytowego 16x23 pkt., wywietlajca numer linii
Na tym zakoczymy prezentacj najnowszych nabytkw wrocawskiej firmy komunikacyjnej. Zatrzymajmy si jeszcze na chwil nad kwesti kolejnych dostaw dla MPK. 4 wrzenia 2001 roku podczas uroczystoci przekazania pierwszych Volvo 7000A dyrektor MPK – Czesaw Palczak ogosi strategi odnowy taboru MPK, ktra obejmowaa nabycie cznie 141 autobusw, w tym 99 szt. przegubowych klasy mega, 38 szt. solo klasy maxi oraz 4 midi-busy.

Jak do tej pory, przewonik zrealizowa prawie 70% tych planw, dokonujc zakupu 80 szt. Volvo 7000A, 14 szt. Volvo 7000 i 4 szt. Jelcz M101I, czyli zgodnie z przyjt strategi przedsibiorstwo powinno w latach 2004-2006 zakupi cznie 19 autobusw przegubowych i 24 autobusy standardowe. Kolejnym krokiem do zrealizowania tego zdania przez MPK Wrocaw bdzie ogoszenie w przyszym roku przetargu na dostaw cznie 20 pojazdw, w tym na 12 szt. przegubowych klasy mega i 8 szt. klasy maxi. Czy ponownie wygra Volvo? Zobaczymy.

W grudniu ub. r. mielimy przyjemno porozmawia z Witoldem Turzaskim, Dyrektorem ds. Eksploatacji w MPK Wrocaw, ktry przekaza nam wiele interesujcych wiadomoci na temat ostatnich zakupw taborowych, jak i oglnych informacji o funkcjonowaniu przedsibiorstwa. Zapis tego wywiadu znajduje si tutaj.

Volvo 7000 w barwach MPK Wrocaw