Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo vs. Solaris w przetargu na 22 hybrydy dla PKM Katowice

infobus
29.04.2022 14:00

29 kwietnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach otworzyło oferty w przetargu na zakup 22 szt. nowych autobusów z napędem hybrydowym.

Na Śląsku spotkali się starzy dobrzy „hybrydowi” znajomi, czyli firmy Solaris i Volvo, którzy posiadają w swojej ofercie takie pojazdy i to zarówno w klasie MAXI, jak i MEGA. O tym zamówieniu pisaliśmy wielokrotnie w InfoBusie

Dwie części

Na samym początku przypomnijmy, że zamówienie podzielone zostało na dwie części, gdzie

  • część 1 dotyczy dostawy 5 sztuk autobusów przegubowych,
  • część 2 – dotyczy dostawy 17 sztuk autobusów solo.

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia wykonane z profilów ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088),  z profilów ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 4 pkt,
  • poszycie zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), wykonane z blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088), blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej lub aluminium, z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 4 pkt,
  • silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus tego samego producenta – 3 pkt,
  • rodzaj napędy hybrydowego – równoległy – 3 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
  • minimum 17 (klasa MEGA) i 13 (klasa MAXI) miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 pkt,
  • rodzaj zastosowanych magazynów energii – akumulatory trakcyjne – 3 pkt,
  • możliwość poruszania się autobusu w wybranych przez zamawiającego tzw. „strefach zero-emisyjnych” wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego (bez załączania silnika spalinowego) – powyżej 2000 metrów – 5 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego co najmniej 45 000 km – 3 pkt,
  •  zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie nie wyższym niż 40 litrów/100 km (MEGA) oraz 28 litrów/100 km (MAXI) – 3 pkt,
  • zastosowanie dodatkowych urządzeń (silników) w układzie kierowniczym autobusu, zapewniających wspomaganie stabilności jazdy na wprost poprzez korektę drobnych błędów kierowcy, automatyczny powrót kierownicy do punktu zero przy manewrach (np. przy parkowaniu), efektywne tłumienie drgań i zapewnianie płynnej jazdy po torze poruszania się na nierównościach – 2 pkt
  • pojazd spełnia wymogi art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021r. poz. 110 z późn. zm.)  – 2 pkt.

Jak widać PKM Katowice chciało, aby hybrydy cechowały konkretne rozwiązania, takie jak możliwość ładowania baterii odwróconym pantografem lub wtyczką plug-in, czy też możliwość jazdy bezemisyjnej. Takie wymogi spełniają dwie marki na polskim rynku: Volvo i Solaris, i to one położyły dzisiaj oferty w Katowicach.

Dwie oferty

W podziale na dwa zadania dzisiejsze otwarcie ofert wyglądało następująco:

  • w pierwszym zadaniu na 5 autobusów MEGA:

- Volvo Bus Corporation zaproponowało cenę 13.855.950,00 PLN brutto / 11.265.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Volvo 7900 HA na poziomie 2.253.000 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia do 270 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus na poziomie 36 miesięcy;

- Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 14.145.000,00 PLN brutto / 11.500.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Solaris Urbino 18 hybrid na poziomie 2.3000.000 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia do 270 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy

  • w drugim zadaniu na 17 autobusów MAXI:

- Volvo Bus Corporation zaproponowało cenę 36.383.400,00 PLN brutto / 29.580.0000 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Volvo 7900 H na poziomie 1.740.000 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia: 5 sztuk do 270 dni od daty podpisania umowy / 12 sztuk do 300 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy

- Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 38.056.200,00 zł / 30.939.837 PLN netto, co daje jednostkową ceną autobusu Soalris Urbino 12 hybrid na poziomie 1.819.990 PLN netto, z terminem wykonania zamówienia:  5 sztuk do 270 dni od daty podpisania umowy / 12 sztuk do 300 dni od daty podpisania umowy i okresem gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy

I na koniec budżet zamawiającego. O ile w zadaniu nr 1 (5 autobusów MEGA) to konkurencyjna suma 13.222.500,00 zł brutto (i w tej kwocie zmieściło się Volvo, które już może się czuć MEGA zwycięzcą w Katowicach), tak w zadaniu nr 2 (17 autobusów MAXI) to zaledwie kwota 29.692.200,00 zł brutto, co daje poziom 1.420.000 PLN netto za jeden autobus. Jak na hybrydę to mało, także sami nie wiemy, co z tym zadaniem dalej będzie. Przekroczenie jest spore – (6,6 mln brutto do tańszego Volvo), natomiast nie wydaje nam się, aby przedsiębiorstwo znalazło gdzieś tańszą ofertę.

Katowickie hybrydy

Hybrydy dla Katowic mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m (MEGA) oraz od 11,5 do 12,5 m (MAXI). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Autobusy mają być napędzane silnikiem Diesla spełniającym normę emisji spalin Euro 6 o mocy minimum 150 kW. Dodatkowo jednostką napędową ma być silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego.

Oprócz tego PKM wymaga, aby była możliwość zaprogramowania napędu hybrydowego w taki sposób, aby w pewnych strefach zdefiniowanych przez zamawiającego wymusić jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym. Ładowanie magazynu energii z źródła zewnętrznego, musi być realizowane: przewodowo - zewnętrzną ładowarką typu Plug-in oraz bezprzewodowo  za pomocą tzw. pantografu odwróconego.

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim tablice zewnętrzne LED wyświetlające tekst w kolorze białym, a także tablice wewnętrzne, informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, informacji o trasie przejazdu. Oprócz tego, wewnątrz znajdą się również tablice reklamowe.