Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo stawia na autobusy sterowane GPS-em

infobus
09.06.2014 21:54
Hybrydowe autobusy, które automatycznie przełączają napęd Diesla na elektrycznypodczas wjazdu pojazdu do sfer niskiej emisji spalin–to projekt nad którym aktualnie pracują konstruktorzy szwedzkiego producenta. Ta wizja może stać się rzeczywistością dzięki technologii GPS. Pierwsze testy zostały przeprowadzane na hybrydowych pojazdach Volvo 7900, które tej wiosny są eksploatowane na linii nr 60 w Göteborgu. Zamontowany w nich nadajnik GPS określania dokładnie pozycję pojazdu na całej trasie i informuje komputer pokładowy o wjeździe do danej strefy. Wówczas dzięki wgranemu oprogramowaniu zapada decyzja np. o wyłączeniu silnika Diesla i włącznie tylko bezemisyjnego napędu elektrycznego. Dodatkowo zostaje zadana prędkość pojazdu, aby zwiększyć bezpieczeństwo i uzyskać jak najmniejsze spalanie w danej strefie. –„Autobus jest tak zaprogramowany, aby dostosować zarówno źródło napędu, jak i prędkości do konkretnej strefy, w której się znajduje. Na przykład po wjeździe do strefy zerowej emisji, napęd automatycznie przełącza się na elektrycznyi to bez żadnej ingerencji ze strony kierowcy”- mówi Magnus Broback, dyrektor ds. miejskiej mobilności w Volvo Buses. – Technologia ta pozwala na dostosowanie eksploatacji autobusu do zdefiniowanych obszarów na trasie. Mogą to być dzielnice mieszkalne, centra handlowe, szpitale i szkoły. To kolejny krok Volvo w kierunkubardziej bezpieczniejszego i czystszego transportu publicznego.’
Hybrydowy autobus Volvo 7900 H
Test w Göteborgu jest realizowany w ścisłej współpracy z ChalmersUniversity of Technology, lokalnym organizatorem komunikacji miejskiej oraz przewoźnikiem Västtrafik. Technologia ta będzie testowana w autobusach Volvo w latach 2014/2015, aby wejść do standardowego wyposażenia pojazdów w 2016 r. Dodajmy, że w Göteborgu Volvo przymierza się też do testów indukcyjnego ładowanie autobusów hybrydowych (aktualnie są one zasilane na krańcówkach poprzez pantograf). Pierwsze jazdy mają rozpocząć się w 2015 r. Szwedzkiproducent wraz z władzami miasta chce wybudować ok. 500-metrowy odcinek trasy, na którym w określonych odległościach zostałyby zainstalowanepłyty do indukcyjnego ładowania. Podobny projekt został już wdrożony przez firmę Bombardier w niemieckim Brunszwiku. System o nazwie PRIMOVE zasila m.in. eksploatowane tam autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric.