Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo Polska Autobusy – podsumowanie roku 2003

infobus
08.02.2004 21:07

Volvo 7000 dla MPK WrocławVolvo 9700 wyposażone w inteligentną skrzynię biegów I-shift - hit roku 2004?
W 2003 roku po raz kolejny spadła ilość nowych autobusów sprzedanych na polskim rynku. Było ich 1028, prawie o 200 mniej niż w rok wcześniej. Władysław Smyk, dyrektor naczelny Volvo Polska Autobusy mówi: „W 2002 roku sądziliśmy, że polski rynek autobusowy osiągnął swoje dno. Rok ubiegły zweryfikował jednak te przypuszczenia – był on jednym z najgorszych dla całej branży i zarówno Volvo, jak i inni producenci będą chcieli jak najszybciej o nim zapomnieć.

Wśród naszych odbiorców dominują firmy sektora publicznego i ich kłopoty budżetowe wyraźnie wpłynęły na wielkość zamówień. Wystarczy podać trzy liczby – w 2001 roku sprzedano 598 autobusów miejskich, w 2002 – 430, w roku ubiegłym – 326. Oznacza to, że stopień odtwarzania taboru w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej, już i tak niewystarczający dla utrzymania nowoczesnego parku pojazdów, w roku ubiegłym jeszcze się zmniejszył. Łatwo wyobrazić sobie zatem jak wyeksploatowanym taborem będziemy zmuszeni jeździć za kilka lat.”

Volvo Polska Autobusy w 2003 roku dostarczyła polskim klientom 47 autobusów, w tym przewoźnikom miejskim – 35 pojazdów. Spadek sprzedaży autobusów miejskich w porównaniu z 2002r. spowodowany był przede wszystkim wspomnianymi powyżej olbrzymimi problemami budżetowymi gmin i wynikającymi z nich ograniczeniami w zakupach nowego taboru.

W 2003 roku w Polsce sprzedano łącznie 174 niskopodłogowe lub niskowejściowe autobusy klasy Maxi i Mega, a właśnie w tych segmentach rynku Volvo produkuje i oferuje na polskim rynku autobusy miejskie. Sprzedając tutaj 35 pojazdów Volvo osiągnęło, podobnie jak w roku poprzednim 20% udział w tym rynku. Inaczej niż w latach ubiegłych, kiedy w sprzedaży autobusów miejskich firmy dominowały pojazdy przegubowe, w roku 2003 Volvo sprzedawało przede wszystkim autobusy 12-metrowe. Dostarczono ich łącznie 33 egzemplarze, a głównymi odbiorcami były: MPK Łódź (15 autobusów) i MPK Wrocław (14).

Można powiedzieć., że w ostatnich latach rynek autobusów turystycznych w Polsce był w miarę stabilny. Przeciętnie przewoźnicy kupowali ok. 120 – 130 autobusów rocznie. Niestety, w 2003 roku i ten segment dotknęła zapaść. Producenci dostarczyli tutaj łącznie 72 pojazdy, w porównaniu do 126 sztuk rok wcześniej. Mimo tej dramatycznej sytuacji Volvo sprzedało tylko o jeden autobus mniej niż w roku 2002. Tym samym udział firmy w rynku wzrósł z około 10% w 2002 r. do 15% w roku ubiegłym. W ubiegłym roku Volvo 9700 trafiło do 9 polskich przewoźników, wśród których znalazły się takie firmy jak Comfort Lines, Orbis Transport, Biacomex czy PPKS Bielsko-Biała. W 2003 roku Volvo dostarczyło także jeden autobus międzymiastowy – Volvo 8700. Jego nabywcą była firma PPKS Przasnysz.