Volvo – największe zamówienie w historii: 1667 autobusów dla Chile!
Trzech przewoźników komunikacyjnych ze stolicy Chile – Santiago – złożyło wspólne zamówienie na 1 667 sztuk autobusów Volvo. To największe w historii Volvo Buses, pojedyncze zamówienie. Pojazdy będą używane w ramach sieci komunikacji miejskiej Santiago, w której przewidziano m.in. wydzielone pasy ruchu dla autobusów. Zamówienie dotyczy 1 157 autobusów przegubowych na podwoziach Volvo B9SALF oraz 510 autobusów solo z podwoziem Volvo B7RLE. Autobusy zamówiło trzech przewoźników: Subus Chile, Express de Santiago Uno oraz Inversiones Alsacia. Podwozia autobusów przegubowych zostaną wyprodukowane przez fabrykę Volvo Buses w Kurytybie (Brazylia), natomiast podwozia autobusów solo wykona zakład w szwedzkim Borås. Nadwozia dostarczą z kolei trzy brazylijskie firmy: Marcopolo, Induscar/Caio i Busscar. Dostawy rozpoczną się w czerwcu br. i potrwają do lutego 2006 r. włącznie. Inwestycja ta jest częścią największego w historii Ameryki Łacińskiej przedsięwzięcia modernizacji transportu publicznego w Santiago. Obecnie praktycznie każdy może prowadzić tu usługi komunikacyjne i obecnie na tym rynku działa ok. 3 500 (!) przewoźników, praktycznie bez żadnej koordynacji. W nowym projekcie komunikacji zbiorowej, nazwanej Transantiago, przewiduje się, że w stolicy Chile będzie tylko 15 przewoźników miejskich, a właściwie konsorcjów, które zrzeszą dotychczasowe firmy obsługujące komunikację miejską. W ramach nowego programu przewiduje się także stworzenie coraz popularniejszego w dużych miastach systemu komunikacyjnego, zwanego Szybką Komunikacją Autobusową (Bus Rapid Transit – BRT). Polega on m.in. na wyznaczeniu w mieście pięciu przecinających się korytarzy komunikacyjnych. W korytarzach tych, autobusy poruszają się po wydzielonych pasach ruchu, na które samochody osobowe nie mają możliwości wjazdu. System wprowadzany w Santiago przypomina istniejące już podobne rozwiązania w takich miastach, jak Kurytyba (Brazylia) oraz Bogota (Kolumbia), które również korzystają głównie z autobusów na podwoziach Volvo. Doświadczenia z wymienionych miast wskazują, że tego typu systemy przyczyniają się do skrócenia czasu podróży i oczekiwania, znacznym wzroście pasażerów komunikacji miejskiej oraz zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska w centrach miast. Duża pojemność, jaką dysponują autobusy przegubowe, jest jednym z filarów tego systemu. Podwozie Volvo B9SALF, wyposażone w 340-konny silnik, ma 18,5 metra długości i zapewnia pojemność rzędu 160 pasażerów. Niska podłoga na całej długości przejścia gwarantuje krótkie czasy wymiany pasażerów na przystankach w czterech drzwiach wejściowych. Właśnie w segmencie autobusów przegubowych, Volvo może pochwalić się największym udziałem na rynku Ameryki Południowej. Negocjacje tego największego w historii Volvo kontraktu trwały od 18 miesięcy. W przetargu wzięło udział kilku producentów, ale ostatecznie Volvo przyznano realizację prawie całego zamówienia. W największych światowych metropoliach obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na nowe, bardziej wydajne układy komunikacyjne. Wybór BRT ma liczne zalety, w tym także z punktu widzenia ekonomii. „Koszty koniecznych inwestycji w infrastrukturę są relatywnie niewielkie, z kolei koszty eksploatacji autobusów można pokryć nawet bez dotacji.” – mówi Henrik Munck, dyrektor działu rozwiązań dla komunikacji publicznej w Volvo Buses. „Volvo Buses jesteśmy przekonani, że system BRT stanie się dominującym rozwiązaniem zapewniającym efektywną komunikację publiczną w największych miastach różnych regionów świata.”