Volvo: Jeszcze raz o bezpieczeństwie
W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadkówspowodowanych przez kierowców samochodów ciężarowych spadła w Polsce o ponad50%. Tak wynika z najnowszych danych Komendy Głównej Policji. W podobnym tempiepoprawiają się także statystyki w pozostałych państwach Europy, w tym m.in. wAustrii, Czechach czy Niemczech.
– Wpływ mają na to trzy podstawowe czynniki. Po pierwsze,stale poprawiająca się jakość infrastruktury. Po drugie, rosnąca świadomość iumiejętności kierowców. Po trzecie, coraz doskonalsze i nowocześniejszepojazdy, wyposażone w innowacyjne systemy bezpieczeństwa, które nieustannie sąudoskonalane. Naszym celem na najbliższych kilka lat jest skonstruowaniepojazdu, który będzie niemal całkowicie bezpieczny. To oznacza, że będzieprzewidywał zdarzenia na drodze i w razie niebezpieczeństwa, sam reagował -mówi Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.
Więcej niż bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo kierowcy i pozostałych uczestników ruchu tofundament, na którym Volvo Trucks, od samego początku, buduje strategię swojejdziałalności. Dlatego firma stale inwestuje w rozwój technologii, które corazczęściej pozwalają nie tylko złagodzić efekty wypadków, ale także całkowicieich uniknąć.
Przykładem jest inteligentny system awaryjnego hamowania,który najpierw ostrzega kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie, a następniesam rozpoczyna procedurę zatrzymywania pojazdu. O jego skuteczności decydujebardzo czuły radar połączony z kamerą, który przez cały czas kontrolujeodległość od pojazdu poprzedzającego. – Gdy nagle robi się ona zbyt mała, akierowca nie dostrzeże w porę zagrożenia, system błyskawicznie zaczyna działać.Najpierw wysyła sygnały świetlne i dźwiękowe, a w przypadku dalszego brakureakcji, automatycznie włącza hamulce i światła awaryjne. To doskonałerozwiązanie często ratuje życie kierowcom, którzy na przykład zasłabli zakierownicą – mówi Piotr Werner, lider zespołu ds. produktu w Volvo TrucksPoland.
Układy monitorowania na wagę życia
Podobną rolę w nowoczesnych pojazdach Volvo pełnią układymonitorowania pasa ruchu i reakcji kierowcy. Pierwszy automatycznie ostrzegakierowcę, gdy pojazd bez włączonego kierunkowskazu zjeżdża z zajmowanego pasaruchu. Drugi analizuje zachowanie kierowcy i jeżeli nagle zaczyna ono odbiegaćod normy (jest rozpoznane jako sygnał zmęczenia) natychmiast wysyła ostrzeżeniedźwiękowe, a na wyświetlaczu pojawia się komunikat zalecający zrobienieprzerwy. – Z raportów policji wynika, że od 1% do 4% wypadków powodowanych jestprzez kierowców, którzy zasnęli za kierownicą. To najlepiej obrazuje, jak dużąrolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa odgrywają tego typu powiadomienia – mówiWilhelm Rożewski.
Newralgicznym miejscem dla każdego kierowcy zawodowego jesttakże tzw. martwa strefa, czyli powierzchnia wokół samochodu, której nie możedostrzec osoba siedząca za kierownicą. W tym aspekcie Volvo Trucks równieżprzygotowało kilka znakomitych rozwiązań, które minimalizują ryzyko związane zwykonywaniem manewrów. – Jeśli w momencie wykonywania skrętu w prawo w martwejstrefie znajdzie się dowolny obiekt, kierowca natychmiast zostanie ostrzeżonysygnałem świetlnym. W pojeździe można również zamontować dodatkową kameręmartwego pola, która na ekranie znajdującym się na desce rozdzielczej, pokazujecały prawy róg pojazdu. Kamera włącza się automatycznie przy próbie wykonaniamanewru lub po naciśnięciu kierunkowskazu – tłumaczy Piotr Werner.
Wygodne i bezpieczne centrum dowodzenia
Czynnikiem znacząco podnoszącym bezpieczeństwo na drodzejest również przestronna i widna kabina, która od lat jest jednym ze znakówrozpoznawczych wszystkich pojazdów ciężarowych Volvo. – Kierowca zawszeznajduje się w centrum naszej uwagi, dlatego przez cały czas pracujemy nadudoskonalaniem jego miejsca pracy. Zależy nam, by w kabinie czuł sięmaksymalnie komfortowo i zawsze doskonale widział to, co dzieje się przedmaską. Dzięki temu kierowca jest bardziej wypoczęty, lepiej i szybciej reagujena zewnętrzne bodźce, a co za tym idzie jeździ zdecydowanie bezpieczniej – mówiWilhelm Rożewski.
W najbliższych latach Volvo Trucks chce jednak pójść o krokdalej i jeszcze zwiększyć przeszklenia znajdujące się w kabinie. – Aktualnepozostają nasze założenia dotyczące modelu Concept 2020, w którym deskęrozdzielczą planowaliśmy zastąpić cienkowarstwowym panelem ciekłokrystalicznym,działającym w formule panelu dotykowego. Na nim wyświetlałyby się wszystkienajważniejsze informacje, których aktualnie potrzebuje kierowca. Naszym celemjest również zwiększenie przeszklonych powierzchni, które w jeszcze większymzakresie ułatwią kierowcy obserwację otoczenia wokół pojazdu – wyjaśnia WilhelmRożewski.
Wśród rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa stosowanych w VolvoTrucks nie brakuje również prostych, ale niezwykle efektywnych patentów, takichjak m.in. trzypunktowe czerwone pasy bezpieczeństwa, które dzięki intensywnemukolorowi mają przypominać kierowcy o nawyku ich zapinania. Doskonałymułatwieniem dla kierowców podróżujących po zmroku jest także funkcja trybunocnego, dzięki której jednym przyciskiem natychmiast można wyłączyć zbędnewskaźniki na desce rozdzielczej. Rezultatem jest mniejszy blask w polu widzeniakierowcy oraz mniej odbić światła w przedniej szybie i lusterkach wstecznych.
„