Volvo i Solaris wygrywają w Inowrocławiu
Znamy już wyniki inowrocławskiego przetargu na zakup 10 szt. autobusów hybrydowych i 2 szt. elektrobusów. Największą sensacją jest zwycięstwo Volvo w hybrydowej części zamówienia. To pierwsza tak duży zakup tego typu pojazdów w Polsce i do tego wszystkie zostaną wyprodukowane we wrocławskiej fabryce szwedzkiego koncernu. Co ciekawe, tylko Volvo (i to poprzez centralę w Goeteborgu) złożyło oferta na dostawę dziesięciu hybryd. To oznacza, że Solaris ma cały czas kłopoty ze znalezieniem nowego dostawcy układów napędowych (po rezygnacji firmy Eaton) do swoich 12-metrowych pojazdów, a Solbus jak na razie poprzestaje na konstrukcji gazowej hybrydy i częstochowskim zwycięstwie na 40 szt. Z kolei wygrana producenta z Bolechowa w zadaniu na dwa „elektryki”to już czwarte z rzędu zwycięstwo w krajowych przetargach na zakup tego typu pojazdów –po Ostrołęce (2 szt. Urbino 8,9 electric), Jaworznie (1 szt. Urbino 12 electric) i Warszawie (10 szt. Urbino 12 electric). Obie oferty zyskały po 70 pkt według przejętych kryteriów oceny, a ceny ekologicznych pojazdów zaoferowanych w inowrocławskim przetarg plasowały się następująco:
– 10 szt. Volvo 7900 Hybrid w cenie 16 334 400 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1 633 440 PLN brutto;
– 2 szt. Solaris Urbino 12 electric w cenie 4 514 100 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 2 257 050 PLN brutto (dla porównania –w przetargu MZA Warszawa na 10 szt. Urbino 12 electric Solaris zaproponował podobną kwotę 2 189 400 PLN brutto);
Przypomnijmy, że Inowrocław mógł sobie pozwolić na tak szerokie zakupy dzięki pozyskaniu środków unijnych z RPO, które w 85 proc. sfinansują wartości inwestycji, tj. ok. 15 mln zł. W efekcie miejscowe MPK wymieni niemal połowę swojego taboru, co stawia mazowieckiego przewoźnika w europejskich czołówce. Wszystkie zamówione autobusy będą niskopodłogowe i trafią na inowrocławskie ulice już w przyszłym roku, a dokładniej w sierpniu 2015 r. Nowy tabor wyposażony będzie w monitoring i klimatyzację. Wśród udogodnień dla pasażerów warto wymienić m.in.: porty USB umożliwiające ładowanie w czasie jazdy np. telefonów komórkowych a także urządzenie umożliwiające dostęp do bezprzewodowego Internetu Wi-Fi w autobusie. Z myślą o niepełnosprawnych pasażerach zamontowane zostaną m.in. rozkładane platformy najazdowe dla wózków inwalidzkich, systemy ułatwiające wsiadanie, standardem będą zapowiedzi głosowe przystanków i tablice kierunkowe – przednia i boczna z diodami w kolorze białym. Nowe pojazdy ułatwią także pracę kierowców, bowiem autobusy poprzez m.in. system wspomagający cofanie. Czy w najnowszych Volvo będą zainstalowane alkolocki? Tego jeszcze nie wiemy, ale najprawdopodobniej tak. Zgodnie z przyjętymi SIWZ-em, wybrane przez Inowrocław autobusy elektryczne mają mieć po 70 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 22 siedzących, a hybrydowe – po 75, w tym co najmniej 30 siedzących. W elektrycznych będzie układ odzyskiwania energii, akumulatory ładujące się podczas hamowania, a w hybrydowych –układ elektryczny magazynujący energię odzyskaną – akumulatory litowo jonowe.
Najnowsza inwestycja Inowrocławia obejmować będzie także tzw. Inteligentny System Transportowy (SDIP). Przy dziesięciu przystankach zamontowane zostaną specjalne tablice. Pasażerowie będą mogli sprawdzać aktualny ruch pojazdów w mieście i kontrolować za ile minut przyjedzie autobus, na który oczekują. Te informacje będą też zapowiadane i wyświetlane w autobusach. Przede wszystkim jednak wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego umożliwi sprawdzanie on-line, w dowolnej przeglądarce internetowej, przy użyciu komputera domowego lub smartfona, aktualnej pozycji wszystkich autobusów. Ponadto, działać będzie system bezpieczeństwa w postaci urządzeń łączności alarmowej – system monitoringu pojazdu mający możliwość zapisu, oprócz obrazu, takich danych jak pozycja GPS, nazwa linii, aktualna prędkość pojazdu. Dzięki temu, w razie konieczności, dyspozytor zostanie natychmiast powiadomiony o zagrożeniu. Wprowadzony będzie też system doładowań BE przez Internet. Wygodne rozwiązanie dla tych, którzy wolą doładować kartę biletu w sieci. Usługa ta będzie realizowane przez specjalne kasowniki, z odbiornikiem odbiornik sygnału pilota dla osób niedowidzących.