Volvo i Daimler razem dla wodoru. Kiedy autobusy?
Volvo i Daimler podejmą współpracę nad napędami wodorowymidla ciężarówek
To na pewno dobra informacja dla autobusów. Aktualnie rynek ogniw paliwowych zdominowany jest przez jednego producenta ogniw – kanadyjską firmę Ballard, co – jak każda tego typu sytuacja – nie sprzyja rozwoju konkurencji, czy masowej produkcji. Po wprowadzeniu tutaj nowych rozwiązań, należy spodziewać się rozwoju transportu napędzanego wodorem zgodnie z efektem skali – najpierw transport towarowy, potem pasażerski.
Szwedzka Grupa Volvo i produkujący ciężarówki oddziałniemieckiego Daimlera porozumieli się w sprawie współpracy nad stworzeniemsystemów wodorowych ogniw paliwowych dla pojazdów ciężarowych – ogłosiły spółkiwe wtorek, 21 kwietnia.
Cel: ogniwa paliwowe
Zgodnie z komunikatem Grupy Volvo i koncernu ze Stuttgartu,za opracowanie i produkcję ogniw paliwowych będzie odpowiedzialna nowaniezależna spółka joint venture. Powstanie ona z przekształcenia iusamodzielnienia sekcji Daimler Truck zajmującej się dotychczas pracami wzakresie napędów wodorowych. Szwedzki producent ciężarówek wykupi w niej 50proc. udziałów za kwotę ok. 600 mln euro.
Porozumienie ma pozwolić na obniżenie kosztów pracbadawczo-rozwojowych i przyśpieszyć wdrożenia samochodów ciężarowych na wodór.JV ma również rozpatrywać „inne zastosowania (technologii – PAP) wkontekstach motoryzacyjnych i innych”. Grupa Volvo i Daimler podkreśliliznaczenie tego rodzaju rozwiązań dla osiągnięcia neutralności węglowej wEuropie. Jak wskazali producenci, „współpraca stała się jeszcze ważniejszaw kontekście obecnego załamania gospodarczego”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Perspektywa 2025
Obie spółki przystępujące do współpracy zamierzająwprowadzić do swojej oferty pojazdy ciężarowe napędzane wodorem po 2025 r.Ogłoszona we wtorek wstępna umowa jest niewiążąca. W ostatecznym kształcie mazostać sformułowana przed końcem trzeciego kwartału br.
Pomimo zawarcia porozumienia ws. ciężarówek z ogniwamipaliwowymi Daimler Truck i Grupa Volvo pozostaną rywalami we wszystkichpozostałych obszarach działalności – zaznaczyły spółki w komunikacie. (PAP)
„