Volvo elektrycznie wypunktowało Solarisa w Świdnicy

infobus
26.08.2019 09:00

Mimo droższej oferty to jednak Volvo dostarczy dwa autobusy elektryczne dla MPK Świdnica.  Czekamy na umowę.

O wyłonieniu zwycięzcy w trzecim już e-postępowaniu MPK Świdnica poinformowałapodczas sesji Rady Miejskiej Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy. To najlepiej świadczy o znaczeniu tego projektu dla dolnośląskiego miasta.

Do trzech razy sztuka

O dolnośląskim postępowaniu pisaliśmy w InfoBusie m.in. TUTAJ Jak poinformował w lokalnych mediach Witold Tomkiewicz,rzecznik MPK Świdnica: -„Było to już trzecie postępowanie, tym razemskonstruowane na nieco innych zasadach niż poprzednie: po analizie zgłaszanychw postępowaniu przetargowym pytań, wniosków z ogłoszonych po nieudanympierwszym przetargu negocjacji, zarząd MPK zdecydował się rozdzielić pierwotnyprzetarg na dostawę autobusów wraz z ładowarkami na dwa specjalistyczne: nadostawę autobusów i dostawę ładowarek. Plan przyniósł efekt w postaci trzechofert na budowę trafostacji, dwóch na dostawę ładowarek i dwóch na dostawęautobusów.”

Solaris vs. Volvo

W trzecim przetargu na dostawę dwóch autobusów elektrycznychdla MPK Świdnica swoje oferty złożyły dwie firmy:

  • Solaris, który zaproponował za dwa Urbino 12 electric kwotę 5mln 289 tys. złotych brutto z terminem dostawy do 28 maja 2020 roku,

  • Volvo, które zaoferowało za dwa V7900E sumę 5 mln 606 tys.złotych brutto z terminem dostawy do 23 kwietnia 2020 roku.

Z kolei kwota przeznaczona przez świdnickiego przewoźnika na ten cel wyniosła 5 mln 781tys. złotych brutto. Czyli obie oferty mieściły się w budżecie.

Ocena ofert

Z racji mocnego już opóźnienia projektu i otrzymanego dofinansowaniazakupu z programu GEPARD, MPK Świdnica mimo wakacyjnego okresu niezwłocznie przystąpiłodo oceny złożonych ofert, według następujących kryteriów:

1. Cena – całkowity koszt brutto przedmiotu zamówienia -max. 60 pkt.

2. Parametry techniczne i eksploatacyjne- max. 15 pkt

3. Oszczędność energii i ochrony środowiska (ekologia­zużycie energii elektrycznej wg SORT 2) – max 10 pkt

4. Warunki gwarancji i serwisu oraz rabaty na części – max 10pkt.

5. Termin realizacji zamówienia – max 5 pkt.

Trzy punkty różnicy

Świdnicki wynik Volvo Bus Corporation to 88,8 pkt., na któryzłożyły się następujące elementy:

1. Cena – 56,6 pkt.

2. Parametry techniczne i eksploatacyjne – 13,0pkt

3 Ekologia – 10,0 pkt

4. Gwarancja – 4,2 pkt

5. Termin – 5,0pkt

Razem 88,8 pkt

Z kolei Solaris Bus& Coach S.A. uzyskał w Świdnicy 85,0 pkt., które zabrał w następujących kategoriach:

1. Cena – 60 pkt.

2. Parametry techniczne i eksploatacyjne – 9 pkt

3 Ekologia – 10 pkt

4. Gwarancja – 6 pkt

5. Termin – 0 pkt

Jak widać kluczowe do świdnickiego zwycięstwa Volvo okazały się parametrytechniczne i eksploatacyjne oraz termin realizacji zamówienia, które przewyższyłystratę punktową wynikającą z wyższej ceny.

Świdnickie elektrobusy

Przypomnijmy, że MPK Świdnica chciało kupić dwa fabrycznienowe i w pełni niskopodłogowe elektrobusy klasy MAXI. Mają to być konstrukcje znadwoziami o długości całkowitej 11,8 – 12,5 m, nie szersze niż 2,55 m i niewyższe niż 3,4 m. Każdy musi umożliwiać podróż min. 70 pasażerom, w tymprzynajmniej 27 na miejscach siedzących. Przynajmniej osiem foteli ma byćdostępnych z niskiej podłogi. Z kolei dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzywejścia układzie 2-2-2, a każdy próg wejściowy będzie miał diodowe podświetlenie.

Świdnickie elektrobusy muszą być wyposażonej wjeden lub dwa silniki trakcyjne o mocy min. 160 kW. MPK nie wspomina o jakidokładnie rodzaj baterii chodzi. Przewoźnik zaznacza, że muszą to być zasobnikio pojemności min. 200 kWh. Muszą być objęte min. ośmioletnią gwarancją i przezten okres ich pojemność nie może spaść poniżej 80%.

Elektrobusy będą przystosowane do dwóch rodzajówładowania. Poprzez złącze plug-in ma być możliwe uzupełnienie prądu w bateriacho mocy 40-80 kW. Szybkie ładowanie będzie możliwe dzięki instalacji na dachu douzupełniania prądu przez pantograf odwrócony. Tutaj minimum to 250 kW.

Dostawa pojazdów, jak i uruchomienie ładowarek, planowomają zostać wykonane do końca marca 2020 r.