Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Volvo Buses: recesja wpływa na wyniki za I kwartał

infobus
29.04.2009 21:39
Recesja i kryzys finansowy zwiększają swój wpływ na przemysł autobusowy. W I kwartale br. liczba zamówień na autobusy i podwozia Volvo wyniosła 2.394 szt., co daje 8% spadek w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku (2.608).
Według informacji Volvo Buses –w I kwartale 2009 r. rynek autobusów turystycznych w Europie skurczył się o 20% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, przy jednoczesnym nieznacznym zmniejszeniu się rynku autobusów miejskich. W tym segmencie utrzymuje się wzrost zainteresowania autobusami przyjaznymi dla środowiska oraz hybrydowymi.
Recesja w Ameryce Północnej wpłynęła negatywnie na rynek autobusów turystycznych. Rynek autobusów miejskich oraz zainteresowanie autobusami hybrydowymi wciąż rośnie. Ta sama sytuacja dotyczy Meksyku, gdzie znacznie spadło zapotrzebowanie na autobusy turystyczne. Tutaj duży potencjał wskazuje rynek autobusów typu BRT (Szybki Transport Autobusowy).
W Ameryce Południowej rynek autobusów osłabił się drastycznie w I kwartale i bardzo trudno jest tutaj uzyskać środki finansowe na pozyskiwanie nowych autobusów w większych miastach. Rynek autobusowy w Azji utrzymuje trend wzrostowy, ale rośnie już znacznie wolniej, co w głównej mierze jest wynikiem sprzedaży w segmencie autobusów miejskich.
Volvo 7700 Hybrid
Mniejsza liczba zamówień Volvo
W I kwartale br. liczba zamówień na autobusy i podwozia Volvo wyniosła 2.394 szt., co daje 8% spadek w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku (2.608). Wzrosła ilość zamówień w regionie International, lekki spadek zanotowała Europa, natomiast największe spadki odnotowaliśmy w Ameryce Północnej. W I kwartale Volvo dostarczyło 1.770 (2.214) autobusów, co daje 20% spadek w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Sprzedaż netto w I kwartale wzrosła o 10% i wyniosła 4.006 MSEK (3.647). Po uwzględnieniu kursów walutowych sprzedaż zwiększyła się o 3%. Strata operacyjna zamknęła się kwotą 95 MSEK w porównaniu ze 122 MSEK w I kwartale 2008 roku. Marża operacyjna była ujemna i wyniosła -2,4% (-3,3%). Na obniżenie zysków w I kwartale tego roku wpływ wywarł mniejszy wolumen sprzedaży, a tym samym obniżenie wykorzystania istniejących mocy produkcyjnych w fabrykach oraz kursy walut. Na zmianę przychodu operacyjnego o 120 MSEK w I kwartale ubiegłego roku wpływ miał proces restrukturyzacji działalności w Finlandii.
Remedium to te nienajlepsze wyniki ma być globalny program wzrostu rentowności Volvo Buses, dotyczący wzrostu rentowności polegający na redukcji kosztów, przy jednoczesnym dostosowywaniu wolumenu oraz zakupów. Aktualnie jest on w trakcie realizacji. W I kwartale tego roku zwolnionych zostało ok. 600 pracowników na świecie. Globalna recesja nakłada konieczność dalszej redukcji kosztów oraz zwrócenia szczególnej uwagi na zachowanie płynności finansowej.
Nova Bus odnotowuje ciągły wzrost zamówień w Ameryce Północnej, a nowa fabryka w Pattsburgh (USA) została właśnie ukończona. Dostawy do klientów planowane są jesienią tego roku.
 
Sprzedaż netto w podziale na rynki (SEK M)
I kwartał 2009
I kwartał 2008
Zmiana w %
Europa
1,739
1,709
2
Ameryka Północna
1,311
1,096
20
Ameryka Południowa
282
208
36
Azja
405
475
(15)
Inne rynki
269
159
69
Suma
4,006
3,647
10