Volvo Buses podsumowuje I kwartał 2008 r.
Volvo Buses odnotowało wzrost zamówień w I kwartale 2008 w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Dostawy były na tym samym poziomie, ale wynik finansowy jest negatywny. Europejski rynek autobusowy jest stosunkowo stabilny, przy nieznacznym wzroście udziałów w segmencie autobusów miejskich we Francji i Wielkiej Brytanii. W Ameryce Północnej trend utrzymuje się od roku 2007, przy powolnym spadku sprzedaży autobusów turystycznych oraz wzroście rynku autobusów miejskich. Pomimo wzrostów na początku roku, meksykański rynek autobusów turystycznych jest wciąż słaby. Dużą dynamiką charakteryzuje się tutaj segment BRT (Bus Rapid Transit) i w tym przypadku oczekiwany jest wzrost dostaw w porównaniu z rokiem ubiegłym. W Ameryce Południowej, rynek autobusów międzymiastowych i miejskich jest wciąż mocny. W Wenezueli, gdzie sprzedaż stanowi ok. 20% ogólnej sprzedaży Volvo Buses w Ameryce Południowej, sprzedaż uległa znacznemu ograniczeniu w wyniku nowych przepisów dotyczących importu kompletnych autobusów. Rynek w Azji cały czas rośnie, ale już nie tak szybko jak w latach ubiegłych. Największe wzrosty Volvo odnotowało w Chinach i Indiach. Coraz więcej chińskich producentów eksportuje swoje autobusy na inne rynki niż azjatycki. W I kwartale liczba zamówień Volvo Buses wyniosła 2608 autobusów, co stanowi 8% wzrost w porównaniu z 2403 w roku ubiegłym. Liczba zamówień wzrosła na prawie wszystkich rynkach, z wyjątkiem Ameryki Południowej i Chin. W I kwartale dostarczyliśmy 2.214 (2.228) autobusów. Poziom dostaw został utrzymany na poziomie roku ubiegłego, przy wzroście na Środkowym Wschodzie i w Afryce. Zaległe zamówienia na koniec I kwartału to 5.114 (5.812), spadek o 12%. Wartość sprzedaży netto I kwartale obniżyła się o 2% do 3,672 MSEK, w porównaniu z 3,741 MSEK w roku ubiegłym. Równoważąc kurs walut, wartość sprzedaży netto wzrosła o 2%. W I kwartale, Dział Autobusów wygenerował stratę operacyjną na poziomie 122 MSEK, w porównaniu z zyskiem operacyjnym na poziomie 90 MSEK z zeszłego roku. Jednocześnie, Volvo Buses kontynuowało prace nad wdrożeniem globalnego programu, mającego na celu zwiększenie rentowności, przy założeniu obniżenia kosztów produkcji i optymalizacji systemów produkcji. Volvo Bus Finland przechodzi teraz proces restrukturyzacji swoich fabryk w wyniku, którego fabryka w Tampere zostanie zamknięta z końcem sierpnia.
Tabela 1: Sprzedaż netto autobusów Volvo Buses
Sprzedaż netto w podziale na rynki |
I kwartał |
|
|
SEK M |
2008 |
2007 |
Zmiana |
Europa |
1,721 |
1,726 |
(0%) |
Ameryka Północna |
1,104 |
1,088 |
1% |
Ameryka Południowa |
209 |
221 |
(5%) |
Azja |
478 |
521 |
(8%) |
Inne rynki |
160 |
185 |
(14%) |
Razem |
3,672 |
3,741 |
(2%) |