Volvo Bus weźmie udział w rajdzie terenowym
Uterenowiony autobus Volvo B7R weźmie udział w bardzo trudnym, pustynnym rajdzie terenowym Budapeszt-Bamako. Będzie to jedyny autobus startujący w tej imprezie i generalnie jest to typowa konstrukcja, podobna do autobusów obsługujących linie lokalne w okolicach Budapesztu. Rajd Budapeszt-Bamako wystartował w 2005 r. jako alternatywa dla słynnego Rajdu Dakar. Impreza rozpoczyna się w Budapeszcie, a kończy w Bamako, stolicy Mali. Trasa biegnie przez Góry Atlas w Maroku, przez pustynię, a następnie wybrzeża Zachodniej Afryki i Mauretanię, aż do mety w Bamako. Miejscami, trasa wiedzie przez wyschnięte koryta rzek w Mali. W rajdzie bierze udział 150 aut osobowych z napędem 4×4, a także ciężarówki, motocykle i tytułowy autokar międzymiastowy Volvo, wyposażony w 18 foteli pasażerskich. W ten sposób, budapeszteński przewoźnik komunikacyjny BKV chce promować swoje usługi. Kierowców wybrano spośród tych, którzy na co dzień prowadzą te autobusy w okolicach Budapesztu, także sam pojazd niewiele różni się od standardowej wersji, wykorzystywanej w regularnej komunikacji. Jest to 12-metrowe Volvo B7L z nadwoziem węgierskiej firmy AlfaBusz. Autobus napędza tylny silnik o mocy 290 KM, spełniający normy emisji spalin Euro 4. Oczywiście, pewne modyfikacje musiały zostać wprowadzone do konstrukcji autobusu, aby mógł sprostać trudom rajdu pustynnego. Podczas gdy w standardowym autobusie prześwit wynosi 340 mm, w wersji uterenowionej podwozie zostało podniesione do poziomu 550 mm. Zastosowanie specjalnych opon, przystosowanych do eksploatacji w warunkach pustynnych, prześwit wzrósł do 650 mm. Montowany w standardzie napęd tylko na tylną oś także byłby niewystarczający w trudnych warunkach rajdu, dlatego zastosowano napęd na 4 koła. Ponadto, autobus wyposażono w wyciągarki z przodu i z tyłu oraz kotwice i gumowe maty, które mają umożliwić wydostanie się z zaspy. Panujące na trasie upały wymagają zamontowania zwiększonych krat wlotu powietrza do chodnicy silnika. Wzmocnieniu uległo także zawieszenie, aby móc utrzymać ciężar dodatkowego, wymaganego przepisami wyposażenia, jak zwiększone zbiorniki paliwa, wody, generator energii elektrycznej, wyposażenie warsztatowe, nawigacyjne, radio, sprzęt medyczny, itp. „Dla części pasażerów autobusu przewidzieliśmy miejsca leżące, z których będzie można skorzystać w razie nocowania na pustyni.”–mówi Tibor Mogyorossy z AlfaBusz. Wśród pasażerów znajdą się m.in. dziennikarze telewizyjni ze stacji RTL i Eurosport, którzy będą przeprowadzać codzienne relacje z rajdu. Tegoroczny Rajd Budapeszt –Bamako rozpocznie się 12 stycznia, a zakończy 27 stycznia.