Volvo B9R Elegance: nowy autokar z nadwoziem Sunsundegui
Volvo Buses wprowadzi na rynek nowy autokar przeznaczony dla klientów, którzy poszukują eleganckiego, prostego w obsłudze i ekonomicznego autokaru międzymiastowego lub turystycznego. Volvo B9R Elegance, bo tak będzie nazywał się pojazd, będzie produkowany w kooperacji z hiszpańskim producentem nadwozi Sunsundegui. Firma z siedzibą w północnej Hiszpanii od wielu lat karosuje podwozia Volvo i należy do grupy firm nadwoziowych rekomendowanych przez Volvo Buses. Oprócz ojczystego kraju, Sunsundegui sprzedaj swoje produkty także we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Izraelu oraz w niektórych krajach Europy Wschodniej. Nowy model B9R Elegance bazuje na znanym nadwoziu Sideral 2000, charakteryzującym się wieloma przyciągającymi wzrok detalami, jak duża szyba przednia czy duże, odstające lustra zewnętrzne. Wnętrze jest przestronne i komfortowe, a także zapewnia bardzo dobrą widoczność. Podwozie B9R na początku zostało zaoferowane na rynku meksykańskim, a w ostatnim czasie kilka sztuk sprzedano także w Hiszpanii. Wraz z wyposażeniem w silnik Euro 4, podwozie to –należące do tzw. „rodziny TX”–zostanie zaoferowane także w innych krajach europejskich. Podwozie w standardzie wyposażane jest w pneumatyczne zawieszenie, tarczowe hamulce obu osi oraz system EBS. Oprócz tego, podwozia B9R wyposaża się w inne nowoczesne systemy, jak np. Hill Start Aid, ułatwiający ruszanie na stromym zboczu, czy Brake Assist, umożliwiający uzyskanie maksymalnej możliwej siły hamowania w kryzysowych sytuacjach na drodze. Bardzo przydatną funkcją może okazać się system Brake Blending, który dba o to, aby wszystkie rodzaje hamulców: zasadniczy, silnikowy i retarder, współpracowały ze sobą w sposób jak najbardziej efektywny. Autobusy B9R Elegance będą wyposażane w nowy, 9,4-litrowy silnik D9B o mocy 340 KM (1600 Nm) lub 380 KM (1700 Nm). Jednostka ta wyposażona jest w system turbodoładowania, intercooler oraz po 4 zawory na cylinder. Dzięki umieszczeniu silnika na tylnym zwisie, autobus posiada dużą przestrzeń bagażową, wynoszącą od 7 do 9 m3, w zależności od wyposażenia. Silnik spełnia naturalnie normy Euro 4, co uzyskano dzięki zastosowaniu katalizatora SCR z dozownikiem AdBlue. W standardzie, silnik współpracuje z 6-stopniową, mechaniczną przekładnią ZF, natomiast w opcji można zastąpić ją zautomatyzowaną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Autobus B9R Elegance będzie dostępny w podstawowej wersji, do której –w zależności od życzenia klienta –będzie można zamontować elementy dodatkowego wyposażenia. Należą do nich m.in.: układ klimatyzacyjny, firmowany przez Volvo, ekskluzywny system audio-video „Sound &Vision”, kabinę WC, wysokowydajny system ogrzewania, hydraulicznie sterowane klapy bagażników oraz wiele innych pozycji. Autokar Volvo B9R Elegance będzie oferowany w dwóch wersjach pojemnościowych: 12,2-metrowej, zabierającej do 55 pasażerów oraz 13-metrowej, posiadającej miejsce dla maksymalnie 59 osób. Europejski debiut modelu miał miejsce podczas targów IAA w Hanowerze.