Volvo – autobusowe wyniki za 2008 r.

infobus
24.03.2009 15:01
Zyski Volvo Buses w IV kwartale 2008 roku wyniosły 72 mln SEK i były nieco niższe niż przed rokiem. Zdaniem przedstawicieli szwedzkiego koncernu –recesja dotknęła również i ten segment rynku motoryzacyjnego, choć w znacznie mniejszym stopniu niż to ma miejsce np. w sektorze pojazdów ciężarowych. Zdaniem przedstawicieli firmy kolejne przyczyny spadku sprzedaży to:
– kurczenie się europejskiego rynku autobusów turystycznych przy jednoczesnym wzroście sprzedaży autobusów miejskich – spełniających coraz wyższe normy ekologiczne oraz dużym zainteresowaniu autobusami hybrydowymi;
– kryzys w Ameryce Północnej, który wywarł negatywny wpływ na sprzedaż autobusów turystycznych oraz samochodów.
Volvo 7700 Hybrid
Na szczęście na rynku autobusów krótkodystansowych oraz międzymiastowych w Europie nie widać jeszcze sygnałów spowolnienia i kontynuuje on wzrost zamówień.
Volvo aktywnie działa również na południowoamerykańskim rynku autobusowym. W Meksyku, w ciągu ostatniego roku, rynek wzrósł o 48%, głównie dzięki zakupom autobusów spełniających wyższe standardy ekologiczne, które zaczną obowiązywać od 2009 roku. Jednak i tutaj kryzys finansowy dotknął rynek autobusów turystycznych i Volvo odnotowało spadek sprzedaży w tym segmencie. Taka sytuacja ma miejsce również w Brazylii, gdzie już jest widoczne osłabienie rynku autobusów o większej pojemności. Generalnie w Ameryce Południowej rynek autobusów miejskich i międzymiastowych wciąż pozostaje na wysokim poziomie i notuje wzrost sprzedaży. Cały czas też rośnie zainteresowanie rozwiązaniami typu Bus Rapid Transit. Dobra sytuacja panuje dla Volvo też w Azji –tamtejszy rynek wciąż rośnie, ale już znacznie wolniej. W pierwszych 9 miesiącach ubiegłego roku rynek w Chinach wzrósł o 20%, głównie dzięki autobusom miejskim.
Mniejsza liczba zamówień
W IV kwartale ubiegłego roku ilość zamówionych autobusów oraz podwozi wyniosła 2 238 szt., co stanowi 18% spadek w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (2 717 szt. w IV kw. 2007 r.) W Europie i Ameryce Północnej liczba zamówień wzrosła, natomiast pozostałe rynki odnotowały spadki. W ostatnim kwartale Volvo dostarczyło 3 080 autobusów, co stanowi 10% spadek w porównaniu z IV kwartałem roku 2007 (3 412 szt.) W IV kwartale wartość sprzedaż netto wzrosła o 6% do 5 481 mln SEK (5 173 w IV kw. 2007 r.), co po korektach walutowych daje wzrost sprzedaży netto o 2%. Przychód operacyjny wyniósł 72 mln SEK (93 mln w IV kw. 2007 r.), a marża operacyjna 1,3% (1,8% w IV kw. 2007 r.) Zdaniem przedstawicieli koncernu mniejszy przychód operacyjny to efekt w głównej mierze kursów walut, większych inwestycji w badania i rozwój.
Recepta Volvo na kryzys i spadek zamówień to globalny program zwiększenia efektywności oparty na redukcji kosztów, w tym także zmniejszania mocy produkcyjnych. Ważnym elementem jest tutaj utrzymanie płynności finansowej. Kolejny obszar antykryzysowej działalności to poszukiwanie nowych rynków. Dlatego też na początku 2009 roku firma pokazała autobus turystyczny Volvo 9700 na targach w Ameryce Północnej. Pojazdy w kilku wersjach nadwoziowych będą produkowane w fabryce w Meksyku. Rozwijane też są nowe produkty firmy na europejski rynek. Przede wszystkim istotne jest stopniowe zamykanie procesu prac badawczych nad hybrydą i jak najszybsze wprowadzenie jej do produkcji seryjnej. Aktualnie autobusy hybrydowe Volvo 7700H są testowane w Londynie oraz Goteborgu. W ostatnim kwartale 2008 r. 6 tego typu pojazdów (Volvo 7700 Hybrid) zamówił przewoźnik z Luksemburga.
 
Wyniki finansowe Volvo Buses za 2009 r.
Sprzedaż netto w podziale na rynki
IV Q 2008
IV Q 2007
Zmiana
2008
2007
Zmiana
SEK (mln)
2008
2007
%
2008
2007
%
Europa
1,995
2,365
(16)
7,321
7,767
(6)
Ameryka Północna
1,709
1,456
17
5,355
4,630
16
Ameryka Południowa
695
667
4
1,571
1,623
(3)
Azja
705
473
49
2,094
1,802
16
inne rynki
377
212
78
971
786
24
RAZEM
5,481
5,173
6
17,312
16,608
4