Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo 9700 Autokarem Roku 2008

infobus
01.10.2007 23:19
Autokar turystyczny Volvo 9700 zdobył tytuł Międzynarodowego Autokaru Roku 2008. Fot. Volvo BusesPrzestrzeń pasażerska w autokarze Volvo 9700. Fot. Volvo Buses
Volvo 9700 Autokarem Roku 2008
Po intensywnych testach i dogłębnej ocenie najnowszych modeli autokarów turystycznych wprowadzonych na rynek w ostatnich latach, autokar Volvo 9700 zdobył tytuł Międzynarodowego Autokaru Roku 2008. Wyboru dokonało jury składające się z dziennikarzy z 17 czołowych europejskich magazynów z branży autobusowej. Aby umożliwić jury wydanie sprawiedliwego i rzetelnego werdyktu, przeprowadzono w Szwajcarii trzydniowe testy, znane jako Coach Euro Test. Jurorzy mieli możliwość poprowadzenia kandydujących autokarów i podróżowania nimi w roli pasażerów na odcinku testowym o długości 52 km przy bardzo różnych warunkach drogowych. Oprócz tego, każdy z producentów przeprowadził prezentację swojego pojazdu. Do rywalizacji zaproszono autokary o długości minimum 12 metrów, wprowadzone na rynek w ciągu ostatnich dwóch lat. W porównaniu z poprzednimi latami konkurencja była wyjątkowo silna. Zgłoszony autokar 9700 Prestige to 13-metrowy, trzyosiowy autokar wyposażony w silnik umieszczony z tyłu. Do rodziny 9700 należą także modele o długości od 10,4 metra do 15 metrów, dwu- lub trzyosiowe, o wysokości 3,4 metra, 3,6 metra lub 3,8 metra. Dostępne są trzy poziomy wyposażenia: Comfort, Optimal oraz najbogatszy Prestige. Zarówno podwozie, jak i nadwozie wykonane jest ze stali nierdzewnej, co zapewnia długi okres użytkowania. 9700 to najnowszy przedstawiciel linii autokarów Volvo, której początki sięgają wczesnych lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Jest to autokar raczej ewolucyjny niż rewolucyjny;„pozytywny stały rozwój dobrej koncepcji.”Napęd zapewnia autobusowi sześciocylindrowy silnik DH12E, rozwijający moc 336 kW (460 KM) w przy 1465-1800 obr./min. i charakteryzujący się wysokim momentem obrotowym 2200 Nm, dostępnym w zakresie 1100-1465 obr./min.. Dzięki technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), silnik spełnia wymogi normy emisji spalin Euro 4. W pojeździe zainstalowano dwunastostopniową skrzynię biegów AT2412C I-Shift drugiej generacji autorstwa Volvo. Wybierając zwycięzcę, jurorzy brali pod uwagę szereg elementów takich jak innowacja, wygoda, osiągi, łatwość w prowadzeniu, bezpieczeństwo, styl i wiele innych czynników, które decydują o tym, czy autokar zyska uznanie pasażerów, kierowcy, operatora i zespołu serwisowego.
Stanowisko kierowcy w autokarze Volvo 9700. Fot. Volvo BusesVolvo 9700 na targach Transexpo 2007. Fot. autor
 Rywalizujące autokary prezentowały wyrównany poziom, niektóre modele okazywały się pod pewnymi względami lepsze od Volvo 9700, jednak jury uznało, że Volvo oferuje najlepszy kompleksowy pakiet. Autokar Volvo wyróżniał się szczególnie, jeśli chodzi o korzyści dla pasażerów. Wznosząca się podłoga z amfiteatralnym układem foteli, niezakłócona widoczność przez szybę przednią oraz brak zbędnych elementów stylizacyjnych pozwala bez przeszkód cieszyć się mijanymi widokami. Fotele pasażerów wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zapewniają idealny komfort i podobnie jak pozostałe elementy wystroju wnętrza harmonizują ze sobą dzięki odpowiednio dobranym materiałom i kolorom. Sama jazda autokarem charakteryzuje się niezwykłą płynnością. Z perspektywy kierowcy, pojazd prezentował się równie dobrze. Wygoda, dużo miejsca na rzeczy kierowcy oraz dobre usytuowanie lusterek to tylko niektóre zalety. Krótko mówiąc, prowadzenie autokaru było dla jurorów przyjemnością. „To idealny autokar dla podróżnika”, „wyjątkowa synchronizacja skrzyni biegów i silnika”–to dwie wybrane opinie jurorów. W przeszłości Volvo było krytykowane za nudną stylistykę pojazdów. W modelu 9700 osiągnięto linię niebanalną, ale nie charakteryzującą się przesadną ekstrawagancją, która szybko mogłaby się zestarzeć. Ponadto nowy panel przedni od razu kojarzy się z marką Volvo. Volvo zawsze było znane z troski o bezpieczeństwo. Autokar 9700 to kolejny krok naprzód w tej dziedzinie dzięki wprowadzeniu w standardzie systemu FUPS, czyli przedniej osłony zapobiegającej wjechaniu samochodu osobowego pod autobus. Chociaż inni producenci dysponowali innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa, których Volvo jeszcze nie oferuje, firma wypadła dobrze, zarówno jeśli chodzi o systemy biernego, jak i czynnego bezpieczeństwa. Z punktu widzenia właściciela zaletą autokaru jest jakość jego wykonania, świadomość, że pasażerowie i kierowca będą zadowoleni oraz pewność, iż pojazd został tak wykonany, by profesjonalnie realizować swoje zadania przez cały okres użytkowania. Nagrodę odbierze Håkan Karlsson, Prezes i Dyrektor Naczelny Volvo Bus Corporation, z rąk Stuarta Jonesa, Przewodniczącego Jury Konkursu na Międzynarodowy Autobus i Autokar Roku podczas targów Busworld w Kortrijk. Uroczystość odbędzie się w piątek, 19 października o 11.30, na stoisku Volvo w Hali 5.
 Konkurentami Volvo 9700 do tytułu był m.in. Mercedes-Benz Tourismo…Fot. DaimlerChrysler…czy Neoplan Cityliner HD. Fot. NEOMANNoge Titanium na targach FIAA Madryt 2004. Fot. A. KiereckiJonckheere JSD na targach Transexpo Kielce 2006 
O tytuł „Autokaru Roku 2008”rywalizowały:
 
Długość nadwozia (m)
Silnik
Skrzynia biegów
Oś przednia
Most napędowy
Pojemność pasażerska
Poj. bagażników (m3) (z/bez toalety)
Irisbus Magelys
12,76
IVECO 10,3 l/450 KM Euro 4
ZF AS 2301 BO
IVECO R175E
Meritor U177
46+2
10,3 / 11,4
Mercedes-Benz Tourismo M
12,96
MB 12,0 l/428 KM Euro 4
MB GO-210
ZF RL 75 E
MB GO-6
53+2
9,4 / 9,6
Neoplan Cityliner HD, 295 000
12,2
MAN 10,5 l/440 KM Euro 4
ZF AS-Tronic
MAN VOS-08-B-01
MAN HY-1336-B
44+2
9,4 / 10,4
Noge Titanium na podwoziu MAN R33
12,2
MAN 10,5 l/440 KM Euro 4
MB GO 210-6
MAN V9-75L
MAN HOY-1336
55+2
8,3 / 9,1
Jonckheere JSD140-460
13,97
DAF 12,9 l/460 KM Euro 5
ZF AS-Tronic 12 AS 2301 BO
ZF RL-75EC
ZF A-132 (3. oś wleczona ZF RL-75A)
48+2
14,0
Volvo 9700
13,0
Volvo 12,1 l/460 KM Euro 4
Volvo I-shift AT2412C
Volvo IFS
Volvo RS1228B
50+2**** – 61+2**
9,8/10,7** – 10,7/11,6****
 
Tytuł Autobusu Roku przyznawany jest w latach nieparzystych, zaś tytuł Autokaru Roku –w latach parzystych. Zdobywcą tytułu Międzynarodowego Autokaru Roku 2006 był Neoplan Starliner, a Międzynarodowego Autobusu Roku 2007 –Mercedes-Benz Citaro Ü. Więcej informacji na temat testu CoachEuroTest oraz organizacji Konkursu na Międzynarodowy Autobus i Autokar Roku można znaleźć na stronie http://home.netwings.ch/trenold/