Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo 7900 – nowy miejski autobus

infobus
15.09.2011 14:29
Na targach Busworld w Kortrijk Volvo Buses zaprezentuje nowy autobus miejski Volvo 7900. Wśród licznych udoskonaleń można wymienić obniżoną masę własną pojazdu, mniejsze zużycie paliwa i większa pojemność.
Dla przewoźników autobusowych najważniejsza jest minimalizacja kosztów cyklu życia pojazdu. Dlatego też czynnik ten miał priorytetowe znaczenie dla Volvo Buses podczas projektowania nowych autobusów niskopodłogowych Volvo 7900.
Konstrukcję i materiały dobrano pod kątem zmniejszenia masy i zużycia paliwa oraz w celu ułatwienia serwisu i prac związanych z odpowiednim utrzymaniem pojazdu. Wiele z podzespołów nowego modelu stosuje się też w autobusie miejskim i międzymiastowym Volvo 8900, wprowadzonym na rynek w zeszłym roku. Pozwoli to usprawnić serwis w warsztatach oraz obniżyć koszty zarządzania częściami zamiennymi. Wersja Volvo 7900, która zostanie pokazana na targach Busworld to autobus hybrydowy. Rozwiązania hybrydowe Volvo zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek –firma sprzedała już około 250 autobusów hybrydowych do wielu miast Europy i Ameryki Południowej. Autobus hybrydowy Volvo okazał się być równie niezawodny, jak autobusy w wersji diesel, przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa nawet o 35%. Oznacza to, że w takim samym stopniu maleje emisja gazu cieplarnianego i dwutlenku węgla. Ponieważ nowe Volvo 7900 jest znacznie lżejsze od swego poprzednika, zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla zmaleje jeszcze bardziej w wersji hybrydowej.
Podczas targów Busworld Volvo Buses zaprezentuje również nową wersję niskowejściowego modelu Volvo 8900. Ten model, przygotowany specjalnie dla kilku rynków środkowoeuropejskich, charakteryzuje brak podestów i niższa linia okien. Oprócz tego zobaczymy system telematyczny Volvo, który umożliwia zdalny odczyt systemu kontroli autobusu i powiadamia z wyprzedzeniem o każdym autobusie wymagającym serwisu i obsługi zapobiegawczej, a największą uwagę skupią na sobie zapewne autobusy turystyczne (Volvo 9900 i Volvo 9500) w barwach tegorocznej edycji Volvo Ocean Race. Szwedzka marka jest właścicielem jednych z największych regat żeglarskich na świecie. Stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna, inspirowana regatami Volvo Ocean Race, stanowi połączenie emocji i elegancji. Podsumowując na stoisku Volvo w Kortrijk zobaczymy:
– Autobus hybrydowy Volvo 7900
– Autobus niskowejściowy Volvo 8900
– Autobus turystyczny Volvo 9900 –edycja Volvo Ocean Race
– Autobus turystyczny Volvo 9500 –edycja Volvo Ocean Race
A na zewnątrz, udostępnione do jazd testowych:
– Autobus hybrydowy Volvo 7700
– Autobus Volvo 8900
– Autobus turystyczny Volvo 9700 wyposażony w 13-litrowy silnik i skrzynię biegów I-shift
Zapowiedź autobusu miejskiego Volvo 8900Volvo 7500 Hybryda Volvo z gniazdkaAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean Race
Hybryda z gniazdka
Będąc w tematyce hybrydowej warto dodać, że szwedzki producent poinformował o pracach nad autobusem hybrydowym zasilanym z gniazdka. Skąd my to znamy? Jak zapewnia firma, pojazd będzie mógł pokonywać długie dystanse bezgłośnie i bezspalinowo –wyłącznie w oparciu o energię elektryczną. Trzy takie autobusy przejdą testy w Göteborgu w Szwecji przy wsparciu Unii Europejskiej. Jest to zasadniczo ten sam autobus hybrydowy Volvo, co dotychczas, w którym energia hamowania jest odzyskiwana i wykorzystywana przez silnik elektryczny. Jednak nowy typ akumulatora i sprzętu ładującego umożliwi ładowanie akumulatora z sieci elektrycznej. Zgodnie z przedstawioną koncepcją, na końcowych przystankach linii autobusowych zlokalizowane zostaną stacje ładowania akumulatorów. Trwające od pięciu do dziesięciu minut ładowanie akumulatorów mogłoby znacząco wydłużyć czas pracy autobusu wyłącznie w oparciu o energię elektryczną, umożliwiając przejechanie dystansu do 10 km. Co więcej, udałoby się uzyskać obniżenie poziomu hałasu i wyeliminować lokalną emisję zanieczyszczeń. System umożliwia działanie autobusu w oparciu o energię elektryczną na obszarach o dużej gęstości zaludnienia lub o szczególnej wrażliwości przyrodniczej, natomiast na pozostałej trasie może być stosowany silnik diesla. Opisywana technologia pozwoli znacząco zmniejszyć zużycie energii dzięki bardzo dużej wydajności silników elektrycznych. – „Liczymy, że uda nam się zredukować zużycie energii w autobusie miejskim o około 65% w porównaniu do obecnych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi”–mówi Håkan Karlsson, szef Volvo Buses . – „Co więcej, autobus hybrydowy zasilany z gniazdka pozwoli zmniejszyć spalanie oleju napędowego, a więc i emisję dwutlenku węgla, o ponad 75%.”Volvo Buses planuje mieć prototyp autobusu gotowy do testów w 2011 roku. Następny krok zostanie wykonany na jesieni 2012 roku, gdy w Göteborgu rozpoczną się testy terenowe trzech autobusów hybrydowych doładowywanych prądem. Wprowadzone do eksploatacji autobusy będą obsługiwać pasażerów linii nr 60. Projekt związany z testami terenowymi zostanie wdrożony we współpracy z Regionem Biznesowym Göteborga, Biurem Ruchu Ulicznego miasta Göteborg, Västtrafik i Göteborgs Energi, które będą odpowiadać za stacje ładowania. Projekt otrzymał dotację w wysokości 1,4 mln euro z Life+, programu UE wpierającego inwestycje proekologiczne. – „Ważne jest, byśmy potrafili opracowywać nowe energooszczędne rozwiązania tak szybko, jak to tylko możliwe”–zaznacza Ulf Gustafsson, szef Public Affairs w Volvo Buses. – „Liczymy na sukces dzięki skumulowanej wiedzy firm, organizacji i władz, które są współinwestorami projektu.”Testy terenowe rozpoczną się jesienią 2012 roku, ale Volvo Buses nie wie jeszcze, kiedy autobus zostanie wprowadzony do sprzedaży. – „To zajmie jeszcze kilka lat”–ocenia Håkan Karlsson. „Ale jesteśmy przekonani, że jest to kluczowy krok na drodze do bardziej efektywnego transportu publicznego i istotne wsparcie wysiłków na rzecz zmniejszenia globalnego zużycia energii.
Autobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean RaceAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean RaceAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean RaceAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean RaceAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean RaceAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean RaceAutobus turystyczny Volvo 9500 w barwach Ocean Race