Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Viseon LDD13

infobus
08.08.2012 21:08
Viseon wprowadził do oferty nowy model –LDD13 – niskopodłogowy dwupokładowiec o długości 12,6 metra. Autobus charakteryzuje się dużą liczbą miejsc siedzących przy zachowaniu dobrej manewrowości, stanowiąc alternatywę dla autobusu przegubowego. Jego strefa zastosowania to regularne linie miejskie, a także trasy wycieczkowe.
ldd13_03_760 ldd13_24_760
ldd13_10_760 ldd13_12_760
Viseon LDD13 bazuje na LDD14, który został zaprezentowany na IAA w 2010 roku. Autobus jest 1,4 m krótszy niż poprzednik. Ta cecha, w połączeniu z tylną osią skrętną, zapewnia trzyosiowemu pojazdowi dobrą zwrotność. Średnica zawracania wynosi 20,46 m (dla przykładu, zewnętrzna średnica zawracania Solarisa Urbino 12 wynosi 21,40 m). W rezultacie, pomimo długości 12,6 m i wysokości 4 m, autobus dobrze spisuje się na wąskich miejskich skrzyżowaniach i niewielkich pętlach. Piętrus jest alternatywą dla autobusu 15-metrowego i przegubowego, a jego zaletą jest większy udział miejsc siedzących. Maksymalna ich liczba w pojeździe wynosi bowiem 91 . Szeroki zakres dostępnego wyposażenia umożliwia dostosowanie autobusu do różnorodnych zastosowań.
Autobus jest dostępny w wersji 2- lub 3-drzwiowej, przy czym drugie drzwi są zawsze dwuskrzydłowe, o szerokości 1380 mm. Drzwi pierwsze i trzecie mogą mieć szerokość 900 lub 1380 mm. Na górny pokład prowadzą 2 klatki schodowe –jedna bezpośrednio za stanowiskiem kierowcy, a druga za drugimi drzwiami, lub za tylną osią, naprzeciw trzecich drzwi.
Dostępne są liczne możliwości aranżacji przestrzeni pasażerskiej. Dolny pokład może być w pełni niskopodłogowy, lub wyposażony w podesty, bądź podstawy dla wózków. Zmienna jest liczba miejsc siedzących i stojących.
Dolny pokład ma wysokość 1820 mm, a nad tylną osią podłoga wznosi się i sufit znajduje się niżej –1680 mm. Wysokość górnego pokładu wynosi w najniższym punkcie 1680 mm. Aby uzyskać wrażenie większej przestronności górnego pokładu, projektanci przewidzieli trzy duże okna dachowe. Celem przystosowania do obsługi turystycznych przewozów miejskich, LDD13 może posiadać otwarty górny pokład, z rozwijanym dachem.
Autobus wyposażono w standardzie w mocny system klimatyzacji i bezprzeciągowy system wentylacji. Moc agregatu klimatyzacji to ponad 40 kW. W zimę bezobsługowe ogrzewanie konwektorowe o mocy grzewczej 20 kW zapewnia przyjazną, ciepłą atmosferę we wnętrzu. Viseon opracował dla swoich autobusów specjalny system kontroli klimatu we wnętrzu, zapewniający zawsze komfortowe warunki podróży.
Przestrzeń kierowcy jest wyposażona w najnowszy kokpit spełniający wymogi VDV. Kierowcy zapewniono jasno zorganizowane i dobrze zwymiarowane miejsce pracy. Zastosowano podgląd na górny pokład poprzez kamerę.
Tak jak wszystkie autobusy Viseon, LDD13 posiada samonośną kratownicę wykonaną z zamkniętych profili stalowych. Konstrukcja przeszła proces malowania KTL, dzięki czemu firma Viseon zapewnia 6-letnią gwarancję przeciw korozji.
W zakresie silników, układu przeniesienia napędu i osi, Viseon wykorzystuje sprawdzone komponenty MAN i ZF. Pojazd jest napędzany przez pionowy, 6-cylindrowy silnik MAN D2066 LOH, spełniający normę EEV, zainstalowany w lewym tylnym narożniku pojazdu. Silnik przy pojemności skokowej 10,5 litra dostarcza moc 294 kW / 400 KM i maksymalny moment obrotowy 1900 Nm w zakresie 1000-1400 obr/min. W układzie przeniesienia napędu zastosowano automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów ZF Ecolife.
Podwozie LDD13 spełnia wymogi komfortu i bezpieczeństwa jazdy, pomimo wysokiego środka ciężkości, zwartej niskopodłogowej zabudowy i szerokich przejść pomiędzy nadkolami. Z przodu oraz z tyłu zastosowano niezależną oś ZF RL73EC. Środkowa oś to portalowa ZF AV132.
Tabela 1. Dane techniczne Viseon LDD13.
Długość
12600 mm
Wysokość
4000 mm
Szerokość
2550 mm
Wysokość wnętrza (dolny/górny pokład)
1820/1680 mm
Wysokość wejść
320/320/320 mm
Szerokość drzwi
1380/1380/1380 mm
Rozstaw osi
5400/1590 mm
Promień zawracania
10230 mm
Wysokość podłogi
360 mm
Zwis przedni/tylny
2625/2985 mm
Dopuszczalna masa całkowita
26000 kg
Maksymalna liczba miejsc
120 + 1
Silnik
MAN D2066 LOH28
Moc
294 kW (400 KM)
Skrzynia biegów
ZF Ecolife
Zakres przełożeń
3,36-0,62
Osie (przednia/środkowa/tylna)
RL75EC/AV132/RL73EC
Opony
305/70 R22.5
Hamulce
Tarczowe z ABS i ASR