VISEON buduje trolejbusy dla Modeny
infobus
15.09.2009 18:04
VISEON buduje trolejbusy dla Modeny
Firma VISEON Bus GmbH otrzymała zamówienie na dwa trolejbusy typu NEOPLAN Electroliner od operatora ATCM SpA (Azienda Trasporti Collettivi e Mobilita – http://www.atcm.mo.it/news.asp) z włoskiej Modeny. Złożone w tym roku zamówienie to realizacja dodatkowej opcji z kontraktu z 2008 r., kiedy to włoski operator zamówił łącznie pięć egzemplarzy trolejbusów Neoplan Electroliner N6216 w wersji 12-metrowej. Wówczas to zamówienie obsługiwał MAN Nutzfahrzeuge AG. Od 2009 r. wszystkie trolejbusowe kontrakty Neoplana przejęła nowa spółka VISEON Bus, w której MAN jest udziałowcem. –„Ten kontrakt potwierdza słuszność wybranej przez nas drogi i oferowania wysokiej jakości pojazdów komunikacji miejskiej ze znakiem „made in Germany”–powiedział Joachim Reinmuth, szef VISEON.
Zamówione przez Włochów pojazdy to trolejbusy Neoplan Electroliner N6216 o długości 12 m z układem drzwi 2-2-2. W układzie napędowym zastosowano układ firmy Vossloh Kiepe GmbH z Dusseldorfu, czyli identycznie jak w egzemplarzach dostarczonych w zeszłym roku. Silnik trakcyjny napędza tylną oś za pomocą przekładni pośrednich. Ta nieco droższa metoda zapewnia delikatne ruszanie, zabezpieczając tym samym oś napędową i zapewniając dłuższe życie komponentów. Przycisk odłączający od trakcji jest sterowany pneumatycznie i dostępny z miejsca kierowcy. Ponadto autobus zostaną wyposażone w generator firmy ESW umożliwiający m.in. przejechanie części odcinka bez podłączenia do trakcji (np. w ścisłym centrum miasta, gdzie niemożliwe jest zastosowanie napowietrznej infrastruktury) lub zjechanie z ulicy podczas awarii sieci. Generator jest zasilany poprzez lekki silnik diesla dostarczony przez Steyr Motors o pojemności 2,4 litra, spełniający normę Euro 5. Przy niewielkich, zwartych rozmiarach wytwarza o potężną moc na poziomie 120 kW (163 KM). W tego typu jednostki wyposażane są m.in. morskie łodzie wyścigowe. Zdaniem przedstawicieli VISEON –w porównaniu z innymi urządzeniami tej klasy zapewnia on o ok. 40% większą moc. Generalnie cały ten awaryjny układ charakteryzuje się kompaktowymi rozmiarami, dzięki czemu nie trzeba w przestrzeni pasażerskiej likwidować tylnej, czteroosobowej kanapy. Przy innym osprzęcie to miejsce było zazwyczaj rekwirowane przez dodatkowy generator z silnikiem.
Kolejne nowinki techniczne zastosowane w trolejbusach dla Modeny to zintegrowanie napędu elektrycznego z poszczególnymi komponentami pojazdu, takimi jak: hamulce, układ kierowniczy, ogrzewanie i klimatyzacja. To m.in. oznacza, że sprężarka klimatyzacji jest zasilana elektrycznie w ramach całego układu. Podobnej elektrycznej integracji został poddany układ ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. I na koniec kilka słów o stylistyce. Dynamiczne linie zapewniają nowoczesny i atrakcyjny wygląd, a dodatkowe, zintegrowane ze ścianami bocznymi osłony skrywają wszystkie elementy układu zamontowane na dachu. Dostawa dwóch trolejbusów dla Modena planowana jest na lipiec 2010 r.