Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

VISEON buduje trolejbusy dla Modeny

infobus
15.09.2009 18:04
Firma VISEON Bus GmbH otrzymała zamówienie na dwa trolejbusy typu NEOPLAN Electroliner od operatora ATCM SpA (Azienda Trasporti Collettivi e Mobilita – http://www.atcm.mo.it/news.asp) z włoskiej Modeny. Złożone w tym roku zamówienie to realizacja dodatkowej opcji z kontraktu z 2008 r., kiedy to włoski operator zamówił łącznie pięć egzemplarzy trolejbusów Neoplan Electroliner N6216 w wersji 12-metrowej. Wówczas to zamówienie obsługiwał MAN Nutzfahrzeuge AG. Od 2009 r. wszystkie trolejbusowe kontrakty Neoplana przejęła nowa spółka VISEON Bus, w której MAN jest udziałowcem. –„Ten kontrakt potwierdza słuszność wybranej przez nas drogi i oferowania wysokiej jakości pojazdów komunikacji miejskiej ze znakiem „made in Germany”–powiedział Joachim Reinmuth, szef VISEON.
Neoplan Electroliner N6216 dla ATCMNeoplan Electroliner N6216 dla ATCM
Zamówione przez Włochów pojazdy to trolejbusy Neoplan Electroliner N6216 o długości 12 m z układem drzwi 2-2-2. W układzie napędowym zastosowano układ firmy Vossloh Kiepe GmbH z Dusseldorfu, czyli identycznie jak w egzemplarzach dostarczonych w zeszłym roku. Silnik trakcyjny napędza tylną oś za pomocą przekładni pośrednich. Ta nieco droższa metoda zapewnia delikatne ruszanie, zabezpieczając tym samym oś napędową i zapewniając dłuższe życie komponentów. Przycisk odłączający od trakcji jest sterowany pneumatycznie i dostępny z miejsca kierowcy. Ponadto autobus zostaną wyposażone w generator firmy ESW umożliwiający m.in. przejechanie części odcinka bez podłączenia do trakcji (np. w ścisłym centrum miasta, gdzie niemożliwe jest zastosowanie napowietrznej infrastruktury) lub zjechanie z ulicy podczas awarii sieci. Generator jest zasilany poprzez lekki silnik diesla dostarczony przez Steyr Motors o pojemności 2,4 litra, spełniający normę Euro 5. Przy niewielkich, zwartych rozmiarach wytwarza o potężną moc na poziomie 120 kW (163 KM). W tego typu jednostki wyposażane są m.in. morskie łodzie wyścigowe. Zdaniem przedstawicieli VISEON –w porównaniu z innymi urządzeniami tej klasy zapewnia on o ok. 40% większą moc. Generalnie cały ten awaryjny układ charakteryzuje się kompaktowymi rozmiarami, dzięki czemu nie trzeba w przestrzeni pasażerskiej likwidować tylnej, czteroosobowej kanapy. Przy innym osprzęcie to miejsce było zazwyczaj rekwirowane przez dodatkowy generator z silnikiem.
Kolejne nowinki techniczne zastosowane w trolejbusach dla Modeny to zintegrowanie napędu elektrycznego z poszczególnymi komponentami pojazdu, takimi jak: hamulce, układ kierowniczy, ogrzewanie i klimatyzacja. To m.in. oznacza, że sprężarka klimatyzacji jest zasilana elektrycznie w ramach całego układu. Podobnej elektrycznej integracji został poddany układ ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. I na koniec kilka słów o stylistyce. Dynamiczne linie zapewniają nowoczesny i atrakcyjny wygląd, a dodatkowe, zintegrowane ze ścianami bocznymi osłony skrywają wszystkie elementy układu zamontowane na dachu. Dostawa dwóch trolejbusów dla Modena planowana jest na lipiec 2010 r.