viaTOLL: Od października dodatkowe 150 km w sieci
Od 1 października 2016 r. sieć dróg płatnych viaTollpowiększy się o prawie 150 km – poinformował w środę na konferencji prasowejKrzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services, operatora viaToll. Polskasieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3,3 tys. km.
Do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskimi zachodniopomorskim. Będzie to siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych wramach systemu viaToll.
Najdłuższymi odcinkami włączonymi do systemu będą m.in.autostrada A1 – węzeł Łódź Północ ? węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km), autostrada A4 -węzeł Rzeszów Wschód ? węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km) oraz drogaekspresowa S1 – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice ? węzeł Żywiec Browar (ok. 18,1km).
Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatąelektroniczną wzrośnie do ok. 3 300 km. Według ostatnich danych liczbaaktywnych użytkowników systemu viaToll wynosi ponad 1 mln kierowców.
Jak podkreślił Gorzkowski w tej chwili w Polsce czynnychjest 223 punkty dystrybucyjne, z czego ponad 190 są to całodobowe stacjebenzynowe. W tych punktach kierowcy mogą doładować swoje konto, sprawdzić jegostan i dopełnić formalności rejestracyjne.
Jak wynika z danych operatora viaToll, łączne przychodyKrajowego Funduszu Drogowego od lipca 2011 r. wyniosły 6,59 mld zł. W 2016 r.opłaty naliczone z korzystanie z dróg wyniosły ponad 1,1 mld zł (stan na koniecsierpnia 2016 r.). Dziennie do systemu wpływa średnio 5 mln zł.
Najbardziej dochodowymi odcinkami dróg w okresie marzec2016-sierpień 2016 były autostrada A4 (218,52 mln zł), S8 (125,65 mln zł) orazA2 (85,25 mln zł).
Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych byłoponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Z czego 60,2 proc. toużytkownicy krajowi. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeńviaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys.przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.
Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna1,1 mld zł netto, na rozszerzenia ? 166 mln zł netto, a koszty operacyjne ? 1mld 135 mln zł netto.
Jak wskazywał Gorzkowski, uzależnienie wysokości opłaty odklasy emisji spalin ma proekologiczne skutki. Z danych wynika, że pojazdy wklasie EURO 5 i 6 (najwyższe klasy emisji) stanowią blisko 50 proc. wszystkichpojazdów.
Gorzkowski zapowiedział, że w przyszłym roku jestprzygotowywane dość duże rozszerzenie sieci dróg płatnych, o znaczną liczbękilometrów”.
Podkreślił, że środki generowane przez system viaToll są wcałości przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego i są przeznaczone -zgodnie z ustawą – na utrzymanie, rozbudowę i budowę dróg. „Zgodnie zustawą płacą Ci, którzy korzystają z infrastruktury” – dodał Gorzkowski.
Obecny na konferencji rzecznik prasowy Generalnej DyrekcjiDróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki poinformował, że „lada dzień”spodziewa się od ministerstwa infrastruktury wytycznych dot. rozpisaniaprzetargu na nowego operatora systemu, a teraz ministerstwo prowadzi konsultacjez koncesjonariuszami i różnymi dostawcami technologii.
„W listopadzie następnego roku, czyli rok przed końcemobecnego kontraktu, obecny operator (viaToll – PAP) będzie miał możliwość iobowiązek przekazania wszystkich danych związanych z systemem nowemu operatorowi(…) tak, aby nowy operator mógł wdrożyć system płynnie od listopada 2018r.” – powiedział Krynicki. Jak wynika z jego wypowiedzi, także obecnyoperator może wygrać przetarg.
O przetargu mówił także we wtorek w wieczornym programieTVN24 BiŚ wiceminister w MIB Jerzy Szmit. „Chcemy do tego przetargu (…)jak możliwie najstaranniej się przygotować” – powiedział Szmit.”Powołany został zespół, który w ministerstwie zajmuje się tylko iwyłącznie tą sprawą, przygotowaniem przetargu” – dodał.
Szmit podkreślił także, że podczas wtorkowego seminarium wMIB omówiono funkcjonujący w Polsce system poboru opłat na tle innych systemóww Europie. Poinformował, że 13 października w resorcie odbędzie się druga częśćtego seminarium. „Zaprosimy do rozmowy wszystkich tych, którzy mogązaoferować swój system poboru opłat w Polsce” – dodał.
Wiceminister zapowiedział, że nowy system poboru opłat możeoznaczać m.in. likwidację bramek, jednak to będzie decyzja koncesjonariuszy.
Szmit dodał, że nie są planowane podwyżki opłat zaautostrady.
ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązującyna wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca,poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lubzespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony orazautobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany dokorzystania z tego systemu.
Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych możnazapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudowąsystemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działana zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrakt narealizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r.
Krajowy Fundusz Drogowy istnieje w strukturach BankuGospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie iprzeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowydróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych iAutostrad. (PAP)
„