Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

viaTOLL: KGHM ZANAM wesprze Kapsch

infobus
04.09.2017 08:54

Do 2024 roku krajowy system poboru opłat ma obejmować sześćtysięcy kilometrów dróg w Polsce. Dziś jest w nim nieco ponad połowa. Przyrozbudowie viaTOLL operatora systemu będzie wspierać KGHM ZANAM.

Współpraca maobjąć m.in. budowę bramownic, których obecnie jest blisko dziewięćset. SystemviaTOLL dziennie przynosi do budżetu 4–5 mln zł, które trafiają na modernizacjęi budowę dróg do Krajowego Funduszu Drogowego. Środki zainwestowane w rozbudowęsystemu zwracają się średnio po 2–3 miesiącach.

– Podpisaliśmy właśnie list intencyjny miedzy KGHM ZANAM aKapsch Telematic Services w zakresie współpracy przy budowie i rozbudowiekrajowego systemu poboru opłat viaTOLL – mówi agencji informacyjnej NewseriaBiznes Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.

– KGHM ZANAM zamierza być partnerem wykonawczym Kapscha przyrealizacji viaTOLL. Będziemy odpowiedzialni głównie za budowę bramownic przyautostradach, ale jednocześnie całej infrastruktury z tym związanej – podkreślaBohdan Pecuszok, prezes zarządu KGHM ZANAM.

Współpraca ma dotyczyć budowy tzw. bramownic w pasiedrogowym. Obecnie istnieje ich prawie dziewięćset, a za budowę kolejnychelementów tej infrastruktury będzie odpowiadać KGHM ZANAM.

– Dotychczas funkcjonowaliśmy w obszarze KGHM Polska MiedźSA. Natomiast nowa strategia, którą będziemy wkrótce przyjmować, mówi o tym,żebyśmy wychodzili na obszary zewnętrzne. Wejście w obszar budowy bramownic ikonstrukcji to nasze wyzwanie na kolejne lata – przyznaje Bohdan Pecuszok.

Po podpisaniu listu spółki powołają zespoły projektowe,które wypracują szczegółowe ramy współpracy. Dziś w codzienne funkcjonowanie iunowocześnianie systemu zaangażowanych jest ponad dwa tysiące osób.

– System viaTOLL wymaga infrastruktury przydrożnej i zaangażowaniafirm o najwyższym standardzie technicznym i potencjale. Szukaliśmy partnera,który jest w stanie spełnić te zadania w zakresie zarówno potencjałuprodukcyjnego, jak i zarządzania tak skomplikowanym projektem. Cieszymy się, żeudało nam się przekonać zarząd firmy i mamy nadzieję, że niedługo przystąpimydo realizacji rozbudowy systemu, który do tej pory przyniósł państwu 8,3 mld złi jest wykorzystywany głównie do zbierania środków na budowę, rozbudowę orazutrzymanie dróg w sieci krajowej – mówi Marek Cywiński.

Od 2011 roku każdy kierowca, który porusza się po sieci drógpłatnych pojazdem powyżej 3,5 tony, musi korzystać z systemu elektronicznegopoboru opłat viaTOLL poprzez zainstalowanie urządzenia viaBOX. Pozwala onopłacić za przejazd zarówno na płatnych drogach krajowych, jak i na autostradachbez konieczności zatrzymywania się. Obecnie zarejestrowanych w systemie jestblisko milion pojazdów.

System elektronicznego poboru opłat działa od lipca 2011roku. W ciągu 6 lat z systemu do Krajowego Funduszu Drogowego trafiło 8,3 mldzł na modernizację i budowę dróg. Średnio dziennie do KFD trafia 4–5 mln zł.Najwięcej zysków przynosi autostrada A4 na odcinku zarządzanym przez GeneralnąDyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Tylko w ciągu pół roku przyniosła ponad221 mln zł.

– Coraz bardziej skomplikowana i nowoczesna sieć dróg wymagawiększych środków na utrzymanie. To nie tylko kwestia wybudowania drogi, lecztakże utrzymywania jej w najwyższych standardach. System działa zgodnie zzasadą dominującą na świecie, że ci, którzy korzystają z dróg, płacą. Dodatkowoma on jeszcze tę zaletę, że płaci się nie za korzystanie z infrastruktury, aleza przejechane kilometry – wyjaśnia Marek Cywiński.

Obecnie w Polsce systemem elektronicznego poboru opłatobjętych jest 3,6 tys. km. Jak podaje Kapsch, do 2024 roku viaTOLL ma obejmowaćjuż 6 tys. km. Decyzję o rozszerzeniu systemu o kolejne drogi każdorazowopodejmuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, co następniepotwierdzane jest rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów.

– Zwrot z inwestycji w system to 2–3 miesiące. Czyliinwestycja w rozszerzenie systemu zwraca się w tempie nieporównywalnym zjakimikolwiek innymi inwestycjami. Korzyści dla Skarbu Państwa są więc istotne– podkreśla dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.