ViaTOLL i ponad 60 tys. autobusów
W 2014 r. liczba autobusów w bazie viaTOLL przekroczyła poziom 60 tys. To zdecydowanie więcej niż rok temu, kiedy w systemie figurowało 53 676 autobusów. Stanowią one aktualnie 6,63% wszystkich zarejestrowanych pojazdów. Dokładna liczba autobusów w viaTOLL to 60003, czyli o 6327 szt. więcej niż przed rokiem (+10,8%). Wzrost ten należy przede wszystkim należy wiązać z większą aktywnością polskich przewoźników międzymiastowych. Potwierdza to fakt, że liczba krajowych autobusów zarejestrowanych w systemie była wyższa 3085 szt. niż rok wcześnie (+9,1%). Aktualnie jest to poziom 36 660 szt., co przekłada się na udział 61,1% w całej flocie autobusów. Po analizie danych dt. norm ekologicznych, niestety ta zwiększona liczba wcale nie oznacza, że o tyle zwiększył się pozom nowoczesnych i czystych pojazdów na naszych drogach. Wręcz przeciwnie ?zdecydowana większość nowowprowadzonych pojazdów do bazy posiada silniki z normę ?Euro 0. Generalnie autobusowe rejestracje to zdecydowana nisza viaTOLL. Dla porównania ?grupa pojazdów ciężarowych jest prawie 12-razy liczniejsza i obejmuje 710 283 szt. z udziałem 78,54%.
Poza naszym krajem najwięcej autobusów w viaTOLL zarejestrowały następujące państwa:
– Niemcy ?7592 (udział 12,65%) ?rok temu była to liczba 6 901 (12,85%), co oznacza wzrost o 691 szt. (+10%)
– Czechy ?2037 (3,39%) ?rok temu była to liczba 1807 (3,36%), co oznacza wzrost o 230 szt. (+11,3%)
– Ukraina ?1366 (2,28%) ?rok temu była to liczba 1207 (2,24%), co oznacza wzrost o 159 szt.(13,1%)
– Węgry ?1275 (2,12%) ?rok temu była to liczba 1035 (1,92%), co oznacza wzrost o 240 szt. (+23,2%)
– Słowacja ?1230 (2,05%) ?rok temu była to liczba 1078 (2%), co oznacza wzrost o 152 szt. (+12,3%)
– Włochy ?913 (1,52%) ?rok temu była to liczba 749 (1,39%), co oznacza wzrost o 164 szt. (+21,9%)
– Białoruś ?824 (1,37%) ?rok temu była to liczba 614 (1,14%), co oznacza wzrost o 210 szt. (+25,5%)
– Litwa ?802 (1,34%) ?rok temu była to liczba 749 (1,39%), co oznacza wzrost o 53 szt. (+6,6%)
– Austria ?796 (1,33%) ?rok temu była to liczba 690 (1,28%), co oznacza wzrost o 106 szt. (+13,3%)
– Holandia ?678 (1,13%) ?rok temu ten kraj nie był obecny w TOP10.
Podsumowując: Największa zmiana liście rejestracyjne w porównaniu do sytuacji sprzed roku to awans Białorusi z 9 na 7 miejsce. To efekt coraz gęstszej siatki autobusowych linii, która łączy nasze kraje. Jak widać konflikt zbrojny może mieć pozytywny wpływ na frekwencję w transporcie zbiorowym. Ponadto Węgry wyprzedziły Łotwą, a na 10. pozycji pojawiła się Holandia. Z pierwszej dziesiątki zniknęła za to Łotwa.
Przejdźmy teraz do ciekawych danych dt. norm emisji spalin autobusów widniejących w bazie viaTOLL, które na początku tego roku prezentowały się następująco:
Euro 0 ?9961 (16,6%) ?rok temu była to liczba 8305 (15,48%), co oznacza wzrost o 1656 szt. (+19,9%)
Euro 1 ?2392 (3,99%) ?rok temu była to liczba 2843 (5,29%), co oznacza spadek o 451 szt. (-15,9%)
Euro 2 ?10649 (17,75%) ?rok temu była to liczba 10944 (20,39%), co oznacza spadek o 295 szt. (-2,7%)
Euro 3 ?14018 (23,36%) ?rok temu była to liczba 13006 (24,24%), co oznacza wzrost o 1012 szt. (+9,24%)
Euro 4 ?9481 (15,8%) ?rok temu była to liczba 8505 (15,84%), co oznacza wzrost o 976 szt. (+11,5%)
Euro 5 ?12203 (20,34%) ?rok temu była to liczba 9889 (18,42%), co oznacza wzrost o 2314 szt. (+23,39%)
Euro 6 ?1299 (2,16%) – ?rok temu była to liczba 184 (0,34%), co oznacza wzrost o 1115 szt. (+605,9%)
Z analizy tych danych wynika, że autobusy są znacznie poniżej ekologicznej średniej niż ciężarówki. Dodatkowo drugi co do wielkość wzrost rejestracji w 2014 r. zanotowaliśmy w kategorii Euro 0? To oczywiście świadczy o tym, że Z kolei ubyło pojazdów z normą Euro 1 i Euro 2. Najwięcej przybyło nowoczesnych i ekologicznych autobusów z normami Euro 5 i Euro 6. I to jest na pewno dobra wiadomość dla naszego środowiska. Kontynuując temat ekologii warto podkreślić, że autobusy zarejestrowane w Polsce dominują w mało chwalebnych kategoriach Euro 0 i Euro 1 – w tej ?konkurencji?biją nas tylko Białorusini, Litwini i Łotysze. Zdecydowanie najczystszymi autobusami poruszają się Włosi, Austriacy, Niemcy i Czesi. Tutaj jednak trzeba pamiętać, że w tym zbiorze mamy zarówno pojazdy wykonujące zarówno przewozy wewnętrzne krajowe, jak i międzynarodowe, natomiast autobusy zza granicy w zasadzie wykonują tylko przewozy międzynarodowe. I stąd ta różnica. Tak czy inaczej ?mamy jeszcze sporo do nadrobienia.
Poniżej normy spalinowe dla poszczególnych krajów ?poczynając od autobusów polskich:
Normy spalinowe dla autobusów polskich
Euro 0 ?7529 (20,54%) ?rok temu była to liczba 6 504 (19,38%)
Euro 1 ?1904 (5,19%) ?rok temu była to liczba 2 335 (6,96%)
Euro 2 ?7466 (20,37%) ?rok temu była to liczba 7 957 (23,69%)
Euro 3 ?8781 (23,95%) ?rok temu była to liczba 7 920 (23,59%)
Euro 4 ?5216 (14,23%) ?rok temu była to liczba 4 597 (13,69%)
Euro 5 ?5163 (14,08%) ?rok temu była to liczba 4 213 (12,55%)
Euro 6 ?601 (1,64%) ?rok temu była to liczba 49 (0,14%)
Normy spalinowe dla autobusów niemieckich
Euro 0 ?416 (5,48%)
Euro 1 ?91 (1,2%)
Euro 2 ?607 (8%)
Euro 3 ?1 495 (19,69%)
Euro 4 ?1 637 (21,56%)
Euro 5 ?3 002 (39,54%)
Euro 6 ?344 (4,53%)
Normy spalinowe dla autobusów czeskich
Euro 0 ?123 (6,04%)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Euro 1 ?36 (1,77%)
Euro 2 ?377 (18,51%)
Euro 3 ?550 (27%)
Euro 4 ?388 (19,05%)
Euro 5 ?504 (24,74%)
Euro 6 ?59 (2,9%)
Normy spalinowe dla autobusów ukraińskich
Euro 0 ?309 (22,62%)
Euro 1 ?68 (4,98%)
Euro 2 ? 464 (33,97%)
Euro 3 ?400 (29,28%)
Euro 4 ?91 (6,66%)
Euro 5 ?34 (2,49%)
Euro 6 ?Brak
Normy spalinowe dla autobusów słowackich
Euro 0 ?136 (11,06%)
Euro 1 ?54 (4,39%)
Euro 2 ?226 (18,37%)
Euro 3 ?341 (27,72%)
Euro 4 ?208 (16,91%)
Euro 5 ?228 (18,54%)
Euro 6 ?37 (3,01%)
Normy spalinowe dla autobusów węgierskich
Euro 0 ?51 (4,92%)
Euro 1 ?18 (1,73%)
Euro 2 ? 285 (27,53%)
Euro 3 ?370 (35,75%)
Euro 4 ?200 (19,33%)
Euro 5 ?109 (10,54%)
Euro 6 ?2 (0,20%)
Normy spalinowe dla autobusów włoskich
Euro 0 ?16 (1,75%)
Euro 1 ?6 (0,66%)
Euro 2 ? 64 (7,01%)
Euro 3 ?243 (26,62%)
Euro 4 ?167 (18,29%)
Euro 5 ?411 (45,02%)
Euro 6 ?6 (0,66%)