viaTOLL: 7 lat systemu
Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartośćśrodków przekazanych z systemu viaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł.
W ciągu siedmiu latsieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, w systemiezarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie sięzmieniła.
Wpływy i koszty
Elektroniczny system poboru opłat drogowychviaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Od początku swojego funkcjonowania okazałsię wyjątkowo efektywnym narzędziem pozyskiwania funduszy na modernizację ibudowę dróg, a także bardzo ważnym elementem polityki środowiskowej wtransporcie drogowym. Od uruchomienia do końca czerwca 2018 roku, dziękisystemowi, zebrano już 10,05 mld zł na modernizację i budowę nowych dróg wPolsce.
– Rosnące wpływy z systemu są wynikiemkilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych –powiedział Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch TelematicServices, będącej operatorem systemu viaTOLL. – Kolejnym ważnym czynnikiem jestsytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe,a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów – dodał Cywiński.
Nakłady inwestycyjne poniesione przez Budżet Państwa w 2011 r. na budowę iuruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Dokońca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3660 km) przeznaczono 299,4mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł.
Przychód KFD |
Nakłady inwestycyjne netto PLN |
Koszty operacyjne netto PLN |
|
Łącznie |
10 048 536 262,55 zł |
1 371 630006 zł |
1 609 770460 zł |
System w liczbach
Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanychjest ponad 1,175tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największyudział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6%), a wśród najliczniejreprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8%), Litwini (4,1%) i Ukraińcy (3%).
udział procentowy |
|
PL |
61,6 |
DE |
5,8 |
LT |
4,1 |
UA |
3,0 |
CZ |
2,9 |
RO |
2,8 |
RU |
2,5 |
HU |
1,9 |
SK |
1,8 |
BY |
1,5 |
Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i6 stanowią prawie 70% wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4%to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologicznepojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15% wszystkich rejestracjiw systemie.
Użytkownicy zarejestrowani z systemieviaTOLL w przeważającej większości (blisko 82%) rozliczają się za pomocą kontprzedpłaconych (pre-pay). Mniej niż co piąty (17,3%) korzysta z kont zodroczoną płatnością (post-pay).
„