Veolia Transport Bieszczady stawia na Autosany
Końcem czerwca br. Veolia Transport Bieszczady z siedzibą w Sanoku odebrała z fabryki Autosan S.A. kolejne dwa nowe autobusy.
Po ubiegłorocznym zakupie trzech 12-metrowych Mercedesów (2 sztuki Intouro i 1 sztuka Tourismo) oraz czterech 10-metrowych Autosanów A1010T Lider 2, w tym roku Veolia Transport Bieszczady zamówiła dwa Autosany A1012T Ramzes.
Są to kolejne Ramzesy dostarczone w bieżącym roku na polski rynek. Dwa pierwsze egzemplarze trafiły w I kw. 2009 r. do PKS Poznań. W ubiegłym roku łącznie Autosan sprzedał 13 sztuk tego modelu, z czego praktycznie wszystkie w ostatnim kwartale 2008 r. Dotychczas ich głównymi odbiorcami były służby mundurowe, do których sprzedanych zostało 12 z 13 ubiegłorocznych egzemplarzy.
W sanockich egzemplarzach zrezygnowano z montażu toalet dzięki czemu uzyskano znacznie większą przestrzeń bagażników podpodłogowych. Obecnie coraz częściej przewoźnicy decydują się na takie rozwiązania, ponieważ przy dłuższych trasach częstotliwość postojów jest na tyle duża, że każdy w międzyczasie może załatwić swoją potrzebę, a jak pokazuje życie niejednokrotnie tuż przed samym wyjazdem okazywało się, że kufry bagażowe za szybko się wypełniają.
We wnętrzu zamontowano 49 foteli pasażerskich z pełną regulacją położenia. Na suficie zmontowano eleganckie półki na bagaże podręczne wyposażone w indywidualny nawiew i oświetlenie każdego miejsca. Na dłuższych trasach z całą pewnością przyda się automat do napoi zamontowany przy fotelu pilota oraz zestaw audio w którego skład wchodzą dwa monitory LCD (jeden w przedniej części a drugi na środku). Przestrzeń pasażerska jest standardowo klimatyzowana.
Za drugimi drzwiami zlokalizowano sypialnię dla drugiego kierowcy dzięki czemu autobusy powodzeniem można wykorzystywać do obsługi wynajmów zagranicznych.
Autobusy napędzane są 320-konnymi silnikami CUMMINS typ ISLe4 320 zestawionymi z automatycznymi skrzyniami firmy Allison. Jest to stosunkowa nowość w autobusach kupowanych przez przewoźników PKS, jednak takie udogodnienia z całą pewnością docenią kierowcy, którzy nie muszą skupiać się na manewrowaniu lewarkiem podczas przejazdu przez miasto. Oczywiście zastosowanie automatycznej skrzyni musi skutkować nieco większym zużyciem paliwa, jednak w tej klasie autobusów takie rozwiązanie jest jak najbardziej na miejscu.
Dotychczas w taborze Veolii eksploatowany był jeden egzemplarz modelu A1112T Ramzes pochodzący z 2004 roku oraz jeden dużo starszy A1112T San.
Analizując ostatnie lata z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że spośród wszystkich polskich oddziałów Spółki, Veolia Transport Bieszczady przoduje w zakresie wymiany taboru na nowy, nie tylko pod względem ilościowym ale i jakościowym.
Co ciekawe zgodnie z zapowiedziami przewoźnika, nie są to ostatnie tegoroczne zakupy.
Autosan A1012T Ramzes to doskonały autobus zwłaszcza na dzisiejsze czasy, gdy przewoźnicy muszą liczyć każdą złotówkę. Przy obecnym kursie EURO cena Ramzesa w standardowej wersji nie przekracza 700 tys. zł. netto. Nie wydaje się to być wygórowana cena, jak za wysokopokładowy autokar który z powodzeniem można wysłać na międzynarodową wycieczkę.
Z całą pewnością krajowi przewoźnicy podejmujący decyzje o zakupie nowych autokarów powinni się zastanowić, czy nie warto ulokować pieniędzy u krajowego producenta, zamiast kolejny raz wspierać zagraniczne (nie zawsze lepsze) produkty.