VDL Polska i jesienne Otwarte Drzwi
Tradycyjnie pod koniec października firma VDL Bus &Coach Polska zorganizowała „Dni Otwarte”. Jak co roku na licznie przybyłych gości czekał m.in. premierowy autobus –tym razem był to model VDL Berkhof Axial ASD 129-410.
23 i 24 października firma VDL Bus &Coach Polska zorganizowała w swojej siedzibie „Dni Otwarte”. Na to spotkanie przybyło w tym roku naprawdę sporo gości –i to mimo nienajlepszej pogody oraz trwających równolegle targów Tour Salon. Po wejściu na halę serwisu w Staszkowie wszystkim nastroje się poprawiały –czekał na nich nie tylko premierowy autobus –model VDL Berkhof Axial ASD 129-410, ale także świetny catering oraz serdeczna obsługa pracowników VDL Polska. Rano, pierwszego dnia, hala była prawie cała zapełniona, a powodem tak dobrej frekwencji była ruszająca o 10.00 wyprzedaż części zamiennych. Cieszy się ona nieustannie dużym powodzeniem i to nie tylko wśród lokalnych przewoźników. To jedyna taka okazja by raz do roku zakupić z 15% rabatem przeróżne części wyposażenia autobusu. Nieśmiertelna zasada „kto pierwszy ten lepszy”i tym razem o sobie przypomniała, ponieważ niektóre części znikały z półek jak świeże bułeczki.
Dodajmy, że zewnątrz klienci mogli podziwiać nowe autobusy z serii Magiq w wersji trzyosiowej, przygotowanej już na sezon 2010. W porównaniu z modelami 2009 zostało tutaj wprowadzone aż 117 zmian –m.in. w zakresie układu elektrycznego, kotwiczenia siedzeń czy deski rozdzielczej (teraz może ona „udźwignąć”więcej dodatkowych urządzeń, bez przenoszenia drgań z konstrukcji). Zresztą całe stanowisko kierowcy zostało jeszcze bardziej wyciszone. Kolejny ciekawy pojazd, który mogliśmy zobaczyć na zewnętrz to autobus międzymiastowy VDL Futura FLI –premiera z targów TRANSEXPO. Został on postawiony obok bazowego autobusu międzymiastowego Futura FLD, co podkreślało nowy kierunek rozwoju sprzedaży VDL Polska, czyli segment międzymiastowy o podwyższonym komforcie. I co najważniejsze –firma odnosi tutaj pierwsze sukcesy, takie jak: sprzedaż dwóch autobusów FLD 10 dla Akademii Jazdy z Poznania czy zakontraktowanie dwóch modeli FLD 10 i jednego FLD 13 przez krakowski Szwagropol. Dodajmy tutaj, że w tej opcji (przy rezygnacji z toalety) możemy otrzymać 59 miejsc siedzących (wersja 13-metrowa) lub 49 miejsc siedzących (wersja 10-metrowa), zachowując odstęp miedzy fotelami na poziomie 710 mm.
Oprócz nowych autobusów w Staszkowie można było zapoznać się z szeroką ofertą pojazdów używanych spod znaku VDL CBC. Na placu została wystawiona m.in. srebrna, trzyosiowa Bova Magiq MHD 139-430 z 2005 r. za 595 000 zł netto (podobny model w białym kolorze był o 5 tys. zł tańszy);dwuosiowa Bova Futura FHD 13.380 z 2006 r. za 500 000 zł netto;Setra S 315 GT z 1996 r. za 30 500 euro, Van Hool Eos 90 z 1997 r. za 148 000 zł netto czy Neoplan N117 z 1994 r. za 62 500 zł netto.
Premierowy Axial
Jak podkreślali organizatorzy –w tradycji dziewięciu już spotkań pod znakiem „Otwartych Drzwi”za każdym razem w hali wystawiony był inny autobus i najczęściej był to premierowy model na naszym ryku. Tak było i tym razem. Ozdobą tegorocznej imprezy był dwuosiowy VDL Berkhof Axial ASD 129-410 o długości 12,88-metra, zbudowany na platformie SB 4000+ MX. To oznacza, że jest on dłuższy od rynkowego hitu Bovy –modelu Futura FHD13, którzy ma długość 12,75-metra. Dzięki temu pojemność autobusu wynosi aż 55 miejsc + obsługa. Axial nie imponuje tak niską wagą własną jak Futura i wersji 13-metrowej jest cięższy od niej o ok. 450 kg (razem 12 600 kg), ale to i tak całkiem przyzwoity wynik w tej klasie i przy tym wyposażeniu. Natomiast jego ogromną zaletą są bardzo pojemne bagażniki. Ich łączna pojemność to 11,7 m2, w tym same luki podpodłogowe mają 10,2 m2! (i to nie liczą centralnego zsypu). To rekord w tej klasie autobusu, osiągnięty m.in. dzięki wysokiemu pokładowi i sprytnym przestrzeniom ładunkowym nad tylnymi nadkolami. Warto tutaj podkreślić, że taka pojemność jest charakterystyczna dla wersji wysokopokładowych spod znaku ASD. W tej rodzinie o wysokości 3,7-metra mamy łącznie cztery wersje gabarytowe: dwuosiowe ASD 120 i ASD 129 oraz trzyosiowe ASD 132 (ukłon w kierunku rynku skandynawskiego) i ASD 141. Dodatkowo w ramach serii Axial dostępna jest jeszcze wersja obniżona –AHD, która występuje w 3 wersjach: AHD 108, AHD 120 i AHD 129. A dla największych firm turystycznych przygotowano także dwie odmiany dwupokładowe Axial: ADD 130 i ADD 141.
Wróćmy do egzemplarza zaprezentowanego podczas „Otwartych Drzwi”–ASD 129. Kolejny plus autobusu to szeroka unifikacja pod względem układu napędowego, jezdnego czy elektrycznego z rodziną autokarów Bova. Tutaj większość elementów jest podobna lub identyczna, a architektura połączeń elektrycznych równie prosta jak w Futurze. Dlatego VDL będzie próbowało zachęcić do jego zakupu zarówno swoich dotychczasowych klientów, a także dotychczasowych użytkowników marki Berkhof. Zdaniem przedstawicieli firmy takich zaimportowanych pojazdów jest ok. 18 szt. na naszych drogach, w tym co ciekawe większość z nich należy do przewoźników z województwa śląskiego i dolnośląskiego. Dwóch z nich już wyraziło ochotę do przetestowania tego modelu. Zakres zastosowania Axiala jest uniwersalny –od turystyki po obsługę międzynarodowych linii.
I najważniejsze pytanie –jaka jest cena premierowego pojazdu? Axial pod tym względem będzie pozycjonowany między rodziną Futura (gdzie wersja 13-metrowa kosztuje ok. 210-212 tys. euro), a Magiq (cena od 225 tys. euro). Jak widać jest tutaj cenowa „dziura”, która właśnie zapełni autobus Berkhofa z ceną modelu AHD 129 na poziomie ok. 217-220 tys. euro. Czy kolejna „wydłużona dwunastka”osiągnie sukces na rynku? Zobaczymy. W momencie jak Futura 13 święciła swoje największe triumfy w Polsce, konkurencja praktycznie nie miała podobnych pojazdów. Teraz w tym segmencie VDL konkuruje już z Setrą S416 GT-HD/2 i przynajmniej teoretycznie z Mercedesem Tourismo M/2. Dlatego wejście Axial`a należy traktować jako uzupełnienie oferty w ramach konsolidacji całego koncernu VDL niż poszukiwanie nowego „konia”napędowego sprzedaży. Na w w Kortrijk holenderski koncern zakontraktował aż 100 nowych autokarów –oczywiście w ramach wszystkich trzech dotychczasowych marek.
Dane techniczne VDL Berkhof Axial ASD 129-410.
Długość
|
12870 mm
|
Szerokość
|
2500 mm
|
Wysokość (łącznie z klimatyzacją)
|
3700 mm
|
Osie
|
2
|
Rozstaw osi
|
6800 mm
|
Zwis z przodu
|
2690 mm
|
Zwis z tyłu
|
3380 mm
|
Wysokość wnętrza
|
1935 mm
|
Ogumienie
|
295/80/R22,5
|
Łączna pojemność bagażowa
|
12,5 m3
|
Technicznie dopuszczalna masa całkowita
|
18 000kg
|
Klimatyzacja
|
Sutrak AC 193
|
Oś przednia
|
ZF RL-75EC, niezależna
|
Oś napędowa
|
ZF A-132
|
Miejsca siedzące
|
55
|
Odległość między oparciami siedzeń
|
710 mm
|
Zbiornik oleju napędowego
|
715 l
|
Dodatek AdBlue
|
45 l
|
Silnik (Euro 5 OBDII)
|
DAF MX 300
|
Moc
|
300 kW (410 KM)
|
Pojemność skokowa
|
12,9 l
|
Liczba cylindrów
|
6
|
Maks. moment obrotowy przy 1200-1800/min
|
1100 Nm
|
Skrzynia biegów
|
MB GO-210 mechaniczna, 6 –stopniowa lub (opcja) ZF AS-Tronic
|