Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

VDL Polska i jesienne Otwarte Drzwi

infobus
28.10.2009 21:13
Tradycyjnie pod koniec października firma VDL Bus &Coach Polska zorganizowała „Dni Otwarte”. Jak co roku na licznie przybyłych gości czekał m.in. premierowy autobus –tym razem był to model VDL Berkhof Axial ASD 129-410.
23 i 24 października firma VDL Bus &Coach Polska zorganizowała w swojej siedzibie „Dni Otwarte”. Na to spotkanie przybyło w tym roku naprawdę sporo gości –i to mimo nienajlepszej pogody oraz trwających równolegle targów Tour Salon. Po wejściu na halę serwisu w Staszkowie wszystkim nastroje się poprawiały –czekał na nich nie tylko premierowy autobus –model VDL Berkhof Axial ASD 129-410, ale także świetny catering oraz serdeczna obsługa pracowników VDL Polska. Rano, pierwszego dnia, hala była prawie cała zapełniona, a powodem tak dobrej frekwencji była ruszająca o 10.00 wyprzedaż części zamiennych. Cieszy się ona nieustannie dużym powodzeniem i to nie tylko wśród lokalnych przewoźników. To jedyna taka okazja by raz do roku zakupić z 15% rabatem przeróżne części wyposażenia autobusu. Nieśmiertelna zasada „kto pierwszy ten lepszy”i tym razem o sobie przypomniała, ponieważ niektóre części znikały z półek jak świeże bułeczki.
Dodajmy, że zewnątrz klienci mogli podziwiać nowe autobusy z serii Magiq w wersji trzyosiowej, przygotowanej już na sezon 2010. W porównaniu z modelami 2009 zostało tutaj wprowadzone aż 117 zmian –m.in. w zakresie układu elektrycznego, kotwiczenia siedzeń czy deski rozdzielczej (teraz może ona „udźwignąć”więcej dodatkowych urządzeń, bez przenoszenia drgań z konstrukcji). Zresztą całe stanowisko kierowcy zostało jeszcze bardziej wyciszone. Kolejny ciekawy pojazd, który mogliśmy zobaczyć na zewnętrz to autobus międzymiastowy VDL Futura FLI –premiera z targów TRANSEXPO. Został on postawiony obok bazowego autobusu międzymiastowego Futura FLD, co podkreślało nowy kierunek rozwoju sprzedaży VDL Polska, czyli segment międzymiastowy o podwyższonym komforcie. I co najważniejsze –firma odnosi tutaj pierwsze sukcesy, takie jak: sprzedaż dwóch autobusów FLD 10 dla Akademii Jazdy z Poznania czy zakontraktowanie dwóch modeli FLD 10 i jednego FLD 13 przez krakowski Szwagropol. Dodajmy tutaj, że w tej opcji (przy rezygnacji z toalety) możemy otrzymać 59 miejsc siedzących (wersja 13-metrowa) lub 49 miejsc siedzących (wersja 10-metrowa), zachowując odstęp miedzy fotelami na poziomie 710 mm.
Oprócz nowych autobusów w Staszkowie można było zapoznać się z szeroką ofertą pojazdów używanych spod znaku VDL CBC. Na placu została wystawiona m.in. srebrna, trzyosiowa Bova Magiq MHD 139-430 z 2005 r. za 595 000 zł netto (podobny model w białym kolorze był o 5 tys. zł tańszy);dwuosiowa Bova Futura FHD 13.380 z 2006 r. za 500 000 zł netto;Setra S 315 GT z 1996 r. za 30 500 euro, Van Hool Eos 90 z 1997 r. za 148 000 zł netto czy Neoplan N117 z 1994 r. za 62 500 zł netto. 
Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła
Premierowy Axial
Jak podkreślali organizatorzy –w tradycji dziewięciu już spotkań pod znakiem „Otwartych Drzwi”za każdym razem w hali wystawiony był inny autobus i najczęściej był to premierowy model na naszym ryku. Tak było i tym razem. Ozdobą tegorocznej imprezy był dwuosiowy VDL Berkhof Axial ASD 129-410 o długości 12,88-metra, zbudowany na platformie SB 4000+ MX. To oznacza, że jest on dłuższy od rynkowego hitu Bovy –modelu Futura FHD13, którzy ma długość 12,75-metra. Dzięki temu pojemność autobusu wynosi aż 55 miejsc + obsługa. Axial nie imponuje tak niską wagą własną jak Futura i wersji 13-metrowej jest cięższy od niej o ok. 450 kg (razem 12 600 kg), ale to i tak całkiem przyzwoity wynik w tej klasie i przy tym wyposażeniu. Natomiast jego ogromną zaletą są bardzo pojemne bagażniki. Ich łączna pojemność to 11,7 m2, w tym same luki podpodłogowe mają 10,2 m2! (i to nie liczą centralnego zsypu). To rekord w tej klasie autobusu, osiągnięty m.in. dzięki wysokiemu pokładowi i sprytnym przestrzeniom ładunkowym nad tylnymi nadkolami. Warto tutaj podkreślić, że taka pojemność jest charakterystyczna dla wersji wysokopokładowych spod znaku ASD. W tej rodzinie o wysokości 3,7-metra mamy łącznie cztery wersje gabarytowe: dwuosiowe ASD 120 i ASD 129 oraz trzyosiowe ASD 132 (ukłon w kierunku rynku skandynawskiego) i ASD 141. Dodatkowo w ramach serii Axial dostępna jest jeszcze wersja obniżona –AHD, która występuje w 3 wersjach: AHD 108, AHD 120 i AHD 129. A dla największych firm turystycznych przygotowano także dwie odmiany dwupokładowe Axial: ADD 130 i ADD 141. 
Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła Autobusy podczas Dni Otwartych VDL w Staszkowie k. Koła
Wróćmy do egzemplarza zaprezentowanego podczas „Otwartych Drzwi”–ASD 129. Kolejny plus autobusu to szeroka unifikacja pod względem układu napędowego, jezdnego czy elektrycznego z rodziną autokarów Bova. Tutaj większość elementów jest podobna lub identyczna, a architektura połączeń elektrycznych równie prosta jak w Futurze. Dlatego VDL będzie próbowało zachęcić do jego zakupu zarówno swoich dotychczasowych klientów, a także dotychczasowych użytkowników marki Berkhof. Zdaniem przedstawicieli firmy takich zaimportowanych pojazdów jest ok. 18 szt. na naszych drogach, w tym co ciekawe większość z nich należy do przewoźników z województwa śląskiego i dolnośląskiego. Dwóch z nich już wyraziło ochotę do przetestowania tego modelu. Zakres zastosowania Axiala jest uniwersalny –od turystyki po obsługę międzynarodowych linii.
VDL Berkhof Axial ASD 129VDL Berkhof Axial ASD 129VDL Berkhof Axial ASD 129VDL Berkhof Axial ASD 129
I najważniejsze pytanie –jaka jest cena premierowego pojazdu? Axial pod tym względem będzie pozycjonowany między rodziną Futura (gdzie wersja 13-metrowa kosztuje ok. 210-212 tys. euro), a Magiq (cena od 225 tys. euro). Jak widać jest tutaj cenowa „dziura”, która właśnie zapełni autobus Berkhofa z ceną modelu AHD 129 na poziomie ok. 217-220 tys. euro. Czy kolejna „wydłużona dwunastka”osiągnie sukces na rynku? Zobaczymy. W momencie jak Futura 13 święciła swoje największe triumfy w Polsce, konkurencja praktycznie nie miała podobnych pojazdów. Teraz w tym segmencie VDL konkuruje już z Setrą S416 GT-HD/2 i przynajmniej teoretycznie z Mercedesem Tourismo M/2. Dlatego wejście Axial`a należy traktować jako uzupełnienie oferty w ramach konsolidacji całego koncernu VDL niż poszukiwanie nowego „konia”napędowego sprzedaży. Na w w Kortrijk holenderski koncern zakontraktował aż 100 nowych autokarów –oczywiście w ramach wszystkich trzech dotychczasowych marek.
VDL Berkhof Axial ASD 129VDL Berkhof Axial ASD 129VDL Berkhof Axial ASD 129VDL Berkhof Axial ASD 129
Wyprzedaż części podczas Dni Otwartych VDL cały czas cieszy się ogromną popularnością Wyprzedaż części podczas Dni Otwartych VDL cały czas cieszy się ogromną popularnością Wyprzedaż części podczas Dni Otwartych VDL cały czas cieszy się ogromną popularnością Miła atmosfera i autobusy –czyli Dni Otwarte VDL
Dane techniczne VDL Berkhof Axial ASD 129-410.
Długość
12870 mm
Szerokość
2500 mm
Wysokość (łącznie z klimatyzacją)
3700 mm
Osie
2
Rozstaw osi
6800 mm
Zwis z przodu
2690 mm
Zwis z tyłu
3380 mm
Wysokość wnętrza
1935 mm
Ogumienie
295/80/R22,5
Łączna pojemność bagażowa
12,5 m3
Technicznie dopuszczalna masa całkowita
18 000kg 
Klimatyzacja
Sutrak AC 193
Oś przednia
ZF RL-75EC, niezależna
Oś napędowa
ZF A-132
Miejsca siedzące
55
Odległość między oparciami siedzeń
710 mm
Zbiornik oleju napędowego
715 l
Dodatek AdBlue
45 l
Silnik (Euro 5 OBDII)
DAF MX 300
Moc
300 kW (410 KM)
Pojemność skokowa
12,9 l
Liczba cylindrów
6
Maks. moment obrotowy przy 1200-1800/min
1100 Nm
Skrzynia biegów
MB GO-210 mechaniczna, 6 –stopniowa lub (opcja) ZF AS-Tronic