VDL Bus: światowa premiera podczas targów IAA Hanower 2008
Podczas targów IAA 2008 w Hanowerze, VDL Bus zaprezentuje po raz pierwszy model Citea CLE 120. To już drugi model nowej generacji autobusów miejskich VDL, po wprowadzonym w zeszłym roku w pełni niskopodłogowym modelu Citea CLF. Nowy model CLE to niskowejściowy autobus regionalny. Ponadto, na targach w Hanowerze koncern VDL zaprezentuje dwa jubileuszowe pojazdy: 10 000. Futurę z silnikiem EEV oraz 2000. autobus Ambasador. Dostawa 10 000. Futury będzie miała miejsce jesienią 2008 r. Jest to kolejny kamień milowy w historii Futury oraz rzadkie osiągnięcie w segmencie autokarów turystycznych. Dzięki niskiej masie własnej, Futura stała się synonimem niskiego zużycia paliwa, co w obecnej sytuacji ekonomicznej ma to coraz większe znaczenie.
Podczas targów zaprezentowana zostanie pierwsza Futura wyposażona w silnik spełniający normy emisji spalin EEV. Było to możliwe dzięki zastosowaniu jednostki napędowej DAF PR 265 S2, wyposażonej w specjalny filtr EEV. To oznacza kolejne korzyści dla właściciela autokaru oraz środowiska, bowiem niskie zużycie paliwa związane jest ze znacznym ograniczeniem emisji tlenków węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych. Kolejnym modelem koncernu VDL, który zdobywa dużą popularność jest autobus miejski serii Ambasador. W 2008 r. dostarczonych zostanie rekordowe 500 sztuk, w tym 2000. egzemplarz. Podobnie, jak Futura, Ambasador wyróżnia się niską masą własną, co przyczynia się do znacznych oszczędności na paliwie. Ponadto, do rynkowego sukcesu tej konstrukcji przyczyniła się jego w pełni niskopodłogowa konstrukcja, co znacznie zwiększa komfort jazdy oraz ułatwia korzystanie z nich przez osoby niepełnosprawne.
Na stoisku VDL w Hanowerze, które zostanie zorganizowane na stanowisku B35 w Hali 11, będzie można oglądać następujące pojazdy:
•Bova Synergy DD 141-510: ekonomiczny, wielozadaniowy autokar dwupokładowy o długości 14,1 m i układzie foteli 81+2+1, wyposażony w silnik DAF MX 275 S2 Euro 5 oraz skrzynię biegów ZF AS Tronic
•Jonckheere JSD 140-460: autokar o atrakcyjnej stylistyce, należący do klasy premium w ofercie VDL. Autokar ma 13,9 m długości, pojemność pasasżerską 59+1+1 i napędzany jest silnikiem DA MX 340 S2 Euro 5
•Bova Magiq MHD 139-460: autokar o długości 13,9 m i pojemności 57+1+1, silnik DAF MX 340 S2 Euro 5
•Futura FHD 127-365: jubileuszowy, 10 000. autokar serii Futura, model o najpopularniejszej długości 12,7 m, pojemność 48+1+1 pasażerów, DAF PR 265 S2 EEV z filtrem układu wydechowego i automatyczną skrzynią biegów ZF AS Tronic
•Axial ASD 120-410: luksusowy autokar słynący z niskich kosztów eksploatacji. Prezentowany pojazd to model o długości 12 m i z układem foteli 49+1+1, zbudowany na podwoziu VDL SB4000+ MX z silnikiem DAF MX300 S2 Euro 5 i skrzynią biegów ZF AS Tronic
•Citea CLE 120-310: premierowy autobus regionalny o długości 12 m, układ foteli 39+2+1, silnik DAF PR 228 U1 Euro 5 z filtrem EEV
•Citea CLF 120-250: autobus miejski o długości 12 m, wyposażony w silnik Cummins ISBe5 250, 28+1 miejsc siedzących, 79 stojących. Niska podłoga na całej długości, modularna budowa, kompaktowe rozmiary i dobra zwrotność czynią z autobusu bardzo uniwersalny pojazd. •Ambassador ALE 120-225: innowacyjny autobus miejski, charakteryzujący się wyjątkowo niską masą własną, w wersji opracowanej z myślą o komunikacji miejskiej i lokalnej. Prezentowany model to odmiana 12-metrowa, wyposażona w silnik Cummins ISBe5 225 EEV. 40+2+1 miejsc siedzących oraz 40 miejsc stojących
•Picardie PLD 87-180: luksusowy midibus o długości 8,7 m, posiadający 29 miejsc siedzących i przestrzeń bagażową o pojemności 4 m3. Prezentowany model ma wyjątkowo bogate wyposażenie obejmujące np. kuchnię pokładową, lodówkę, system audio-video, itp.
•MidEuro MLD 73-150: uniwersalny minibus o długości 7,3 m, wyposażony w 19 komfortowych foteli pasażerskich. Autobus może posiadać powiększoną przestrzeń pasażerską, układ klimatyzacyjny, fotele umożliwiające spanie, system DVD, itp., dzięki czemu znakomicie nadaje się do obsługi luksusowych wycieczek dla małych grup.
•MidCity MLF 69-150: mały autobus miejski o długości 6,9 m, mieszczący łącznie do 22 pasażerów. Przy zwiększonym rozstawie osi, ten niskopodłogowy autobus zapewnia jeszcze więcej miejsca dla pasażerów stojących lub poruszających się na wózkach. M.in. dzięki systemowi FutureFix, fotele i wózki mogą być mocowane w autobusie w różnych miejscach części niskopodłogowej. W Hanowerze prezentowany będzie właśnie wariant o zwiększonym o 700 mm rozstawie osi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na części stoiska umieszczonej na zewnątrz hali prezentowane będą trzy pojazdy:
•Futura FHD 104-365: 10,4-metrowa odmiana popularnego modelu z układem foteli 34+1+1, silnikiem DAF PR 265 S2 Euro 4 i skrzynią biegów GO-170 SGS
•Futura FHD 127-365: standardowy model o pojemności 49+1+1 pasażerów, silnik DAF PR 265 S2 współpracujący z mechaniczną skrzynią biegów GO-170 SGS
•Phileas –alternatywny środek transportu, łączący w sobie zalety tramwaju z elastycznością, jaką zapewnia autobus. Pojazd porusza się na ogumionych kołach, ale jednocześnie podąża po wirtualnych szynach. Jego układ napędowy stanowi równoległy system hybrydowy, dzięki czemu autobus jest cichy i przyjazny dla środowiska