VDL Bova: nowe oblicza Futury i Magiq

infobus
17.09.2006 14:54
Holenderski producent autobusów VDL Bova postanowił potraktować moment wprowadzenia silników Euro 4 jako okazję do zaprezentowania swoich dwóch najważniejszych modeli –Futura i Magiq –ze zmienionym obliczem. Większe zmiany objęły model Futura, który przez ostatnie 24 lata odniósł znaczny sukces na wielu europejskich rynkach. Tym samym, oprócz nowego układu napędowego, autokary tej serii otrzymały nową deskę rozdzielczą, a także zmodernizowaną przednią i tylną ścianę. Także liczba oferowanych wariantów długościowych uległą rozszerzeniu. Wersja FLD o standardowym poziomie podłogi jest teraz dostępna w wersjach 12,0 i 12,71 metra. Wysokopokładowa wersja FHD jest obecnie dostępna jako 2-osiowy autokar o długości 10,45, 12,04 i 12,75 metra. Wycofano natomiast modele trzyosiowe o długościach 13,01, 13,9 i 14,8 metra, które zastąpione zostały podobnymi odmianami nowszego modelu Magiq.
 
Zmodernizowany autokar Bova Futura FHD. Fot. VDL Bova
 
Bova Futura –opłacalna inwestycja
Od lat, Futura jest traktowana przez klientów jako pojazd, którego eksploatacja jest bardzo opłacalna, na co składa się m.in. niska masa własna pojazdu, oszczędne silniki DAF oraz aerodynamiczna sylwetka. Dzięki wprowadzeniu nowych jednostek napędowych DAF Euro 4 w roku modelowym 2007, ich eksploatacja stanie się jeszcze bardziej opłacalna. Od września 2006 r., wszystkie autokary Futura są wyposażane w nowy, 9,2-litrowy silnik DAF PR. Jednostka ta jest wyposażona w nowo opracowany, wysokociśnieniowy układ wtryskowy, dzięki któremu nie trzeba dodatkowo montować filtrów sadzowych. W celu spełnienia wymogów nowych norm ekologicznych w zakresie emisji tlenków azotu (NOx), zastosowano katalizator SCR z dozownikiem AdBlue. Pomimo konieczności zastosowania katalizatora SCR, nowy silnik jest i tak o 215 kg lżejszy od montowanej dotąd jednostki DAF XE-C Euro 3. Ta redukcja masy silnika ma pozytywny wpływ na dopuszczalne obciążenie tylnej osi. Zbiornik na AdBlue jest umieszczony tuż obok zbiornika paliwa i ma pojemność ok. 40 litrów. Standardowy zbiornik paliwa mieści 380 litrów oleju napędowego. W opcji można zamówić dodatkowy, drugi zbiornik o pojemności 240 lub 365 litrów.
 
Układ napędowy
W niższych modelach Futury –FLD 120 i FLD 127 –Bova stosuje silnik DAF PR o mocy 310 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1250 Nm. Autokary wysokopokładowe (modele FHD 104, FHD 120 i FHD 127) są wyposażane wyłącznie w mocniejszą odmianę jednostki, rozwijającą moc 361 KM i moment obrotowy 1450 Nm. Modele FLD można w opcji także wyposażyć w mocniejszą, 361-konną odmianę jednostki. Co ważne, okresy pomiędzy wymianą oleju w silniku wydłużono do 60 000 km lub 12 miesięcy. Przeprowadzone przez firmę DAF testy wykazały, że nowa jednostka spala o ok. 4% mniej paliwa, niż jej poprzednik Euro 3. Oznacza to, że Bova Futura prawdopodobnie nadal będzie liderem w swojej klasie w dziedzinie kosztów przejechania 1 kilometra.
Wszystkie silniki są w standardzie łączone z nową, 6-stopniową, mechaniczną skrzynią biegów GO-170. Mająca postać joysticka dźwignia zmiany biegów umieszczona jest w łatwo dostępnej pozycji na konsoli znajdującej się po lewej stronie fotela kierowcy. W opcji, autokar Futura można wyposażyć w zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF AS-Tronic lub całkowicie automatyczną skrzynię ZF. W autokarach Futura stosuje się mosty napędowe ZF A-132 z pneumatycznym zawieszeniem na czterech miechach powietrznych, czterech amortyzatorach i stabilizatorze. Z przodu z kolei montowana jest niezależnie zawieszona oś ZF RL-85E, wyposażona w dwa miechy powietrzne i dwa amortyzatory.
                          
Futura po modernizacji zachował swoje charakterystyczne wyoblenie na przedniej ścianie. Fot. VDL Bova  Bova Futura FHD po modernizacji –widok z profilu. Fot. VDL Bova
Zmiany stylistyczne
Od początku produkcji w 1982 r., Bova Futura charakteryzowała się nowoczesną sylwetką, na co składało się charakterystyczne wyoblenie przedniej ściany i bardzo duża szyba przednia. W modelu roku 2007, projektanci wprowadzili nap rzedniej ścianie kolejne elementy przyczyniające się do nowoczesnego wizerunku pojazdu. Najbardziej zauważalnym elementem jest zupełnie nowy zestaw lamp z okrągłymi reflektorami. Po raz pierwszy do Futury będzie teraz można zamówić reflektory ksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów. Ksenonowe lampy zapewniają szerszy i bardziej intensywny strumień światła, niż standardowe żarówki H7. Układ statycznego doświetlania zakrętów jest uruchamiany automatycznie podczas wchodzenia w ostre zakręty. To dodatkowe źródło światła poprawia znacząco oświetlenie przestrzeni wzdłuż przedniej ściany, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa podczas podróży nocnych. Także tylna ściana nowej Futury została poddana zmianom. Jej górna część obecnie nieco wysuwa się do tyłu, co ma podkreślać podobieństwo Futury do nowszego modelu Magiq. Przeprojektowano także spojler łączący dach z tylną ścianą. Obecnie, spojler ten jest dostępny w dwóch wersjach –z punktem mocowania kamery cofania i bez niego.
 
Stanowisko kierowcy
Jednak przy pracach modernizacyjnych nad Futurą skupiano się nie tylko nad rozwiązaniami technicznymi i stylizacją. W nowym modelu zastosowano zupełnie nową deskę rozdzielczą, którą zaprojektowano głównie pod kątem poprawy ergonomii i łatwości użytkowania. Dzięki zastosowaniu jasnoszarego tworzywa, kokpit Futury wydaje się teraz bardziej atrakcyjny. Zastosowano także mniejsze koło kierownicy o średnicy 450 mm, co daje kierowcy większą przestrzeń oraz pozwala na większą regulację fotela kierowcy. Sam fotel, firmowany przez ISRI, także jest nowy. Jest on nie tylko lepiej ukształtowany, ale także posiada –podobnie jak w autach osobowych –górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa umieszczony po prawej stronie. Za kierownicą, dokładnie na wprost pola widzenia kierowcy znajduje się nowy pulpit, na którym umieszczono dwa duże wskaźniki (prędkości pojazdu i obrotów silnika), dwa mniejsze (poziom paliwa w baku i temperatura silnika) oraz centralny ekran, na którym mogą być wyświetlane wszystkie pozostałe funkcje lub też obraz z kamery cofania. Zastosowano także zupełnie nowe przyciski, które zostały teraz pogrupowane w zależności od funkcji. I tak po lewej stronie umieszczono przyciski obsługujące oświetlenie pojazdu (reflektory, światła przeciwmgłowe), otwieranie okien przy stanowisku kierowcy oraz regulację i podgrzewanie luster zewnętrznych. Z kolei po prawej stronie, poniżej monitora nawigacji satelitarnej, usytuowano przyciski sterujące drzwiami oraz wszelkimi funkcjami przeznaczonymi dla pasażerów, w tym m.in. sprawdzonym systemem klimatyzacyjnym Futurair. System dodatkowej klimatyzacji stanowiska kierowcy nie jest już regulowany suwakami, ale łatwymi w obsłudze pokrętłami. Sterowanie funkcjami tempomatu oraz reatrdera tradycyjnie zlokalizowane zostało przy kole kierownicy, dzięki czemu systemy te można obsługiwać bez odrywania rąk od kierownicy. Także dźwignia hamulca ręcznego została umieszczona w wygodnym miejscu, po lewej stronie koła kierownicy.
 
Bova Futura po modernizacji –charakterystyczny spojler na tylnej ścianie. Fot. VDL Bova
System audio
Oprócz standardowego zestawu audio, w autokarach Futura można w opcji zamontować także bardziej zaawansowane systemy, jak np. Blaupunkt Classic Line czy Blaupunkt Professional Line 2. Systemy te potrafią odtwarzać zarówno standardowe płyty CD, jak i płyt CD-ROM z plikami mp3, które dzięki wysokiemu stopniowi kompresji danych pozwalają zmieścić na płycie znacznie więcej utworów. System Professional 2 można dodatkowo doposażyć także w mikrofon umieszczony przy stanowisku kierowcy, wysokiej jakości system surround oraz złącze dla odtwarzacza Apple Ipod. W standardowym wyposażeniu znajduje się teraz odtwarzacz DVD z dwoma płaskimi, 17-calowymi monitorami LCD –jednym umieszczonym nad przednią szybą, a drugim –na zewnętrznej obudowie półki bagażowej nad kabiną WC.
 
Wnętrze
Tak jak deska rozdzielcza, tak i półki bagażowe wraz z umieszczonymi w nich regulowanymi nawiewami i lampkami, są teraz wykonywane z tworzywa o bardziej atrakcyjnej, jasnoszarej barwie. Zastosowanie energooszczędnych lamp LED o dużej wydajności zapewnia pasażerom przyjemne, czyste światło do czytania. Technologia ta zmniejsza ponadto ryzyko awarii systemu oświetlenia wnętrza.
 
Sukcesu Futury ciąg dalszy
Poddając rodzinę autokarów Futura kolejnej modernizacji, Bova po raz kolejny dała wyraz wagi, jaką firma przywiązuje do tego klasycznego modelu klasy średniej. Nawet po 25 latach od wprowadzenia do produkcji, jego sprzedaż wciąż rośnie. W 2005 r., produkcja Futury była najwyższa od wprowadzenia tego modelu na rynek w 1982 r.
 
Zmodernizowana Bova Magiq
Jednak w 2007 r. modernizacji poddana zostanie nie tylko seria autobusów Futura. Także nowszą rodzinę Magiq czeka kilka istotnych zmian, dotyczących nie tylko stylistyki, ale także np. montażu nowych jednostek DAF Euro 4. Nowe silniki oraz skrzynie biegów zapewnią użytkownikom dłuższą żywotność eksploatacyjną oraz większą elastyczność układu napędowego. Oprócz oferowanych dotąd modeli o długości 12,2, 13,1 i 13,9 metra, w styczniu 2007 r. dołączy trzyosiowy wariant MHD 148 Magnum o długości 14,8 metra.
 
Bova Magiq po faceliftingu –trzyosiowy model MHD 131. Fot. VDL Bova  Na przedniej ścianie najbardziej widoczną zmianą są nowe reflektory. Fot. VDL Bova
Stylistyka zewnętrzna
Tradycyjnie dla Bovy, modernizacja zewnętrzna obejmie tylko kilka drobnych zmian. Są to więc modyfikacje wystarczające, aby nadać pojazdom bardziej elegancki i nowoczesny wygląd, ale nie powodujące, że produkowane dotychczas modele prezentują się nieco przestarzale. Drobne zmiany zaszły na ścianie przedniej autokaru, gdzie zauważalne jest np. zastosowanie innych, mniejszych lamp. Światła reflektorów oraz kierunkowskaz zostały ze sobą zgrupowane i umieszczone w srebrzystej ramce. W opcji, dostępne są reflektory ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów.
Charakterystyczne uwypuklenie w górnej części tylnej ściany zostało bardziej podkreślone. Podobnie jak w Futurze, tak i w Magiq w tylnej części dachu pojawił się spojler. Fot. VDL Bova
 
Charakterystyczne dla modelu Magiq uwypuklenie w górnej części tylnej ściany zostało mocniej zaznaczone. Tylny zderzak, umieszczony nieco wyżej, także sprawia wrażenie solidniejszego. Specyficzne „wygięcie”tylnej ściany sięga teraz nieco wyżej. Na krawędzi dachu i tylnej ściany zamontowano –nadający sylwetce autokaru dynamizmu –spojler, który wydłuża nadwozie o 6,5 cm. Montowano jako wyposażenie opcyjne, kamera cofania, jest instalowana właśnie w spojlerze. Od września 2006 r., charakterystyczne, okrągłe tylne lampy autokaru mogą być wykonane w technologii LED.
Niewielkie zmiany stylistyczne można dostrzec także na ścianach bocznych. W miejsce owalnych wlotów powietrza na klapie silnika zastosowano nowe, mające kształt wzdłużnych pasów. Całkowicie przeprojektowano także uchwyty klap bagażników oraz wlew paliwa. Ten ostatni jest teraz schowany za małą klapką nad tylnym nadkolem. Wlew roztworu AdBlue znajduje się tuż obok. Owalne klamki klap bagażowych są równomiernie rozłożone i są obecnie wielofunkcyjne. Posiadają ponadto podświetlenie lampami LED. Zmieniono także samą konstrukcję klap bagażowych –po licznych prośbach ze strony klientów, zdecydowano się wprowadzić klapy otwierane wzdłużnie do ścian bocznych w standardowym wyposażeniu. Na kształt profilu zmodernizowanego autokaru wpływ ma także przekonstruowany układ klimatyzacyjny, który obecnie mieści się pod specjalnie zaprojektowaną obudową w centralnej części dachu. Jednocześnie, przeniesienie parownika układu klimatyzacyjnego z komory silnikowej także na środkową część dachu pozwoliło zmniejszyć obciążenie tylnego mostu. Nowy układ wyposażono w dwie sprężarki, umieszczone w komorze silnikowej. Zastosowanie nowego, elektronicznego układu sterującego umożliwia uzyskanie stałej, przyjemnej temperatury w przestrzeni pasażerskiej. System umożliwia odrębną regulację temperatury dla stanowiska kierowcy. Moc nowego systemu klimatyzacyjnego wynosi 30 kW.
 
Bova Magiq MHD 131 –widok z boku. Fot. VDL Bova
 
Napęd dla zmodernizowanej Magiq
W ślad za modernizacją zewnętrzną, zmiany wprowadzono także w układzie napędowym. Zmodernizowane autokary Magiq będą wyposażane w nowe silniki DAF MX Euro 4. Te 12,9-litrowe, 6-cylindrowe jednostki są cenione nie tylko za imponujący moment obrotowy (2000 lub 2300 Nm w zależności od wersji), ale także nowo opracowany, wysokociśnieniowy system wtryskowy, który eliminuje konieczność stosowania filtrów sadzowych. W celu utrzymania czystości silnika oraz ograniczenia liczby części, nowoczesny system wtryskowy SMART został zintegrowany z głowicą cylindrów. Zbiornik AdBlue o pojemności 60 litrów, został zlokalizowany tuż obok zbiornika paliwa, który ma pojemność 387 litrów. W opcji można zamontować drugi zbiornik paliwa o pojemności 385 litrów.
12,2-metrowa odmiana Magiq MHD 122 napędzana jest silnikiem o mocy 410 KM. Dłuższe, trzyosiowe wersje MHD 131 i MHD 139 dostarczane są wyłącznie z mocniejszą odmianą jednostki DAF MX, rozwijającą moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm. Jak wykazały badania przeprowadzone przez producenta, także w przypadku silników MX użytkownicy mogą liczyć na zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do jednostek Euro 3 o ok. 4%. Z pewnością niemniej ucieszy ich fakt, że okresy wymiany oleju zostały wydłużone do 75 000 km (lub 12 miesięcy).
Wszystkie silniki standardowo współpracują z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów GO-210 lub GO-230. Dźwignia zmiany biegów o kształcie joysticka została umieszczona na specjalnym panelu po lewej stronie stanowiska kierowcy. W opcji, autokar można wyposażyć w zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF AS-Tronic. Obie osie mają naturalnie pneumatyczne zawieszenie: z przodu stosuje się niezależnie zawieszoną oś ZF RL-75E, a z tyłu –most napędowy ZF A-132, co gwarantuje autokarom tradycyjny dla Bovy Magiq komfort resorowania.
Charakterystyczna ściana przednia modelu Magiq po modernizacji. Fot. VDL Bova
Wnętrze
Kilka zmian wprowadzono także we wnętrzu pojazdu. Stanowisko kierowcy generalnie pozostało niezmienione, jednak zarówno kierowca, jak i pilot mają teraz do dyspozycji nowe fotele ISRI. Podobnie jak w zmodernizowanych Futurach, fotel kierowcy w modelu Magiq także uzyskał nowe mocowanie pasów bezpieczeństwa z prawej strony. Nowy fotel pilota z kolei zajmuje znacznie mniej miejsca po złożeniu, niż jego poprzednik, co znacząco ułatwia pasażerom wsiadanie do pojazdu. Ponadto, dzięki zwiększeniu długości podstawowego modelu z 12 do 12,2 metra, ma on teraz przedni zwis identyczny, jak modele trzyosiowe, co powoduje, że kierowca i pilot mają do dyspozycji o 16 cm długości więcej. Za stanowiskiem kierowcy zamontowano nową ściankę działową, która została wykonana z charakterystycznej, miłej w dotyku pianki. Zmiany widać także na podsufitce. W nowej wersji modelu Magiq zamontowano nowe półki bagażowe, pozbawione poręczy mocujących je do sufitu. Na półkach bagażowych zastosowane także nowe zestawy nawiewowo-oświetleniowe o charakterystycznym, owalnym kształcie. Nawiewy można ustawić osobno dla każdego fotela, a lampki działają w technologii LED. Z przodu zamontowano nowe, zamykane schowki, które są łatwiejsze w użyciu. W 55-centymetrowym schowku nad stanowiskiem pilota umieszczono całą elektronikę składającą się na system audio-video, a więc odtwarzacz DVD, zmieniarka płyt DVD oraz odbiornik telewizji cyfrowej. Dodatkowy schowek wbudowany w półkę bagażową, umieszczony nad kabiną WC, mieści całe wyposażenie kuchni pokładowej.
Zmodernizowane autokary Bova Futura i Bova Magiq zostaną zaprezentowane podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze. Fot. VDL Bova
 
Podsumowanie
Dokonując modernizacji modelu Magiq, VDL Bova starała się podkreślić charakter i osiągi tego pojazdu, którego znaczenie w ofercie koncernu VDL Bus &Coach rośnie. Coroczny wzrost sprzedaży świadczy o tym, że ten atrakcyjny stylistycznie autokar spełnia oczekiwania wielu klientów firmy.
Przedstawicieli obu zmodernizowanych rodzin autokarów Bova będzie można zobaczyć na targach IAA w Hanowerze, które odbywają się w dniach 21-28 września 2006 r. Koncern VDL Bus &Coach będzie prezentował swoją ofertę w Hali nr 11, na stoisku B35 oraz na przyległej powierzchni niezadaszonej.