Van Hool zbuduje 58 tram-busów dla Norwegii
Zamówienie Trondheim to największy jak do tej pory kontrakt belgijskiegoproducenta na wyjątkowy model Exqui.City, który dzięki modułowej budowie może zmieniaćzarówno swoją długość, jak i źródło napędu.
Zakontraktowane egzemplarze mają rozpocząć pracę od sierpnia 2019r., choć pierwsze dwa pojazdy zostaną dostarczone już w grudniu 2018 r. Wszystkie wejdąw skład flot firm Nettbuss (łącznie 44 jednostki ) i Tide (12), lokalnych operatorów, którzyobsługują miejskie linie w Trondheim na zlecenie zarządu transportu publicznegoAtB. Wszystkie pozostałe tram-busy zostaną dostarczone w okresie od marca doczerwca 2019 r.
Pojazdy pojawią się na trzech trasach (dwóch o długości 21,5km i jednej o długości 13,5 km). Nazwa”tram-bus” jak najbardziej pasuje do norweskiego kontraktu, gdyż pojazdy dla Trondheimmają być dwuprzegubowe, o długości 24 m.
-„Nowe autobusy pojawią się na trzech głównych linii wTrondheim, gdzie zdecydowanie poprawią komfort podróży i sprawią, że nasz transportpubliczny będzie jeszcze bardziej wydajny” – powiedziała Janne Sollie, CEOw AtB.
Co ciekawe, norweskie miasto wybrał nie napęd elektryczny,ale hybrydowy, gdzie mamy zarówno silnik diesla, jak i napęd elektryczny. Warte przemyślenia.
Serwisem autobusów – i to przez 10 lat – zajmie się spółkajoint venture Busnor. Tym samym klient otrzyma pełnypakiet – gotowy produkt plus kompleksowa obsługa przez cały okres eksploatacji.Firmy Busnor i Van Hool wcześnie przerobiły podobny projekt w Bergen (Norwegia),gdzie dwa Exqui.City działają od 2014 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uniwersalny środek
Model Exqui.City łączy w sobie elastyczność autobusu zwydajnością tramwaju. Konstrukcjemają futurystyczny design i oferują wysoki poziom komfortu z klimatyzacją,niskim poziomem hałasu i łagodnym oświetleniem. Oferująone optymalną dostępność dla pasażerów, dzięki czterem dużym drzwiom oraz niskiejwysokości wejścia na pokład. Wielozadaniowa platforma Exqui.City umożliwiazabudowanie zarówno wersji 18-, jak i 24-metrowej jako trolejbusu,hybrydy czy elektrobusu z napędem na ogniwa paliwowe lub bateryjnym.
Na koniec warto podkreślić, że kontrakt Trondheim ma strategiczne znaczenie dla Van Hoola. To największe zamówienie na model Exqui.City,który jest dostępny na rynku od 2011 r. Łącznie do tej pory zakupiono 250 takichpojazdów, które operują w 11 krajach.M.in. w Metz, Martynice, Pau i Nîmes (F), Barcelonie (E), Parmie (I), Genewie(CH), Luksemburgu (L), Malmö (S) Bergen (N), Hamburgu ( D),Linz (A), Belfaście (GB) i Brukseli / De Lijn (B). Od początku te konstrukcjepowstają w belgijskiej fabryce Van Hool w w Koningshooikt
„