Van Hool i Vossloh Kiepe dla Linz i Cagliari
Austriacki przewoźnik Linz Linien GmbH wybrał konsorcjumfirm Van Hool i Vossloh Kiepe jako dostawcę 20 podwójnych przegubowychtrolejbusów Exqui.City o długości 24 m. Pojazdy mają być dwuprzegubowe i w 100%zasilane energii elektryczną poprzez dwa ulokowane centralnie silnikielektryczne.
Dostawa pierwszych egzemplarzy zaplanowana jest na pierwsząpołowę 2017 roku, natomiast wszystkie pojazdy mają trafić w eksploatacji (naliniach 41, 43, 45 i 46) pod koniec 2019 roku. Jak podaje producent, dziękizastosowaniu dwuprzegubowej konstrukcji o długości 24 m, pojemność pasażerskanowych trolejbusów będzie o 30% wyższa w porównaniu do aktualnieeksploatowanych w Linz pojazdów o długości 18 metrów. Każdy austriacki Exqui.Cityzabiorze na swój pokład około 180 pasażerów.
Do pojazdów zamówionych przez Linz system trakcjielektrycznej dostarczy niemiecki producent Vossloh Kiepe. Odpowiedni napędExqui.City zapewnią dwa silniki asynchroniczne położone centralniezlokalizowane przy 2. i 3. osi. VosslohKiepe dostarczy wszystkie urządzenia elektryczne ? zarówno do systemu trakcji, jaki pokładowego zasilania ? włącznie z dodatkowym akumulatorem do napędupomocniczego (ładowanym z sieci trakcyjnej). Umożliwi on jazdę na krótkichdystansach bez napowietrznej sieci. Ponadto cały układ napędowy zostanie objętyprogramem diagnostycznym z transferem danych przez Wi-Fi.
Warto dodać, że Kiepe od 1983 r. jest jedynym dostawcąwyposażenia elektrycznego dla trolejbusów w Linz. Więcej o austriackimkontrakcie pisaliśmy TUTAJ
Niemiecko-belgijska robota
Dodajmy, że wygrana w Linz to kontynuacja dobrej współpracy VanHool i Vossloh Kiepe. Najnowszym owocem była zrealizowana przez obie te firmy dostawatrolejbusów dla Sardynii. Tamtejszy stołeczny przewoźnik CTM Cagliari odebrał 14szt. trolejbusów Van Hool A330T z systemem elektrycznym i bateriami VosslohKiepe. Wszystkie pojazdy mają dodatkowy układ zasilania ? w dwóch wersjach. W 10.przekazanych pojazdach zastosowano generatory diesla Euro 6, natomiast wpozostałych czterech mamy w pełni elektryczny napęd z akumulatorów trakcyjnych,ładowanych podczas jazdy. I to właśnie te egzemplarze biorą udział w paneuropejskimprojekcie ZeEUS.
Na zakończenie warto dodać, że firma CTM Cagliari po razpierwszy odebrała trolejbusy z napędem Vossloh Kiepe (wcześniej zamawiała m.in.Solarisy Trollino z napędem Skoda), natomiast współpraca belgijskiego producenta z niemiecką firmą trwajuż od dłuższego czasu. Trolejbusy Van Hool z systemem Vossloh Kiepe jeżdżą wLecce, Bari i Chieti. W najbliższej przyszłości takie egzemplarze pojawią się wAvellino.
„