Van Hool dostarczy 8 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi do USA

infobus
17.06.2008 18:24
8 autobusów miejskich Van Hool napędzanych ogniwami paliwowymi trafi do Kaliforni. Fot. Van Hool NV
Van Hool otrzymał zamówienie na 8 autobusów nowej generacji zasilanych ogniwami paliwowymi z AC Transit. Kontrakt obejmuje opcję na dostawę kolejnych 4 sztuk. Jest to największe w historii zamówienie na autobusy z tego typu napędem w USA. Dzięki temu zamówieniu, Van Hool zdobędzie referencje o zasięgu międzynarodowym. Znacznie przybliża ono także wprowadzenie tego wolnego od zanieczyszczeń sposobu zasilania do produkowanych seryjnie autobusów. W latach 2005-2006, Van Hool dostarczył do USA już 5 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi, z czego 3 trafiły do AC Transit (Kalifornia) oraz po jednym do San Diego (Kalifornia) i CT Transit (Connecticut). Zamówione obecnie autobusy bazują na dostarczonych niedawno do USA autobusów z tradycyjnym napędem Diesla, które trafiły m.in. do AC Transit i Salt Lake City. Elektryczne silniki Siemensa montowane są pomiędzy osiami, aby zapewnić jak najwięcej miejsca dla pasażerów stojących, a wszystkie fotele, aż do tylnych drzwi, dostępne są z poziomu podłogi. Dwudrzwiowe autobusy o długości 40 stóp (12,2 metra) będą znacznie lżejsze i będą charakteryzowały się znacznie niżej położonym środkiem ciężkości i lepszą integracją podzespołów, aniżeli pierwsza generacja. Dotyczy to także układu klimatyzacyjnego, umieszczonego w dachu. W przeciwieństwie do 5 pierwszych autobusów zasilanych ogniwami, modele nowej generacji są całkowicie wykonywane przez Van Hool. Pojazdy zostaną wyposażone w system ogniw paliwowych UTC Power PureMotion®120 o mocy 120 kW (163 KM). Pozytywne doświadczenia AC Transit oraz konsekwentny rozwój napędów ogniwami paliwowymi przez Van Hool zaowocowały nowym zamówieniem. Ze względu na wysoką wydajność nowego napędu, ograniczono liczbę zbiorników z wodorem na dachu autobusu z 9 do 8. Najnowsze ogniwa UTC Power umożliwiają pracę przez 10 000 godzin. Do magazynowania energii użyto akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH), które nie wymagają podgrzewania w ciągu nocy i zapewniają dłuższe działanie. Zastosowany w autobusach dla USA układ napędowy jest podobny do tego, w który wyposażono autobusy testowane obecnie przez flamandzkiego przewoźnik „De Lijn”, co zapewnie wpłynęło na wzrost zaufania Amerykanów do autobusów Van Hool z tego typu napędem. Obie strony podkreślają, że zamówienie z USA będzie miało kluczowe znaczenie we wprowadzaniu pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi na rynek. Van Hool i UTC Power wspólnie opracowały nowy pojazd na bazie doświadczeń wyniesionych z eksploatacji pojazdów poprzedniej generacji dla AC Transit oraz układów zasilania ogniwami paliwowymi, opracowanymi na potrzeby rynku europejskiego. Po 11 miesiącach pomyślnej eksploatacji próbnej w „De Lijn”, autobus jest gotowy, aby kontynuować testy w innych krajach Europy, zgodnie z wcześniejszymi planami. Zainteresowanie napędem ogniwami paliwowymi wzrasta. Świadczyć o tym może m.in. fakt, że Van Hool został zaproszony do przedstawienia swojej technologii Grupie ds. Zrównoważonego Transportu Parlamentu Europejskiego oraz podczas Międzynarodowego Forum Transportu w Lipsku (Niemcy), gdzie wszyscy europejscy ministrowie ds. transportu spotykają się na dyskusję pod hasłem „Transport i Energia: wyzwania wynikające ze zmian klimatu”.