V Posiedzenie Komitetu Monitorującego ZPORR
15 czerwca 2005 r. odbyło się V posiedzenie Komitetu Monitorującego ZPORR. Przedstawiciele administracji centralnej, Urzędów Wojewódzkich i Marszałkowskich oraz partnerów społeczno-gospodarczych omawiali najważniejsze kwestie związane z wdrażaniem programu. W imieniu Instytucji Zarządzającej ZPORR obradom przewodniczył Podsekretarz Stanu w MGiP Marek Szczepański. Członkowie Komitetu Monitorującego zatwierdzili raport z wdrażania ZPORR w 2004 r. i sprawozdanie okresowe za I kwartał 2005 r. Stan wdrażania programu w swoich regionach, wraz z przykładami realizowanych projektów, zaprezentowali przedstawiciele województw opolskiego i podkarpackiego. Komitet zatwierdził zmiany w Uzupełnieniu, umożliwiające wsparcie projektów związanych z przygotowaniem do realizacji Regionalnych Programów Operacyjnych w nowym okresie programowania 2007-2013. Na posiedzeniu poruszono kwestię niskiego poziomu płatności, dokonanych z funduszy strukturalnych. Nawiązano także do zagrożeń, polegających na groźbie utraty części środków z EFRR i EFS w wyniku obowiązywania zasady „n+2”. Minister Szczepański zapowiedział podjęcie przez Instytucję Zarządzającą działań zmierzających do przyspieszenia procesu wnioskowania o refundacje i przekazywania środków. O to samo zaapelował do Urzędów Marszałkowskich i Wojewódzkich. Zwrócił uwagę, że w niektórych regionach stosunek podpisanych umów do decyzji o przyznaniu dofinansowania jest niski, a mniejsza liczba umów oznacza, że mniej beneficjentów może rozpocząć realizację projektu i wnioskować o refundacje kosztów. W trakcie dyskusji na temat płatności Marszałkowie Województw wskazali, że po stronie beneficjentów główną przyczyną opóźnień w rozpoczęciu realizacji projektów, a tym samym – w przygotowywaniu wniosków o refundacje – są czasochłonne procedury przetargowe, wynikające z prawa zamówień publicznych.
Na posiedzeniu dyskutowano także o możliwościach przenoszenia dostępnych środków z funduszy UE pomiędzy różnymi Działaniami ZPORR. Wnioski o zgodę na dokonanie realokacji wynikających z różnic kursowych, złożone przez cztery samorządy (lubuski, łódzki, śląski i wielkopolski), zostały zatwierdzone w drodze uchwały. Członkom Komitetu przedstawiono również informację o ogólnych zasadach dokonywania realokacji wojewódzkich w 2005 r. Na poziomie krajowym, Komitet zmienił proporcję alokacji środków przypadających na poddziałania 3.5.1. Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa oraz 3.5.2. Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia w taki sposób, aby na poddziałanie 3.5.1. przypadało nie więcej niż 90% alokacji.
W ramach Priorytetu II, współfinansowanego z EFS, problemem jest mała liczba wniosków składanych w ramach działań 2.3. Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa i 2.4. Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi. Instytucja Zarządzająca przedstawiła projektowane rozwiązania mające ułatwić beneficjentom ostatecznym dostęp do wsparcia w tym zakresie.