Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ursus ze stratą. Wszystko przez … elektrobusy

infobus
02.05.2018 17:01

2 maja Ursus poinformował o swoich wynikach za rok 2017. Nawieść o stracie na poziomie 19,9 mln zł netto akcje firmy straciły prawie 6%. Zarządtłumaczy kulisy gorszych wyników finansowych.

Warto na początkuzauważyć, że zeszłoroczna strata Ursus miała miejsce po trzech latach zysków. Ito wysokich. Wynik z 2017 r. (-19,9 mln zł netto) to drugi najgorszy wynikspółki w historii. W 2013 roku Ursus zaliczył stratę -22,5 mln zł.

Prezes Ursusa, Karol Zarajczyk za zeszłoroczną stratę odpowiadają inwestycje w autobusyelektryczne i mocny złoty.

Jak czytamy w giełdowym komunikacie – „strata netto Grupy wubiegłym roku spowodowana była głównie stratą odnotowaną przez spółkę Ursus Buspowstałą w wyniku zwiększonych kosztów realizacji bieżących i przyszłychkontraktów, w szczególności kosztów rozwojowych oraz działań promocyjnychpodejmowanych w kraju i za granicą, w celu zapewnienia ciągłości pozyskiwaniakontraktów na kolejne okresy działalności i niewielką liczbą sprzedanychpojazdów. Wraz ze wzrostem zakontraktowania wyniki Ursus Bus będą ulegałyznacznej poprawie i przyczynią się do wzrostu wartości całej Grupy Kapitałowej. Niekorzystny wypływ na wyniki finansowe Grupy miała równieżrealizacja niższych marż na sprzedaży z tytułu realizacji kontraktówzagranicznych z uwagi na niekorzystną relację kursu dolara amerykańskiego.

Według danych Ursusa, lubelski producent wygrał w ub. rokuprzetargi na dostawę 101 autobusów za łącznie 164,3 mln zł. Przychody spółkiwyniosły jednak tylko 30,2 mln zł za dostawę łącznie 15 autobusów do Łomianek,Środy Śląskiej oraz Warszawy. Do Warszawy dostarczono 10 autobusów, kontraktzrealizowano jednak z opóźnieniem, które wynosiło dwa miesiące. Każdy dzieńwiązał się z karą umowną 50 tys. zł. Dało to łącznie o 3,2 mln zł większychkosztów.

Są jednak i powody do dumy. Jak podkreśla spółka, Ursus Busw zeszłym roku osiągnął pozycję znaczącego gracza w zakresie dostaw i zebranychzamówień na autobusy elektryczne w Europie i stale poszerza ofertę na autobusy zniskoemisyjnym napędem spalinowym, trolejbusy oraz autobusy z alternatywnymnapędem elektrycznym i wodorowym.

-„Bieżący rok, jak i lata następne będą z pewnościąowocować znacznym wzrostem zakontraktowanych wolumenów, wspieranych środkami zUE przeznaczonymi na dofinansowanie samorządów w zakresie wymiany taboru naelektryczny. Wykorzystując doświadczenie i odpowiednio przygotowanąinfrastrukturę w postaci zaplecza produkcyjnego dla pojazdów niskoemisyjnych,Grupa URSUS rozpoczęła pracę nad projektem budowy elektrycznych aut dostawczycho masie całkowitej do 3,5 t” – czytamy w sprawozdaniu zarządu za rok 2017.