Ursus zamyka tegoroczne dostawy dla Lublina
15 września na ulice Lublina wyjechała kolejna partia czterech, nowych trolejbusów marki Ursus. Pojazdy zostały skierowane do obsługi wybranych brygad na liniach nr: 150, 152, 153 oraz 158. To ostatnia tegoroczna dostawa–kolejnych 21 egzemplarzy trafi do floty MPK w przyszłym roku. Aktualnie czwórka Ursusów stacjonuje na Zajezdni Helenów –podobnie jak 7 wcześniej już odebranych egzemplarzy T701. Wszystkie pojazdy posiadają dodatkowy napęd w postaci baterii akumulatorów, co umożliwia im pokonywanie 5 km odcinków tras niewyposażonych w trakcję trolejbusową. Ponadto są to pojazdy niskopodłogowe, o długości 12-metrów, wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz monitoring. Dodatkowo posiadają automaty do sprzedaży biletów, a na siedzeniach umieszczona jest dedykowana tapicerka zawierająca wzór miejski. Przypomnijmy, że dzięki unijnym dotacjom do Lublina trafi łącznie 70 nowych trolejbusów. Polsko-ukraińskiekonsorcjum Ursus-Bogdan dostarczy 38 trolejbusów. Ponadto miasto zakupiło również 32 egzemplarze marki Solaris, w tym 12 przegubowych pojazdów Trollino 18. Dzięki tym zakup Lublin posiada najnowocześniejszą trolejbusową flotę w Polsce, która dodatkowo obejmuje jedyne w naszym kraju przegubowe trolejbusy. Ponadto MPK posiada rekordowa liczbę 39 pojazdów z układem jazdy autonomicznej. To wyjątkowy moment w historii lubelskiej komunikacji miejskiej.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tym roku na ulice Lublina powinien wyjechać jeszcze jeden wyjątkowy pojazd –12-metrowy elektrobus, który ma być wspólnym dziełem Ursusa i Politechniki Lubelskiej. Zgodnie z ogłoszonymi w maju br. planami, elektryczny prototyp powinien być gotowy jesienią br., a seryjna produkcja tego typu pojazdów miałaby ruszyć w przyszłym roku. Jak zapowiedział podczas oficjalnego podpisania umowy prezydent Lublina Krzysztof Żuk –w nowej unijnej perspektywie finansowej miasto zamierza złożyć projekt na zakup pojazdów bateryjnych i niewątpliwie Ursus –jako lokalny producent –byłby faworytem w takim postępowaniu. Czy tak będzie? To jak na razie odległa dość przyszłość –poczekajmy na pierwszy efekt pracy lubelskich konstruktorów i naukowców. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami elektryczny, niskopodłogowy Ursus ma mieć długość 12 m, pojemność 70 pasażerów (w tym 23 miejsca siedzące), a jego zasięg z w pełni naładowaną bateriąma wynosić co najmniej 200 kilometrów. Producent zakłada możliwość szybkiego doładowywania pojazdu na trasie –np. podczas postoju na przystankach krańcowych. Najważniejszą jednak nowością jest pomysł instalacji wszystkich baterii wewnątrz pojazdu (a nie na jego dachu), co ma umożliwić ich szybką wymianę (na zasadzie power box-u). Wstępny zakładany koszt elektrycznego Ursusa to ok. 1,2 – 1,4 mln zł.