Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ursus z wodorem i e-dostawczakiem

infobus
17.11.2017 08:19

Grupa Azoty i Ursus podpisały list intencyjny ws.współpracy, m.in. w obszarze niskoemisyjnego transportu publicznego. Równoleglefirma zaprezentowała elektryczny pojazd dostawczy ELVI.

16 listopada 2017 r. spółka Ursus SA i Grupa Azoty S.A.podpisały list intencyjny o współpracy w zakresie wspólnego opracowywania iwdrażania projektów dotyczących efektywnego rolnictwa oraz wykorzystania wodorujako źródła energii dla ogniw paliwowych zasilających silniki elektryczne.Firmy połączą też siły w związku z propagowaniem i wdrażaniem działańedukacyjnych.

– „W ramach tej współpracy będziemy rozwijali innowacje wkilku obszarach – nie tylko przemyśle, ale też rolnictwie i niskoemisyjnymtransporcie publicznym. To się wpisuje w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju” –powiedział prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki podczas konferencji prasowej naKongresie590.

-„Azoty to dla nas ważny partner, jeśli chodzi oinnowacyjność w wielu dziedzinach. To partner, który rozumie naszą chęć wyjściana globalne rynki. Liczę na współpracę za granicą, by na kolejnych rynkachświatowych zająć pozycje liderów” – dodał prezes Ursusa Karol Zarajczyk. Wedługniego, dla spółki szczególnie istotne są rozwiązania Azotów w obszarzeprodukcji wodoru.

-„W walce o polski rynek musimy rywalizować z wielomaświatowymi koncernami posiadającymi silne zaplecze. Współpraca z Grupą Azotyumacnia nas i stwarza szansę na bardziej dynamiczny rozwój. Wierzę, że będzieto wieloobszarowa współpraca, z której płynąć będą obopólne korzyści – podkreśliłKarol Zarajczyk.

Wodorowy autobus

Wspólne działania obejmą kooperację w obszarze wykorzystaniaalternatywnych źródeł energii, opartych o wysokiej jakości wodór dostarczanyprzez Grupę Azoty, który może stać napędem dla konstrukcji hybrydowychautobusów wodorowo-elektrycznych skonstruowanych przez spółkę Ursus S.A.Pierwszy taki pojazd lubeslki producent pokazał na targach IAA 2016 w Hanowerze.Jest on konstrukcją własną spółki Ursus Bus, stworzoną we współpracy zpodmiotami zagranicznymi i wyprodukowaną w Lublinie. Pierwsza seria zostanieskierowana do produkcji niezwłocznie po pierwszych zamówieniach.

W City Smile 12 Fuel Cell Electric Bus wodór składowany jestw 8 butlach umieszczonych na dachu pojazdu. Ich łączna pojemność to 35 kg.Pojazd spala ok. 7 kg na 100 km. Na jednym tankowaniu autobus może przejechaćok. 450 km.

-„Pojazdy zasilane paliwem wodorowym to przyszłość wtransporcie drogowym. Liczymy na spore zainteresowanie naszym autobusemelektryczno-wodorowym na rynkach zachodnioeuropejskich, na których tego typuśrodki transportu ze względów ekologicznych są coraz popularniejsze i kosztowobardziej konkurencyjne w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami – mówi prezesZarajczyk.

Pojazd pomieści minimum 75 pasażerów, z czego 28 na miejscachsiedzących. Układ siedzeń może być przebudowany w zależności od zapotrzebowaniaodbiorcy. Drzwi autobusu rozmieszczone są w układzie 1-2-2, podłoga jest wcałości niska.

Elektryczny dostawczak

16 listopada – w trakcie II edycji Kongresu 590 – Ursus zaprezentował prototyp pierwszego w pełni polskiego elektrycznego samochodudostawczego ELVI. Samochód wyposażono w rewolucyjny system szybkiegodoładowywania baterii w 15 min do 90 proc. Według danych producenta pełnabateria zapewni zasięg do 150 km.