Ursus z AMZ-Kutno razem dla elektrobusów
13 kwietnia br. Ursus otrzymał homologację na swój pierwszy autobus elektryczny –Ekovolt. Pojazd jest efektem prac polskich inżynierów i konstruktorów z ośrodka badawczo-rozwojowego w Lublinie, których wsparła firma AZM-Kutno, mająca już spore doświadczenie w tym temacie. W zeszłym roku mazowiecka firma opracowała –wspólnie z łódzką Politechniką i firmą Enika –autobus elektryczny AMZ CitySmile 8,5, który aktualnie przechodzi testy w MZK Kutno. Dodajmy, że pierwsze doświadczenia z elektrycznym napędem AMZ zdobył we współpracy z szwedzką spółką Hybricon Bus Systems (HBS), z którą wspólnie od 2013 r. dostarcza pojazdy dla koncernu Nubina. Przewoźnik od maja 2013 r. eksploatuje jeden pojazd CitySmile 12 E, a podpisany w zeszłym roku kontrakt opiewa na dostawę dalszych 9 egzemplarzy, w tym 6 szt. CitySmile 12 E i 3 szt. CitySmile 18 E. Podobnie jak pierwszy elektryczny model CS 12 E, także i kolejne egzemplarze będą użytkowane przez Nubinę w miejscowości Umea, a w ich układach napędowych zostaną wykorzystane silniki elektryczne niemieckiej firmy Ziehl-Abeeg umieszczone w piastach kół, a także system ładowania poprzez nadachowe pantografy. Część z tych elektrycznych doświadczeń AMZ, wykorzystana została przez konstruktorów z Lublina.
Pierwszym użytkownikiem autobusu Ursus Ecovolt będzie miasto Lublin. -„Przy obecnym poziomie zanieczyszczenia powietrza i ruchu kołowego w miastach autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym. W związku z wdrażaniem polityki zielonego transportu, oczekujemy zwiększonego popytu na tego typu autobusy w Polsce i innych krajach unijnych. Wierzymy, że naszym pojazdem zdobędziemy nie tylko Lublin czy inne polskie miasta, ale także perspektywiczne rynki Europy Zachodniej”- mówi Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu Ursus S.A. Wprowadzenie do oferty spółki nowego pojazdu to efekt realizacji strategii rozwoju marki URSUS, w tym między innymi dywersyfikacji produktowej w oparciu o polską myśl technologiczną i krajowe zakłady produkcyjne. Autobus elektryczny Ursusa jest jednym z pierwszych projektów ośrodka badawczo-rozwojowego Ursus R&D, a jego produkcja będzie realizowana w zakładach spółki w Lublinie. Autobus elektryczny to kolejny produkt marki Ursus –po reaktywacji legendarnej serii ciągników C –którym potwierdzamy naszą konsekwencję w rozwoju firmy Ursus i pokazujemy pierwsze sukcesy w odbudowie polskiego centrum motoryzacji w Lublinie”–podkreśla Karol Zarajczyk.
Autobus elektryczny Ursus Ekovolt jest zasilany bateriami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 120 kWh. Pojazd wyposażono w 4 pakiety wymiennych baterii do użycia przez 6 lat. Na jednym naładowaniu może przejechać ok. 200 km. Baterie będą ładowane na przystankach końcowych, na których zostanie zamontowana infrastruktura do tzw. szybkiego ładowania –w 15 minut można będzie naładować baterię w 80 procentach, co pozwoli na przejechanie kolejnych 100 km. Elektrobus ma 12 metrów długości, może przewieźć 70 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. –„Autobus elektryczny Ursusa wyróżniają innowacyjne rozwiązania techniczne, dobra cena oraz łatwość obsługi. Baterie są wymienialne i umieszczono je po bokach pojazdu na wysokości podłogi, a nie na dachu jak w przypadku konkurencyjnych marek. Dzięki temu jest do nich łatwy dostęp, co pozwala na szybką wymianę zasilania”–dodał Prezes Zarajczyk.
W ramach rozwoju marki Ursus przy wykorzystaniu zaplecza produkcyjnego i badawczego URSUS R&D, spółka dywersyfikuje zakres produktów w ofercie na rynek krajowy i rynki eksportowe. W 2013 r. Ursus zawarł umowę z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie na zakup i dostawę 38 sztuk nowych niskopodłogowych trolejbusów miejskich w latach 2013-2015. W roku 2014 roku spółka dostarczyła 19 szt. pojazdów. W 2015 r. Ursus realizuje ostatnią transzę, tj. 19 trolejbusów. W 2014 roku Ursus przeznaczył ok. 17 mln zł na rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku spółka planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje. Jednym z priorytetów strategicznych Ursus S.A. jest rozwój nowoczesnego zaplecza produkcyjnego w kraju oraz kolejne inwestycje w badania i rozwój. W 2013 r. spółka podpisała umowę z PARP na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego laboratorium Ursus R&D w Lublinie, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji do końca pierwszego półrocza 2015 r. Ośrodek badawczo-rozwojowy Ursus R&D rozpoczął działalność w 2010 r. i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. W 2014 r. spółka przeznaczyła 5,6 mln zł na modernizację hali produkcyjnej, która w bieżącym roku zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczo- rozwojowy. Inwestycja w latach 2014-2015 pochłonie ok. 16 mln zł. –„Rozbudowa zaplecza produkcyjnego i R&D to jeden z naszych priorytetów strategicznych. Chcemy wykorzystać siłę marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w kraju nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego, aby przywrócić tradycję polskiej motoryzacji sięgającą czasów przedwojennych”–podkreśla Karol Zarajczyk.
Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”line-height:107%;font-size:11.0pt;”Calibri”,sans-serif;}