Ursus przekonuje do elektrobusów kontrując hybrydy
Rosnąca liczba zamówień na autobusy hybrydowe z unijnym dofinansowaniem musiała chyba zaniepokoić producenta z Lublina, który postanowił ruszyć z medialną akcją propagującą zalety bateryjnych pojazdów.
W przygotowanym materiale pada podstawowe pytanie: – czy autobushybrydowy to najlepsze rozwiązanie dla problemu smogu w wielkich miastach,takich jak Warszawa? A może lepiej zainwestować w technologię autobusówelektrycznych?
Zdaniem autorów opracowania, te dwa systemy napędowe wartoporównać w trzech zakresach:
-
Komfort jazdy. Hybryda emituje hałas i generuje drgania,e-bus pracuje dużo ciszej. Podobnie jest jeśli chodzi o zanieczyszczeniepowietrza. Autobus hybrydowy ma średnio 20-procentowo niższe spalanie olejunapędowego, niż pojazd z silnikiem diesla, emituje jednak do atmosfery wielezanieczyszczeń m.in. tlenki wegla, tlenki azotu czy węglowodory HC. Autobuselektryczny nie emituje żadnych spalin.
-
Zasięg. E-bus może przejechać w jeździe miejskiej dystansnawet 400 km (jeżeli korzysta z szybkich doładowań). Bez szybkiego doładowaniatrasa ta wyniesie ok 160 km. Hybryda nazatankowanym zbiorniku oleju napędowego pokona również około 400 km. Obaautobusy mają więc taki sam zasięg.
-
Pojemność pasażerska. Rozwiązania hybrydowe zajmują dużomiejsca ze względu na zastosowanie dwóch rodzajów napędu oraz mechanizmów jesprzęgających. Silnik w e-busie nie potrzebuje dużej przestrzeni, a baterie itak montowane są między innymi na dachu. W efekcie autobusy elektryczne mogąpomieścić taką samą liczbę pasażerów, co hybrydy.
Reasumując ? przesłanie raportu jest następujące: warto postawić na bezemisyjnych transport, anie niskoemisyjny transport.
Walka ze smogiem
Przygotowany materiał przypomina też, że w Polsce mamy dużyproblem ze smogiem, który zabija rocznie nawet 45 tysięcy osób. Zdaniemautorów do zniwelowania jego skutków wystarczy inwestycja w technologięe-busów.
? „Każde działanie, które może ograniczyć naszą zależność odsurowców, takich jak ropa, które pomoże w walce ze smogiem, jednym znajpoważniejszych wyzwań przed jakim stoją polskie miasta ? jest dobrymrozwiązaniem. Dzięki swoim niewątpliwym zaletom E-busy mają szansę podjąć równąwalkę z hybrydami o prymat w publicznym transporcie zbiorowym ? przyznaje FilipWalczak, dyrektor handlowy w Ursus Bus.
Podsumowując
Oczywiście jesteśmy za każdą inicjatywą wspierającąekologiczny transport zbiorowy w Polsce, natomiast przede wszystkim warto wtego typu kampaniach kontrować indywidualną motoryzację ? główny problem transportupublicznego, a nie inne technologie napędowe, których akurat nie ma w ofercie danegoproducenta. Powinniśmy jako branża mówić jednym głosem o zaletach ekologicznej, autobusowej komunikacji,a nie rozmiękczać taki przekaz podziałem na „lepsze” elektrobusy i „gorsze”hybrydy. To już jest kolejny etap, który zależy od wielu lokalnych uwarunkowań oraz takich, a nie innych doświadczeń przewoźników. Testujmy, promujmy, ale nie dzielmy.
„