Ursus na Hannover Messe 2017
Podczas targów przemysłowych w Hanoerze premier Beata Szydłooraz kanclerz Niemiec Angela Merkel odwiedziły stoisko Ursusa, gdzie m.in.mogły zobaczyć autobus elektryczno-wodorowy City Smile Fuel Cell Electric Bus.To przykład dobrej, polsko-niemieckiej współpracy, gdyż napęd do tego pojazduopracowała i dostarczyła niemiecka firma Ziehl Abegg.
Obie szefowe rządów podkreśliły zalety polsko-niemieckiejwspółpracy w zakresie elektromobilności, co może być tylko zapowiedzią jeszczebardziej innowacyjnych projektów w przyszłości.
Podczas Hannover Messe 2017 Ursus S.A. pokazał w dwóchmiejscach (na stoisku narodowym oraz stoisku Ursusa w hali 27) dwa pojazdy:
-
Ursus Elvi ? dostawczy, dwuosobowy samochód elektryczny zszerokimi możliwościami adaptacji (zabudowa skrzyniowa, kontenerowa, zabudowyspecjalistyczne). Konstrukcja auta zapewnia bezpieczeństwo, a użyte w niejnowoczesne materiały pozwolą na zredukowanie masy pojazdu.
-
City Smile Fuel Cell Electric Bus ? autobuselektryczno-wodorowy. Wodór składowany jest w ośmiu butlach umieszczonych nadachu pojazdu. Ich łączna pojemność to 35 kg. Pojazd spala około 7 kg na 100km. Na jednym tankowaniu może przejechać ok. 450 km. Pojazd pomieści minimum 75pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących.
Co ważne, zwiedzający będą mogli przetestować autobuselektryczny podczas jazdy. Model City Smile będzie kursował cztery razydziennie, przez wszystkie dni wystawy. Rozkład jazdy wyświetlany będzie naprzystanku początkowym i końcowym. Przystanek znajdzie się obok hali 27.
Pięć umów
W pierwszym dniu, na polskim stoisku na Hannover Messe podpisanopięć umów gospodarczych. Jak wyjaśnił wicepremier Mateusz Morawiecki, umowyzakładają włączenie jak największej liczby polskich komponentów, badań irozwoju oraz polskiej myśli do zaawansowanych produktów, procesówtechnologicznych w firmach, które je podpisały. –„Nie chcemy być – jak tosię mówi – wyłącznie montownią, (…) ale chcemy iść do góry na drabiniewartości dodanej i chcemy zdobywać międzynarodowe rynki” – podkreśliłMorawiecki. – „Żeby tak się działo, trzeba to robić w kooperacji zfirmami, które już na tych dalekich rynkach są” – dodał.
Ministerstwo Rozwoju z Siemens AG na targach w obecnościMorawieckiego podpisało porozumienie o strategicznej współpracy gospodarczej.
Osobne dwie umowy zawarły firmy Digital Technology Polandoraz niemiecka Harting Electric. DTP – dzięki nim – stanie się certyfikowanympartnerem przedsiębiorstwa Harting w zakresie prowadzenia zaawansowanych prac badawczo-rozwojowychw dziedzinie projektowania oprogramowania, projektowania i produkcjielektroniki.
Firma ABB sp. z o.o. z firmą Transition Technologies SApodpisały umowę partnerską dotyczącą nowoczesnego rynku energii i systemówremontowych dla przemysłu.
Natomiast przedsiębiorstwa Cegielski-Poznań SA oraz Ursus SAzawarły porozumienie dotyczące współpracy przy opracowywaniu samochoduelektrycznego o masie do 3,5 tony. Cegielski ma opracować i wdrożyć innowacyjnynapęd elektryczny dla pojazdów produkowanych przez Ursusa. Docelowo – jakzaznacza MR – auta mają być wykorzystywane przez samorządy, prywatne ipubliczne firmy transportowe, a także służby.
Cegielski z Ursusem
Najbardziej nas interesująca umowa to oczywiście porozumienie pomiędzy H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. a URSUS S.A., które dt.opracowania projektu dostawczego samochodu elektrycznego o dopuszczalnej masie3.5 t. HCP opracuje silnik do samochodu, a Ursus zaprojektuje i wyprodukujepojazd. Na podstawie tego porozumienia HCP wdroży swój innowacyjny napędelektryczny do pojazdu wyprodukowanego przez firmę URSUS.
Umowę sygnowali: Andrzej Zarajczyk, przewodniczący RadyNadzorczej Ursus SA. i Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃS.A. Uroczystość odbyła się w obecności Premiera Mateusza Morawieckiego,Jadwigi Emilewicz, podsekretarza stanu w ministerstwie rozwoju, oraz TomaszaPisuli, Prezesa Zarządu PAIH.
– Mały samochód dostawczy który powstanie na mocy podpisanejdzisiaj umowy, w naszej opinii idealnie wpisuje się w program elektromobilnościzapoczątkowany przez Premiera Morawieckiego, a także jest polską odpowiedzią nazapotrzebowanie rynku polskiego oraz rynków europejskich na mały kompaktowyelektryczny samochód dostawczy, który z powodzeniem może być użytkowany zarównoprzez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski ? powiedział AndrzejZarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA.
– Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejszatechnologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję.Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższonymoment obrotowy. Jest o 15 % większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Naszerozwiązanie wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które zapewniaekstremalnie wysoką sprawność. Nasze napędy są mniejsze, a przez to lżejsze,przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach. HCP jest teżproducentem stacji do ładowania tego typu pojazdów. Nasze rozwiązania stwarzająwięc dogodne warunki dla rozwoju technologii elektromobilności w Polsce ?powiedział Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.
Samochód do 3.5 tony stworzony wspólnie z firmąH.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. będzie miał minimalną ładowność 1100 kg, zasięg najednym ładowaniu baterii to ok., 150 km a prędkość maksymalna wyniesie 100km/h. Wszelkie parametry będzie można dopasować do indywidualnych potrzebklienta. Wysokość prezentowanego samochodu wyniesie ok. 2 m, aby bez problemumógł wjechać na parking podziemny np. w Centrum handlowym.
Model, który jest przedmiotem podpisanej dzisiaj umowybędzie posiadał dwa rozwiązania silnikowe. W przypadku pierwszego silnik będzieumiejscowiony centralnie i będzie dysponował mocą 60-70 kw. W drugim przypadkumożliwe jest rozłożenie mocy na dwa silniki każdy o mocy 35 kw. W chwiliobecnej rozpatrywana jest możliwość zabudowy silników w kołach. Doprezentowanego modelu istnieje możliwość dobrania każdego rodzaju zabudowy np.zabudowa skrzyniowa, kontenerowa lub specjalistyczna w zależności od potrzeb ispecyfiki pracy potencjalnego kontrahenta. Samochód oferowany będzie w wersji 3osobowej. Zastosowane w nim baterie są litowo jonowe z możliwością szybkiegodoładowania do 90% w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.
„