Ursus już dzieli zyski z e-Busa. Nie za wcześnie?
Udział Ursus Bus w zysku ze sprzedaży w fazie wdrożeniowej projektu NCBiR będzie wynosił od 56,1do 69,5 proc. – podał 3 kwietnia br. Ursus w swoim komunikacie. Te informacje należy potraktować, jako element przygotowań do szybkiej sprzedaży autobusowej spółki.
Przypomnijmy, że wczoraj pisaliśmy w InfoBusie o dwóch scenariuszach dla Ursusa Bus. Oba są mało optymistyczne. Zdaniem prezesa zarządu Ursusa SA, Tomasza Zadrogi pierwszy wariant restrukturyzacji Ursusa to sprzedaż Ursus Bus, drugi – ogłoszenie upadłości upadłość Ursus Bus Busa. O tym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Równolegle – w osobnym komunikacie – lubelska firma podała, że Ursus Bus będzie posiadał 56,14-69,46% udziału w zysku z wynagrodzenia od nabywców pojazdów bezemisyjnych w fazie wdrożeniowej.
Spotkanie z NCBiR
Jak informuje Ursus w komunikacie z 3 marca: -„Odbyło się w siedzibie NCBiR spotkanie przygotowawcze przed zawarciem umowy w ramach postępowania na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego. … ustalony podział prac w ramach konsorcjum Ursus Bus”:
Faza Badawczo-Rozwojowa (podzielona na 3 etapy):
Budżet przeznaczony na realizację fazy badawczo-rozwojowej dla Konsorcjum Ursus Bus wynosi 22 350 000 zł netto:
-
Etap 1 – opracowanie dokumentacji pojazdu 12 m: Wynagrodzenie Ursus Bus za opracowanie założeń konstrukcyjnych autobusu 12m w ramach Etapu 1 wynosi 38,40% / Ursus Bus nie uczestniczy w tym etapie.
-
Etap 2 – opracowanie prototypu pojazdu 12 m: Wynagrodzenie Ursus Bus za budowę prototypu autobusu 12m wynosi w tym etapie 58,86% / Wynagrodzenie Ursus Bus wykonanie szkieletu pojazdu 12m wynosi w tym etapie 2,3%
-
Etap 3 – opracowanie typoszeregu prototypów pojazdów 10m, 12m i 18m: Wynagrodzenie Ursus Bus za opracowanie założeń konstrukcyjnych autobusu 10m i 18m w ramach Etapu 3 wynosi 79,02% / Wynagrodzenie Ursus Bus za wykonanie szkieletów pojazdów 10m i 18m wynosi w tym etapie 3,49%
Faza Wdrożeniowa:
Budżet przeznaczony na realizację fazy wdrożeniowej dla Konsorcjum Ursus Bus zaplanowano na 2 514 200 000,00 zł netto. W ramach tego etapu Ursus Bus produkuje pojazdy 10, 12 i 18m, zaś Ursus dostarcza szkielety do ww pojazdów. Strony przyjęły następujący podział zysku z wynagrodzenia od nabywców pojazdów, tj.:
-
Ursus Bus za każdy pojazd 10m – 56,14%
-
Ursus Bus za każdy pojazd 12m – 60,5%
-
Ursus Bus za każdy pojazd 18m – 69,46%
-
Ursus Bus za wyposażenie dodatkowe – 100%
-
Ursus Bus każdy pojazd 10m, 12m i 18m – 5%” – podano w komunikacie.
Brak inwestora
3 kwietnia prezes spółki Ursus SA, Tomasz Zadroga potwierdził fiasko negocjacji z PG Energy Capital Management w zakresie zakupu autobusowej spółki. Podobno nadal zakupem Ursus Busa jest zainteresowanych kilka podmiotów. Zadroga ma nadzieję, że jeszcze w kwietniu uda się pozyskać inwestora dla produkującej autobusy spółki. Prezes nie wyjawił z kim prowadzone są negocjacje.
Szef Ursusa zauważył również, że brak w przetargu NCBiR dużych producentów autobusów wynika z jego warunków zakładających przekazanie prawa do dokumentacji technicznej nowego pojazdu.
-„W przetargu NCBiR przejmuje prawa do dokumentacji technicznej nowego autobusu. Dla Ursus Bus produkującego 100 autobusów rocznie wejście w kontrakt do 1.078 autobusów jest wart takiego +poświęcenia+. Dla firmy produkującej duże ilości autobusów ta transakcja nie jest tego warta, to główny powód dlaczego wystartowały mniejsze firmy, a nie większe” – powiedział.
Zagroda poinformował we wtorek, że Ursus liczy na 5 proc. przychodów z kontraktu z NCBIR. Daje to kwotę około 125 mln zł.
-„W ramach przetargu ogłoszonego przez NCBiR, Ursus SA jako konsorcjant, prawdopodobnie będzie wytwarzać szkielety autobusów, co może stanowić około 5 proc. kontraktu” – powiedział.
Strategiczny kwiecień
W kwietniu planowane jest podpisanie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z konsorcjum Ursus Bus umowy dotyczącej realizacji projektu opracowania i dostawy do 1.078 bezemisyjnych autobusów do 2023 roku. Wartość fazy badawczo-rozwojowej to 22,35 mln zł, a fazy wdrożeniowej to 2,514 mld zł netto. W konsorcjum oprócz Ursus Bus, jest też m.in. Ursus.
„